۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۶۹۳۶۸۵
یادداشت؛

لااقل حرمت واژه «تحلیل» را نگه دارید

لااقل حرمت واژه «تحلیل» را نگه دارید
برای «سراپا غلط» معرفی کردن یک تحلیل باید سراپای آن را مورد مداقه قرار داد و اگر حریم مرجعیت هم برای نگارنده مهم نباشد لااقل حرمت واژه «تحلیل» را باید نگه داشت.

عرصه سیاست و روابط بین دولت ها «همان بین الملل خودمان» با همه تجربیات چند هزار ساله و اسناد چشم انداز، روزبه‌روز محل بحث و سردرگمی است و همه شخصیت ها در بیان دیدگاه خود در این خصوص آزاد هستند؛ اختلاف بر سر رابطه با آمریکا از واقعیات سیاست در 40 ساله جمهوری اسلامی است که همیشه زنده بوده و اکثر اوقات زندگی هم کرده است.

یادداشتی با تیتر «هشت‌سال عبرت کافی نیست؟» در سایت رجانیوز منتشر شده که به انتقاد از مواضع اخیر حضرت آیت الله صافی در دیدار رئیس مجلس پرداخته است؛ اصل مطلب این‌که واقعا «هشت‌سال عبرت» آن‌قدر کافی است که احتیاج به حرمت شکنی و خط شکنی نباشد؛ گره زدن همه چیز به سیاست خارجی به حدی تجربه تلخی بود که سال‌ها از خاطر این نسل نمی‌رود.

شاید برای امثال نگارنده مطلب مذکور، اشاره به حریم مرجعیت کمی لوس به نظر برسد اما آداب اخلاق رسانه‌ای ایجاب می کند در تحلیل یک خبر که گزارشی از یک اتفاق است به زوایای مختلف قضیه نگاه شود. برای مثال روزنامه دنیای اقتصاد در خصوص انعکاس مواضع آیت الله صافی از تیتر «انتقاد یک مرجع تقلید از گرانی ها و قهر کردن با کشورهای دنیا» استفاده کرده اما در متن همان خبر آمده است: «توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است»

انعکاس مواضع آیت الله صافی با تیتر مذکور در روزنامه ای مثل دنیای اقتصاد شاید کمی شیطنت آمیز به نظر برسد اما اصل صحبت های آیت الله صافی که مذموم نیست بلکه تجربه هم نشان می دهد قهر کردن با کشور های دنیا وقتی به ضرر مردم باشد صحیح نیست و جمهوری اسلامی هیچگاه با کشورهای دنیا قهر نکرده بلکه وقتی با او دشمنی کردند به دفاع از خود پرداخته است و این مسأله غیر از قهر است؛ مشابهت این مواضع با وعده های حسن روحانی سبب خشم نگارنده متن مذکور شده و مرتب نسبت به تکرار سخنان شیخ اعتدال هشدار داده است اما لازم نیست به یک فعال رسانه ای توضیح داد که در فضای رسانه «فرامتن» از متن مهم تر است.

این مرجع تقلید در دیدار با رئیس مجلس بدون قصد فریب و تصاحب، نسبت به سیاست خارجی و انعکاس آن در زندگی مردم هشداری داده که ممکن است از تحلیل اشتباه باشد اما به هیچ وجه شباهتی با ادبیات روحانی ندارد چرا که مخاطب و هدف روحانی از این ادبیات و مواضع متفاوت بود.

روی صحبت یا همان «فرامتن» آیت الله صافی، رئیس مجلس بوده و «فرامتن» خط هشت‌ساله دولت تدبیر، ناامید سازی مردم از ارزش های انقلاب است.

برای «سراپا غلط» معرفی کردن یک تحلیل باید سراپای آن را مورد مداقه قرار داد و اگر حریم مرجعیت هم برای نگارنده مهم نباشد لااقل حرمت واژه «تحلیل» را باید نگه داشت.

لازم به ذکر است آیت الله صافی همواره بر عزت نظام و مردم در همه دیدارهای شان تأکید داشته و در دیدار مذکور با آقای قالیباف هم نگرانی خود از وضعیت مردم در خصوص سیاست خارجی اعلام موضع کردند؛ سیاست کلی نظام هم ارتباط با همه کشورهای دنیا است و بنای قهر و دوری با کشور ها را ندارد و اگر ارتباطی با آمریکا نیست سال‌ها چند دولت تلاش کردند که با مذاکره و معامله دستاویزی برای تبلیغ خوب بودن رابطه با آمریکا ایجاد کنند که هیچ کدام موفق نشدند و برجام هم که آخرین تلاش در این خصوص بود جوانمرگ شد.

نگارنده «قدیس سازی» را انسداد باب نقد می داند اما نقد اجازه بی انصافی و کم دقتی را نمی دهد؛ وقتی رسانه های اصلاح طلب از جملات آیت الله صافی ابزار شیطنت خلق می کنند جریان اصولگرا می تواند با انعکاس کامل این صحبت ها جلوی شیطنت را بگیرد؛ آیت الله صافی در ادامه همان عبارت مورد اشاره تأکید کردند: «امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزّت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.»

اگر حسن روحانی حرف از تعامل با جهان می‌زد جهانی غیر از آمریکا را قبول نداشت، اگر سایت های اصلاح طلب بیانات مرجع تقلید شیعه را با تیتر های «خود پسندانه» منعکس می کنند که نباید با جهان قهر کرد، غیر دولت ایالات متحده آمریکا را جهان نمی‌دانند اما آیا یک مرجع تقلید هم اینچنین فکر می کند؛ کجای تأکید بر ارتباط با عزت و حفظ منافع کشور ایراد دارد؛ ضدبرجامی ترین سیاستمدار ایرانی هم مگر حرف از تعامل با جهان نمی‌زند؛ سعید جلیلی که در برنامه اقتصادی اش توجه بسیاری به تعامل و تهاتر با کشور های دنیا کرده بود آیا می توان گفت به دنبال رابطه با آمریکا است؟

همیشه سعی کنید حداقل حرمت واژه تحلیل را نگه دارید اگر مرجعیت حریمی ندارد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
کاش حریم مرجعیت حفظ میشد. البته نویسنده اون مطلب هم غرشی نداشته
3
0
اکبرآقا
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۶
کاش مادرچیزی که بلد نیستیم اظهارنظر نمی کردیم / حرمت امام زاده به دست متولی آن است/ در فتنه 88 موضع گیری ..محترم باعث شد زبان منافقین برسر امام جامعه درازشود / چقدر زیبا گفت که اگر سخن گفتن از نقره است سکوت از طلاست
0
0
Iran, Islamic Republic of
۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۵
تقریبا ۲۰ روز بعد از انتشار گذرم به این متن افتاد
واقعا متن ضعیفی بود
حفط حریم مرجعیت امری لازم و ضروری هست
اما واقعیت را نمی توان نادیده گرفت . چنین تحلیلی و ریشه یابی و یا بیان این چنین راه حلی برای رفع مشکلات از یک مرجع تقلید بعید است!
0
0