۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۶۹۳۷۵۹

دانستن حق مردم است

دانستن حق مردم است
اگر ما حق طبیعی دانستن اخبار و آگاهی از رویداد‌های پیرامونی برای مردم قائل باشیم، بدیهی است رسانه‌ملی با استراتژی‌ای که دارد نسبت به رویداد‌هایی که در محیط رخ می‌دهد، حق مردم را ادا کند تا مردم بتوانند در مواجهه با موضوعات مختلف در جریان اتفاقات قرار بگیرند.
به گزارش خبرگزاری رسا، اگر ما حق طبیعی دانستن اخبار و آگاهی از رویداد‌های پیرامونی برای مردم قائل باشیم، بدیهی است رسانه‌ملی با استراتژی‌ای که دارد نسبت به رویداد‌هایی که در محیط رخ می‌دهد، حق مردم را ادا کند تا مردم بتوانند در مواجهه با موضوعات مختلف در جریان اتفاقات قرار بگیرند؛ بنابراین باید به‌موقع سرعت عمل به خرج بدهد. روز گذشته اتفاقی افتاد که بسیار مهم بود، زیرا همه مردم درگیر بحث سوخت هستند و این موضوع برای حمل‌ونقل کشور و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، اهمیت به سزایی دارد.
 
البته از دید من که سال‌هاست خبر تدریس می‌کنم و بالای ۳۰ سال است در عرصه خبر فعال هستم، باید تاکید کنم سرعت انتشار خبر خیلی مهم نیست، بلکه سرعت در گفتمان‌سازی خبر است که اهمیت دارد. وقتی رویدادی رخ می‌دهد باید گفتمانی از خبر را ایجاد و اجرا کنیم که در فضای گفتمان‌سازی رسانه‌های دیگر به‌زودی هضم نشود و از بین نرود.

به همین دلیل دادن اطلاعات خوب و دقیق با حفظ انتشار نقش مهمی دارد و به موفقیت رسانه کمک می‌کند. روز گذشته اتفاق مهمی رخ داد که حال منشأ آن اشکال فنی باشد یا از سویی مورد دستکاری قرار گرفته، باید به‌موقع به مردم اطلاع‌رسانی و واقعیت قضیه گفته شود تا رسانه‌های دیگر جای او را نگیرند. مسلما وقتی افرادی چنین اختلالی در سیستم سوخت به وجود می‌آورند و دستی بر این موضوع دارند به دنبال آن حتما پیوست رسانه‌ای هم ایجاد و اجرا می‌کنند؛ بنابراین شبکه خبر و بخش‌های خبری سازمان صداوسیما، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری که برای نظام هستند باید به‌سرعت روی مساله مطالعه و با حفظ سرعت، گفتمان‌سازی خبری را اجرا کنند. در اتفاق سوخت، رسانه‌ملی عملکرد خوبی داشت و به‌موقع ورود و اطلاع‌رسانی کرد و در بخش‌های مختلف به این موضوع پرداخت. در مجموع، رسانه‌ای موفق است که دانستن را حق مردم بداند.
به هر حال یک رسانه رقبایی دارد و باید هنگام رخ دادن رویداد‌ها با حفظ امانت، اطلاعات دقیق را رصد کرده و بر مبنای روزنامه‌نگاری تحقیقی کارش را انجام بدهد. البته باید سرعت خودش هم داشته و نباید سرعت هم کند باشد. در چنین مواقعی رسانه اعتبار کسب کرده و اعتماد به دست می‌آورد. اگر در چنین مواردی رسانه غافل شود، قافیه را ببازد و نتواند سریع وارد شود، حتما درگیر مسائلی می‌شود. وقتی به رویدادی درست پرداخته نشود رسانه‌های دیگر جای آن را خواهند گرفت. حال چه رسانه‌های مجازی باشند، چه شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های آن طرف آب که منتظر هستند و چنین سیاستگذاری‌ای را در دستور کار دارند که به‌سرعت وارد میدان شوند و عملیات تخریب را انجام بدهند؛ بنابراین رسانه‌های داخلی مسوولیت سنگینی به عهده دارند به‌ویژه در مقابل رسانه‌های دنیا که برای تخریب ایران کار می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند رویداد‌ها را برجسته‌سازی کنند و زاویه دید به مردم بدهند و سعی می‌کنند نگاه خودشان را میان مردم وارد کنند؛ بنابراین در جنگ رسانه‌ای قرار داریم و باید روایت‌هایمان از رویداد‌ها درست باشد و نباید غافل شویم. در ضمن یادمان نرود ما رسانه‌ای‌ها مسوولیت بزرگی در مقابل مردم داریم. اعتماد مردم زمانی محقق می‌شود که به‌موقع عمل کنیم یعنی با اطلاعات کافی، کامل، حفظ در امانت خبر و انتشار آن.
 
اردشیر زابلی‌زاده استاد ارتباطات و مدیر شبکه ایران‌کالا / روزنامه جام جم 
ارسال نظرات