۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۶۹۳۸۲۱
تحلیلگر مشهور عرب:

جنجال آفرینی سعودی‌ها علیه لبنان، ارعاب و باج خواهی است

جنجال آفرینی سعودی‌ها علیه لبنان، ارعاب و باج خواهی است
عطوان با تاکید بر اینکه سعودی‌ها مانند صهیونیست‌ها عمل می‌کنند، جنجال آفرینی آنان علیه وزیر اطلاع رسانی لبنان را ارعاب و باج خواهی توصیف کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم به اقدامات عربستان علیه لبنان در پی پخش مصاحبه‌ای از جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی این کشور در مخالفت با جنگ یمن واکنش نشان داد.

وی گفت: درباره جنجالی که در لبنان، عربستان و خلیج (فارس) بر سر سخنان جورج قرداحی به راه انداخته اند، سخن خواهیم گفت. دنیا برعکس شده است. شاهد اخراج سفیران و تهدید به قطع روابط و بیانیه شدیداللحن شورای همکاری و درخواست از قرداحی برای عذرخواهی هستیم. وزیر فرهنگ در دولت عبدربه منصور هادی به قرداحی درباره تاریخ و انقلاب یمن درس می‌دهد و از او می‌خواهد تا این تاریخ را مطالعه کند. این همه جنجال برای چیست؟ مگر قرداحی چه گفته است؟ این اقدامات برای ارعاب و باج خواهی رسانه‌های سعودی است. این نوع برخورد، بداخلاقی است. او فقط گفته است، این جنگ یمن، بیهوده است و حوثی‌ها حق دارند از خودشان در برابر تهاجم سعودی- اماراتی دفاع کنند. این حرف را یک ماه پیش از آنکه وزیر شود، بیان کرده است. چرا با نبش قبر سخنان گذشته، او را تحت این تعقیب قرار داده اند؟ بدون شک این جنگ بیهوده و تجاوزگری است.

عطوان افزود: چه کسی عملیات طوفان قاطعیت را به راه انداخت و صد‌ها فروند جنگنده آمریکایی را فرستاد و یمن را ویران کرد؟ به عروسی‌ها و مراسم عزاداری حمله و بیمارستان‌ها و مدارس را بمباران کردند و غیرنظامیان را کشتند. بر اساس ارزیابی‌ها ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار یمنی در این جنگ شهید شدند. بگذارید یمنی‌ها خودشان مشکلات شان را حل کنند، اما زورگویی، قلدرمآبی و تکبر آن‌ها نمی‌پذیرد که قرداحی از این جنگ انتقاد کند. همه ما باید از این جنگ بیهوده انتقاد کنیم. برخورد با قرداحی یادآور تفتیش عقاید و همان برخوردی است که اسرائیلی‌ها دارند. علیه عبدالباری عطوان هم می‌گویند که تروریست و یهودی ستیز است. آن‌ها در هر دانشگاهی که می‌رویم و در هر نشریه غربی که مطلبی می‌نویسیم، با ما مبارزه می‌کنند.

سعودی‌ها چرا از «گاوشیرده» خطاب شدن انتقاد نکردند

وی تصرح کرد: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، تاکید کرد جنگ یمن بیهوده است. گزارش‌های سازمان ملل هم از وقوع جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در یمن سخن می‌گوید. در حرف‌های قرداحی چه چیز جدیدی وجود داشته است؟ قرداحی با حماقت شما پیروز خواهد شد. او به یک قهرمان ملی تبدیل شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، شما را گاو شیرده توصیف کرد و گفت، اگر او نبود، شما سرنگون می‌شدید و مجبور می‌شدید به زبان فارسی حرف بزنید و این آمریکاست که کرسی قدرت شما را حفظ می‌کند. آیا یک نفر از ترامپ انتقاد کرد؟ آیا سفیر آمریکا را احضار کردند؟ ارتش‌های سایبری که تشکیل داده اید، نمی‌تواند از شما دفاع کند. بلکه برعکس شما را درگیر و وجهه شما را نابود می‌کند و باعث شده است همه جهان از شما نفرت داشته باشد. یک مقدار درس عبرت بگیرید./۹۸۸/

ارسال نظرات