۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۶۹۳۹۰۵
نماینده ولی فقیه در همدان:

بسیاری از ۱۸۰۰ مسجد استان همدان از حضور طلاب بی بهره است

بسیاری از ۱۸۰۰ مسجد استان همدان از حضور طلاب بی بهره است
قم - حجت الاسلام والمسلمین شعبانی گفت: ۱۸۰۰ مسجد در استان همدان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها از حضور مستمر طلاب و مبلغین بی‌بهره هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان در جمع طلاب و فضلای همدانی مقیم قم که در مسجد امیرالمومنین(ع) شهرک مهدیه قم برگزار شد، با بیان این که همزمان با ولادت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) ارکان شرک مختل شد، اظهار داشت: زمانی که نبی مکرم اسلام(ص) متولد می شوند ارکان شرک متزلزل می‌شود؛ چرا که پیامبر اعظم(ص) آمده است تا ارکان شرک را برچیند.

وی با اشاره به این که مسئله توحید نخستین ندای نبی مکرم اسلام(ص) در آغاز دعوت علنی و در دوران بی دادی غارت، چپاول و فساد فراگیر اجتماعی بود، اظهار داشت: جامعه مشرک به سمت تباهی و فساد اجتماعی حرکت می‌کند و ریشه تمام تباهی‌های وجودی انسان را میتوان در مسئله شرک خلاصه نمود.

امام جمعه همدان ضمن اشاره به فرازهایی از سوره لقمان با بیان این که نخستین سخن انبیای الهی سخن از توحید و عمل به معارف وحیانی بوده است، اذعان داشت: اگر توحید انسان درست شود، قطعا عمل آدمی اصلاح و فسادهای نشات گرفته از نفس آدمی رنگ بر خواهد بست.

وی مسأله توحید را نفس همه معارف الهی دانست و ابراز داشت: با اندیشه توحید تمام فروعات اصلاح خواهد شد، اگر انسان خدا را نشناسد، رسول را نخواهد شناخت و در ادامه حاضر می شود هر فرد فاسد و نالایقی را بر مستند حکمرانی بپذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در بخش دیگری از سخنان خود، گزارشی از فعالیت‌های دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان همدان ارائه نمود و یادآور شد: در مسئله حوزه، روحانیت و طلاب، ارتباط بسیار وثیقی با مدیران حوزه استان، به ویژه معمرین منطقه صورت گرفته است.

وی با اشاره به این که مدیران حوزه‌های استان، توسط شورای عالی استان انتخاب می‌گردد، خاطرنشان کرد: در بحث رسیدگی به وضعیت طلاب کارگروهی در دفتر نمایندگی ولی فقیه تشکیل شده است و قطعا کارهایی که می‌توانستیم و انجام نداده‌ایم، بسیار بیشتر از اقدامات صورت گرفته است.

امام جمعه همدان با بیان این که وام‌هایی هرچند اندک به طلاب و اساتید حوزه استان پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: در بحث رسیدگی به مشکلات دینی و فرهنگی استان کارگروه‌های مختلفی در دفتر نمایندگی ولی فقیه تشکیل شده است، به طور مثال در حوزه نیازهای تبلیغی و فرهنگی استان، کارگروهی به منظور نیازشناسی، شناسایی استعدادها و جهت دهی به فعالان برپا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تاکید بر این که آن گونه که باید به بحث منابع پایدار حوزه، توجه خاصی صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: منبع پایدار ضرورتی است که می‌توان نیازهای حوزه استان و شهرستان‌ها را پوشش دهد؛ شورای عالی استان برآنند تا برنامه‌ها با پیوست منابع پایدار بازطراحی گردند.

وی با اشاره به این که استان همدان، همچون دیگر نقاط کشور با مشکلات عدیده فرهنگی روبروست، اظهار داشت: بحث سند فرهنگی استان و موضوع بومی‌سازی آن ناظره به اقتضائات و شرایط آماده شده است؛ کرونا از مهمترین موانع عملیاتی‌سازی فعالیت‌های دینی و فرهنگی است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان گزارشی از برنامه های مصوب شورای تبلیغ استان ارائه نمود و یادآور شد: 1800 مسجد در استان همدان وجود دارد که بسیاری از آنها از حضور مستمر طلاب و مبلغین بی‌بهره هستند.

وی طراحی اطلس مذهبی استان همدان، احصاء تمام ظرفیت‌ها و استعدادهای تبلیغی و پایش منطقه ای قابلیت‌ها در آن را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: متاسفانه همچنان در حوزه تبلیغ با ضعف‌ها و کاستی‌هایی مواجه هستیم؛ در استان همدان روستاهایی داریم که در طول سال یک روحانی هم در مسجد آن مستقر نمی‌شود و متاسفانه به نوعی میتوان گفت؛ این روستا رها شده‌اند!

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی ضمن ارائه تبینی از وضعیت سیاسی استان همدان، خاطرنشان کرد: لازم است تا تمام مسئولان برزخ مدیریتی که بر کشور سایه افکنده را جدی بگیرند؛ باید هرچه سریعتر تیم جدید برای اثرگذاری بیشتر مستقر شوند.

وی بر ارتقاء دانش مدیریت فرهنگی طلاب و مبغان تاکید کرد و یادآور شد: مدیریت فرهنگی مسائل امر بسیار مهمی است؛ باید برنامه‌های دقیقی برای ارتقاء سطح دانشی طلاب و فضلای ارجمند صورت گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در بخش پایانی سخنان خود بحث کادرسازی و تربیت اساتید متخصص در حوزه‌های مختلف تبلیغی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: ناظر به فعالیت های دینی و فرهنگی، حمایت از فعالان و تسهیل فرایند تبلیغی و فرهنگی طلاب ارجمند از مهمترین رسالت‌های دفتر نمایندگی ولی فقیه است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین رضوی، نماینده طلاب و فضلای همدانی حوزه علمیه قم نیز در ابتدای این جلسه ضمن اشاره به ظرفیت‌های حوزه علمیه استان همدان، اظهار داشت: این جلسات زمینه ساز حرکت رو به جلو برای رسیدن به اهداف مسیر آل‌الله است، تا که بتوانیم علوم محمد و آل محمد(صلی الله علیه و اله) را به تشنگان و شیفتگان و پیوند خوردگان این خاندان برسانیم.

گفتنی است، یکی از طلاب نیز در بخشی از این جلسه به نمایندگی از طلاب استان همدان، در سخنانی بر اهمیت استعدادیابی در حوزه‌های علمیه اشاره نمود و یادآور شد: شناسایی استعدادها و حرکت علمی طلاب عزیز در مسیر بالندگی هرچه بیشتر استعدادها و فعال‌سازی ظرفیت‌ها امر بسیار مهمی است که باید بیش از پیش بدان توجه شود.

ارسال نظرات