۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۶۹۳۹۱۸
استاد حوزه و دانشگاه:

افزایش جمعیت با شعار و حدیث خوانی حل نخواهد شد

افزایش جمعیت با شعار و حدیث خوانی حل نخواهد شد
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: جوان ماندن ایران و افزایش جمعیت با شعار و سخنرانی و حدیث خوانی حل نخواهد شد، هرچند این کار‌ها تاثیرگذار است، اما باید راهکار ارائه کرد.

به گزار ش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگوی دوستانه اینستاگرامی صفحه شخصی خود با موضوع بحران جمعیت «ایران جوان بمان» با اشاره به تاریخچه کنترل جمعیت در ایران گفت: از سال 1355 تا 1365 رشد جمعیت در ایران 3.9 درصد و رشد خوبی برای جمعیت ایران بود که در اوایل انقلاب جمعیت کشور 36 میلیون بود که با این 3.9 درصد رشد جمعیت یکباره اوج گرفت.

وی ادامه داد: در سال 1368 هشدار مهار جمعیت مطرح شد و نظریاتی در رابطه با تهدید(کنترل) جمعیت مطرح شد و برخی مدعی شدند اگر رشدجمعیت با این شیب بالا برود کشور دچار فقر و کمبود شغل و ... می شود، لذا تبلیغات گسترده ای در رابطه با فرزند کمتر شد و تا به امروز هم متاسفانه ادامه پیدا کرده است و بلافاصله هم جواب داد.

استاد حوزه علمیه اذعان کرد: از سال 1391 تا به امروز که تقریباً 10 سال از فرمایشات رهبری در رابطه با فرزند آوری بیان شده، تقریباً اتفاق خاصی رخ نداده است و همان کاهش و پیری جمعیت همچنان ادامه دارد و روز به روز بدتر می شود. به این معضل دو آسیب و مشکل دیگر هم باید اضافه کرد، کاهش ازدواج و افزایش طلاق که مزید بر علت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان کرد: اگر یک جامعه ای سالمندانش به 21 درصد برسد به آن انفجار سالمندی می گویند، در کشور ما هنوز به این مرحله نرسیده است و پیش بینی ها این است که ایران در سال های آینده به سی درصد هم می رسد، اگر جامعه سالمند شد چند خطر در پی دارد،که از جمله آن ها هزینه نگهداری سالمندان، کاهش نیروی کار، مهاجرت، کاهش نیروی دفاعی کشور است.

وی افزود: مشکل جامعه امروز ما تنها مشکلات اقتصادی و فقر نیست، بلکه افراد متمول و ساکنین مناطق مرفه شهرها نیز به سمت تک فرزندی و تجرد پیش رفته و از آن بدتر برخی نگهداری حیوان را به فرزند داری ترجیح داده اند، بنابراین عمده مشکلات به فرهنگ برمی گردد. 10 راهکار کلیدی برای ازدیاد جمعیت و افزایش آمار ازدواج دارم که امیدوارم مسؤولین به آن توجه کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به 10 راهکار کلیدی افزایش جمعیت خاطرنشان کرد: جوان ماندن ایران و افزایش جمعیت با شعار و تسبیح به دست گرفتن و سخنرانی و حدیث خوانی حل نخواهد شد، هرچند این نوع کارها تاثیرگذار است، اما بایستی راهکار ارائه کرد.

وی با بیان اینکه افزایش ازدواج در قالب طرح های تشویقی و وقف برای ازدواج، طرح تشویقی دولت مانند حذف سربازی برای چهار فرزند، امتیاز و رتبه برای فرزند دارها در قبولی دانشگاه ها، از جمله راهکار افزایش جمعیت است، ادامه داد: پرداخت هزینه آینده، پرداخت هزینه بارداری و زایمان و پس از آن، اعطاء مسکن به پنج فرزند به بالاتر، تبلیغات در رسانه، پرهیز بانوان از کارهای مردانه، کاهش تجمل گرایی و تقویت باور دینی می تواند در افزایش جمعیت کشور موثر واقع شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان تصریح کرد: هرکسی در جامعه به اندازه خودش به موضوع فرزند آوری کمک کند، صاحبخانه ها و فروشندگان لوازم ضروری نیز در این بحث می توانند با تخفیفات خود نقش موثری ایفا کنند./پ202/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
باید قوی بود،
باید از سخت ترین ضربه ها، پله ساخت و بالاتر رفت،
باید از بی انصافی ها درس انصاف گرفت و رویِ تمامِ بی مهری ها، چشم بست!
نمی توان جلوی سازهای ناکوک زمانه را گرفت
اما می توان مسیر درست را ادامه داد و نگران هیچ چیز نبود...
می توان انعطاف پذیر شد و با هر ضربه حالت بهتری گرفت
نه اینکه دلسرد و نا امید شد،
نه اینکه جا زد و کنار کشید...
تا بوده همین بوده
هرچه بالاتر بروی و نزدیک تر به قله باشی، باد و طوفان و زمین و زمانه، سخت تر می گیرد!
من برایِ عبور، منتظر نمی نشینم تا تمامِ آب هایِ جهان خشک شود...
دل را به دریا می زنم و شنا می کنم!
و برایِ پرواز در انتظارِ اثباتِ نظریه ی تکاملی داروین نمی مانم ...
آسمان را به خانه ام می برم!
کامل نیستم اما کامل می شوم...
0
0