۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۶۹۳۹۳۸

نبرد سرنوشت ساز در قلب یمن/ چرایی اهمیت راهبردی مأرب برای عربستان

نبرد سرنوشت ساز در قلب یمن/ چرایی اهمیت راهبردی مأرب برای عربستان
نبرد در مأرب در حالی ادامه دارد که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن با تسلط بر مناطق جدید، لحظه به لحظه به فتح این شهر نزدیکتر شده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، پیشروی‌های برق‌آسای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در اطراف مارب ادامه دارد و این نیروها لحظه به لحظه به فتح این شهر نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند. در آخرین پیشروی‌ها، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق به آزادسازی روستاهای الجرشه، السوده، شعاب البیر، سویدا، مویس، عطفه، الضیق، صفحه و ارتفاعات الزیبه، السحل و عمود در شمال مدیریت الجوبه شده است. با این پیشروی‌ها فاصله خط درگیری‌ها با شهر مارب به ۳۴ کیلومتر رسیده است.

در جبهه غرب مارب نیز درگیری‌ها در وادی نخلا و دش الحقن به صورت پراکنده ادامه دارد و جنگنده‌های ائتلاف سعودی برای پیشگیری از حملات سخت انصارالله مدام این مناطق را بمباران می‌کنند. در همین راستا جنگنده‌های ائتلاف سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته ۱۸ بار مدیریت صرواح و ۱۴ بار مدیریت الجوبه را بمباران کرده‌اند.

به نظر می‌رسد هدف نهایی انصارالله در محور جنوبی ارتفاعات البلق شرقی باشد و در تحقق این امر، فعال سازی جبهات غربی شهر و جنوب غربی سد مارب محتمل می‌باشد. رسیدن به ارتفاعات البلق زمینه ساز آغاز عملیات آزادسازی شهر مارب خواهد بود. پس از ارتفاعات البلق تقریباً هیچ موضع استراتژیک دیگری برای ائتلاف سعودی باقی نخواهد ماندبه نظر می‌رسد هدف نهایی انصارالله در محور جنوبی ارتفاعات البلق شرقی باشد و در تحقق این امر، فعال سازی جبهات غربی شهر و جنوب غربی سد مارب محتمل می‌باشد. رسیدن به ارتفاعات البلق زمینه ساز آغاز عملیات آزادسازی شهر مارب خواهد بود. پس از ارتفاعات البلق تقریباً هیچ موضع استراتژیک دیگری برای ائتلاف سعودی باقی نخواهد ماند.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با وجود ضجه های آمریکا و انگلیس به پیشروی‌های خود به سوی شهر مأرب ادامه می‌دهند.

اهمیت راهبردی مأرب

وجود منابع نفتی و گازی سرشار، ترکیب جمعیتی و قبیله‌ای، میراث فراهنگی و تاریخی و وجود سد تاریخی مأرب و نقش آن در تامین برق یمن، مارب را به عنوان یک منطقه راهبردی مطرح ساخته است.

در ۵ سال گذشته استان مارب از اصلی ترین پایگاه ائتلاف غربی - عبری - عربی در مرکز یمن بوده و رژیم سعودی برای تثبیت مواضع در این استان سرمایه گذاری زیادی انجام داده و نیروهای تحت فرمان (دولت مستعفی و فراری منصور هادی) را به انواع تجهیزات مدرن نظامی مجهز کرده است.

مارب برای رژیم سعودی اهمیت راهبردی و فراوانی دارد و تمام توان و امکاناتش را در سال‌های گذشته در این استان به میدان آورد چرا که رؤیای اشغال شهر صنعاء را در سر می‌پروراند و به خوبی می‌دانست برای رسیدن به پایتخت باید مواضع را در این استان تقویت و تحکیم کند.

نیروهای ائتلاف سعودی تا اوایل زمستان سال ۹۸ ابتکار عمل را در استان مارب در دست داشتند اما با شروع عملیات رزمندگان یمنی تحولات میدانی تغییر کرد و بخش‌های وسیعی از این استان از اشغال خارج شد و همه امیدهای ریاض بر باد رفت.

استان مارب که قلب یمن خوانده می‌شود از محور غربی حدود ۱۷۰ کیلومتر با شهر صنعاء فاصله دارد و دروازه شرقی پایتخت محسوب می‌شود و شمال و جنوب یمن را به یکدیگر متصل می‌کند و سرشار از منابع گازی و نفتی است و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده استاستان مارب که قلب یمن خوانده می‌شود از محور غربی حدود ۱۷۰ کیلومتر با شهر صنعاء فاصله دارد و دروازه شرقی پایتخت محسوب می‌شود و شمال و جنوب یمن را به یکدیگر متصل می‌کند و سرشار از منابع گازی و نفتی است و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

آزادسازی مارب ضربه دوجانبه؛ یکی، به دولت مستعفی و فراری منصور هادی است که دیگر تسلطی بر مناطق یمن نخواهد داشت و ضربه دیگر به سعودی است که آخرین مراکز تحت اشغالش در یمن را از دست خواهد داد.

مارب به خاطر موقعیت راهبردی، نزدیکی آن به عقبه عربستان و مرکز آبی مهم است. اهمیت مأرب به سبب این است که مرکز نفت و گاز و منبع درآمد بزرگ یمن است. اهمیت مأرب در شمال یمن با اهمیت عدن در جنوب یمن برابری می‌کند.

با نگاهی به تحولات و روند جنگ در مارب به خوبی مشخص می‌شود که این پیشروی‌های برق آسا نشان از نبوغ نظامی رزمندگان انصارالله یمن دارد.

این پیروزی‌های سریع به چند دلیل به دست آمده است:

نخست: پیشرفت و برتری نظامی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از حیث برنامه ریزی و تاکتیک و بررسی دقیق عملیات.

دوم: توان قوی برای رقم زدن سریع نبرد با وجود حملات سنگین هوایی، دشوار بودن منطقه‌ای که عملیات در آن رخ می‌دهد و نیز گستره عملیات نظامی.

سوم: ارتباط قوی با شیوخ قبایل و بزرگان و نیز فرماندهان نظامی.

چهارم: حمایت قوی مردمی از نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن. یمنی‌ها با جان و مال در راستای آزادسازی کامل اراضی اشغالی یمن از لوث متجاوزان سعودی و عناصر وابسته به آنها حرکت می‌کنند.

پنجم: رخنه به صفوف دشمن که نشان دهنده اقدام اطلاعاتی قوی نیروهای ارتش و کمیته‌های است.

ششم: حمایت ساکنان مارب از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ویژه پس از آنکه از سوی ائتلاف سعودی تحقیر شدند.

هفتم: ناموفق بودن حملات هوایی و بمباران سنگین ائتلاف سعودی. این نشان می‌دهد که پوشش هوایی و حملات گسترده هوایی به تنهایی نمی‌تواند پیروزی به ارمغان بیاورد و سرنوشت نبرد را مشخص کند.

شهر مارب می‌تواند بزرگ‌ترین دستاورد نظامی محور مقاومت و کمیته‌های مردمی در برابر ائتلاف به رهبری سعودی و نیروهای نیابتی وابسته به این کشور باشد و معادلات نظامی بعد از این اتفاق مهم دیگر مانند پیش از آن نخواهد بود.

از نظر سیاسی نیز تسلط انصارالله بر این شهر، به منزله بی اعتبار شدن نیروهای وابسته به ائتلاف عربستان سعودی به رهبری منصور هادی است که در این صورت دیگر نمی‌توانند در مذاکرات آینده به عنوان یک نیروی تأثیرگذار حضور داشته باشند. این توانمندی می‌تواند یک دستاورد مهم در مذاکرات پیش رو بین انصارالله یمن و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی قلمداد شود.

این امر نقطه عطفی در جنگ ۷ ساله یمن محسوب می‌شود که می‌تواند به آزادسازی کلیه مناطق اشغالی یمن بینجامد و حتی سرآغازی بر ورود نیروهای انصارالله و کمیته مردمی به مناطق جنوبی باشد.

در واقع دلیل تحرکات علیه لبنان از سوی عربستان و متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس را در شکست ائتلاف تحت سرکردگی ریاض در مارب می‌توان جستجو کرد. در واقع ریاض و متحدانش به مرحله استیصال در نبرد مارب رسیده‌اند و برای جبران این شکست به هر ترفندی روی خواهند آورد و باید دید که آمریکا برای ممانعت از فتح مارب به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن چه رویکردی در پیش خواهد گرفت. آیا به طور مستقیم وارد عمل خواهد شد یا در راستای جمع کردن همه ادوات تروریستی خود از القاعده گرفته تا دیگر گروههای مصنوع خود، حرکت خواهد کرد./۹۸۸/

نبرد سرنوشت ساز در قلب یمن/ چرایی اهمیت راهبردی مأرب برای عربستان

منبع: مھر

ارسال نظرات