۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۶۹۳۹۵۶

دلخوری واشنگتن از بابت تجهیز آنکارا به اس-۴۰۰ روسی

دلخوری واشنگتن از بابت تجهیز آنکارا به اس-۴۰۰ روسی
رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه در حاشیه نشست جی ۲۰ دیدار کردند حال آنکه ظاهراً دلخوری واشنگتن از بابت تجهیز آنکارا به اس-۴۰۰ روسی، از اصلی ترین دغدغه های طرف آمریکایی بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، کاخ سفید در بیانیه ای از دیدار میان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای وی در حاشیه نشست جی ۲۰ در رُم- پایتخت ایتالیا- خبر داد.

طبق اعلام کاخ سفید، در این دیدار، بایدن از تمایل برای حفظ روابط سازنده، توسعه حوزه های همکاری و مدیریت مؤثر اختلافات طرفین سخن گفته و از مشارکت ترکیه در عملیات ناتو در افغانستان قدردانی کرده است حال آنکه روند سیاسی سوریه، انتخابات لیبی، وضعیت مدیترانه شرقی و تلاش های دیپلماتیک در قفقاز جنوبی از دیگر مسائل مورد بحث میان طرفین بوده است.

آنطور که کاخ سفید می گوید، بایدن بر شراکت دفاعی و اهمیت ترکیه به عنوان همپیمان ناتو تاکید کرده و در عین حال، بابت برخورداری آنکارا از اس ۴۰۰ روسی هم ابراز نگرانی کرده است.

ترکیه در سال ۲۰۱۹، نخستین دور از محموله های سامانه پدافندی اس ۴۰۰ را از روسیه تحویل گرفت حال آنکه آمریکا می گوید این اقدام، دیوار دفاعی ناتو را در مقابل مسکو تضعیف می کند.

آمریکا به همین بهانه ترکیه را از پروژه تولید اف ۳۵ کنار گذاشت حال آنکه کنگره هم بارها آنکارا را به تحریم تهدید کرده است.

ارسال نظرات