۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۶۹۴۱۲۸

بیانیه بی‌سابقه ۶ حزب یمن علیه عربستان و دولت مستعفی

بیانیه بی‌سابقه ۶ حزب یمن علیه عربستان و دولت مستعفی
شش حزب سیاسی حامی دولت مستعفی یمن در استان مأرب، با صدور بیانیه‌ای بی‌سابقه، آشکارا از دولت مذکور و ائتلاف عربستان سعودی به دلیل شکست در مأرب انتقاد کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، همزمان با نزدیک شدن نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی دولت نجات ملی (صنعاء) به نزدیکی‌های شهر مأرب، احزاب سیاسی حاضر در این شهر از جمله حزب اخوانی الاصلاح در بیانیه‌ای بی‌سابقه از دولت مستعفی یمن و ائتلاف سعودی به شدت انتقاد کردند.

عصر دیروز دوشنبه احزاب «المؤتمر الشعبی العام» (کنگره مردمی، حزب رئیس جمهور سابق علی عبدالله صالح)، «التجمع الیمنی للاصلاح» (تجمع یمنی‌ها برای اصلاح که گرایش اخوانی دارد)، «الحزب الاشتراکی الیمنی» (حزب سوسیالیست یمن)، «التنظیم الوحدوی الشعبی الناصری» (تشکیلات اتحادگرای ناصریست مردمی)، «حزب البعث العربی الاشتراکی القومی» (حزب عربی ناسیونالیت و سوسیالیست بعث)، «حزب الرشاد الیمنی» (حزب یمنی الرشاد) نشستی را برگزار کردند و بعد از آن این بیانه را صادر کردند.

این نشست ساعاتی بعد از برگزار شد که نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با عملیات نظامی و مصالحه مناطق جدیدی را در استان مأرب آزاد کردند و فاصله خود با مرکز آن را کم کردند.

در این بیانیه نسبتاً طولانی، احزاب حامی دولت مستعفی به ریاست «عبدربه منصور هادی» که از سال‌ها در ریاض مستقر است، ائتلاف سعودی را به «سوء مدیریت» در اداره جنگ متهم کرده و گفته است که «دولت قانونی (عنوانی برای دولت مستعفی و فراری هادی) در اداره جنگ شکست فضاحت بار سیاسی، نظامی و اقتصادی خورده است.»

بر اساس این بیانیه، همین شکست‌ها باعث شده است که بر «طرح مقاومت برای مقابله با کودتا و بازپس گیری جمهوریت» منعکس شود. دولت هادی و عربستان انقلاب انصارالله و برخی از احزاب در سال ۲۰۱۵ را کودتا می‌دانند و آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

احزاب سیاسی در مأرب در بیانیه خودشان، دولت مستعفی و ائتلاف سعودی را به اهمال‌کاری و بی‌توجهی به استان و شهر مأرب و رها کردن آن متهم کرده‌اند.

احزاب مذکور در عین حال «حملات و جنگ» دولت نجات ملی در مأرب و همچنین بی‌توجهی و سکوت جامعه جهانی، آمریکا، شورای امنیت و سازمان ملل به تحولات و حوادث مأرب را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

از آنجایی که این بیانیه در نوع خود بی سابقه بود و برای اولین بار این احزاب به صورت علنی و متحد طی نزدیک به هفت سال از جنگ عربستان سعودی علیه یمن، از دولت مستعفی و ائتلاف عربی به رهبری عربستان به شدت انتقاد کرده، واکنش‌هایی را درپی داشته و برخی را بر آن واداشته است که در صحت آن تشکیک کنند.

«شاجع هصام بحیبح»، مسئول اطلاع رسانی و سخنگوی شاخه تشکیلات ناصری در مأرب در واکنش به این بیانیه، از این حزب جدا شده و استعفا داده است. به گزارش وب سایت الخبر، او گفته که این بیانیه، به دنبال توجیه مصالحه و با «حوثی‌ها» (دولت نجات ملی) است.

در همین ارتباط، فعالان رسانه‌ای در شبکه‌های اجتمالی، بیانیه مذکور را به مثابه اعلام و پذیرش شکست در مأرب و ترک مسئولیت در قبال این شهر است.

«خالد الشمیری»، فعال رسانه‌ای در این باره در حساب توییتری خود نوشت: «کسی که این بیانیه را بخواند، خواهد دانست که این بیانیه از سوی اخوانی‌ها (اصلاح) صادر شده، ولی به اسم سایر احزاب سیاسی است و هدف از آن این است که "دولت قانونی" (دولت هادی) از مسئولیت خود طفره رفته و شکست و فساد خود را به گردن ائتلاف بیندازد و اخوانی‌ها را از اتهام خیانت مبرا کند.»

«ایاد قاسم» فعال رسانه‌ای و خبرنگار نیز نوشت که بیانیه مأرب یعنی واگذاری رسمی شمال به «حوثی‌ها» توسط الاصلاح و با این کار تیر خلاص را به دولت منصور هادی شلیک کرده است.

بیانیه مأرب مقدمه واگذاری مأرب به حوثی‌هاست

وب سایت «أوام» در مأرب هم به نقل از منبعی سیاسی نوشت که بیانیه احزاب یمن در مأرب مقدمه‌ای برای مذاکرات و گفتگو‌ها برای واگذاری شهر مأرب به دولت نجات ملی خواهد بود.

هنوز تا این لحظه (تنظیم خبر) ائتلاف سعودی و دولت مستعفی به این بیانیه واکنشی نداده است.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در دولت نجات ملی بامداد امروز سه شنبه در توییتی نوشت که بعد از ظهر امروز کنفرانس مطبوعاتی در ارتباط با پیشروی‌های اخیر در سومین مرحله از عملیات «بهار پیروزی» خواهد داشت و خبر‌های خوبی را اعلام خواهد کرد.

حضور نیرو‌های ارتش در مناطق تازه آزاد شده خوشحالی اهالی این مناطق در استان مأرب را در پی داشته و از این نیرو‌ها استقبال شده است./۹۸۸/

بیانیه بی‌سابقه ۶ حزب یمن علیه عربستان و دولت مستعفی

ارسال نظرات