۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۶۹۴۱۶۱
یادداشت؛

جشن هالووین یا بی هویتی فرهنگی

جشن هالووین یا بی هویتی فرهنگی
مسأله هالووین آنجایی تعجب انگیز می شود که یک شخص که خود دارای تمدن چند هزار ساله است از انسان هایی که تا چند سده پیش هیچ بویی از فرهنگ نبرده بودند، تقلید کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، باتوجه به مصادف شدن ایام گذشته با جشن هالووین، تصاویر متعددی از برخی هموطنان و خصوصا سلبریتی ها مبنی بر تقلید از پیروان این جشن در فضای مجازی منتشر شده است و واکنش های بسیاری را به همراه داشته است.

آنجایی تعجب انگیز می شود که یک شخص که خود دارای تمدن چند هزار ساله است از انسان هایی که تا چند سده پیش هیچ بویی از فرهنگ نبرده بودند و هرچه الان دارند را از جنگ و خون ریزی و استعمار به دست آورند، تقلید کند و این چیزی جز خودباختگی فرهنگی نیست زیرا این جشن نه در فرهنگ اصیل ایرانی و نه در دین اسلام وجود دارد و از همه مهمتر این که هیچ ثمره عقلانی برای انسان ندارد که بتوان طبق کسب منفعت، آن را پذیرفت. برای نمونه اسلام هنگام ورود به ایران و مشاهده جشن های نوروز ایرانی، به دلیل نیکو و با ارزش بودن آن مراسمات، آن ها را تایید کردند.

جشن هالوین یا بی هویتی فرهنگی
این در حالی است که اتفاقا در مصادف با این ایام یعنی دهم آبان ماه، نزد ایرانیان باستان جشنی موسوم به جشن آبانگان وجود دارد که باتوجه به اینکه در ایران باستان آب را اولین عنصر حیات می‌دانستند که حتی پیش از خاک به وجود آمده و در تمام مذاهب و فرهنگ‌ها به آن نگاه ویژه‌ و بعضا مقدسی دارند و اهمیت نمادین آب در زندگی انسان نیز فارغ از مایه حیات بودن، با اعمالی مثل وضو،‌ غسل، تطهیر، شست‌وشوی اموات و خرده فرهنگ‌هایی چون از آب گذشتن، آب پاشيدن به‌دنبال مسافر یا آب پاشيدن بر گور آشکار می‌شود.

جشن مذکور به صورت همگانی و با حضور در کنار آب‌ها و پرداختن به جشن و شادی و خوردن و نوشیدن و به طور خلاصه صله رحم، برگزار می‌شده‌ است.

لازم به ذکر است که پارسیان هند هنوز با پوشیدن لباس سفید و حضور در کنار آب‌های طبیعت این روز را گرامی می‌دارند اما بعضی از پارسیان ایرانی در این روز، اصل و ریشه خود را فراموش کرده اند و در جشن های بیگانه همراه با بار منفی اجتماعی شرکت می کنند.

جشن هالوین یا بی هویتی فرهنگی
بعضی از ایرانیان در حالی در این جشن شرکت می کنند که غالبا همان افراد به وقت مراسمات عبادی و مذهبی به یاد ایرانی بودنشان می افتند و با بهانه پیروی از مراسمات ملی و نه اعراب، از آن عیب جویی و با آن مخالفت می کنند و غافل از اینکه ما مراسمات عربی را نیکو نمی دانیم بلکه مراسمات دین اسلام را که برای تمام جهانیان و نه فقط اعراب است، با ارزش می دانیم و ظاهرا در زمان مراسمات بی پایه و اساس غربی ها که به طور مثال در همین جشن هالووین افرادی جان خود را ازدست دادند، ایرانی بودن خود را فراموش می کنند و مسلمانی هم که دیگر معنایی ندارد.

جشن هالوین یا بی هویتی فرهنگی
به راستی که معیار بطلان، تعارض است و بزرگترین تعارض را فقط می توان در برخی از ایرانیان دید که در وقت هالووین به بهانه شادی کردن، خود را در شکلی خارج از شان انسانیت در میاورند و در ولنتاین به 10 نفر کادو می دهند و نامشان عربی است و از گردنشان نماد صلیب مسیحیت آویزان است و از انسانیت حرف می زند و در عین حال از عرب ها متنفرند و عشق سفر به خارج دارند و جنس ایرانی نمی خرند ولی به اسم وطن پرسی به کوروش سجده می کنند و هزاران پارادوکس دیگر.

در پایان باید کمی فکر کنیم که کدام فرهنگ می تواند موجب سعادت ما و فرزندان و در نتیجه جامعه شود؟ فرهنگ سلبریتی های غربگرا که کارنامه روشنی نزد مردم دارند یا پهلوانان ایرانی که با شعار یاعلی در مسابقات جهانی پرچم ایران را سرافراز می کنند و موجب شاهدی هموطنان خود می شوند و همیشه حامی نیازمندان و معلولان هستند؟/ی704/

محمدصادق کربلائی آقاملکی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
سلام
شاید این متن باعث ناراحتی کوروش پرستان بشود ولی چون اکثریت مردم ما و کوروش پرستان اعتقاد به آزادی بیان واندیشه دارند، بنده حقیر هم با طرح چند سوال اندیشه خود رابیان میکنم؛
_رضاه شاه خبیث
_محمدرضا شاه ملعون
_علی رضا
_امیر کبیر
_لطفعلی خان زند
_ناصرالدین شاه
_کریم خان زند
_محمد علی شاه
_اقامحمدخان قاجار
_فتحعلی شاه
_احمد شاه
✅چرانام همه این پادشاهان عربیست ؟

✅چرافقط نام یکی از این پادشاهان کوروش و داریوش و یا یک اسم ایرانی نبوده است؟
_دویست سال پیش که ثبت احوال جمهوری اسلامی نبوده است که به زور اسم مردم وپادشاهان راعربی بگذارد؟

✅چرایکی از این پادشاهان اقدام به بازسازی مقبره کوروش درحد تفریحگاه نکرده اند ؟

✅چرا مدعیان کوروش پرستی بجای کوروش بزرگ به عربی میگویند کورش کبیر؟! ویا نمی گویند کوروش گنده!

✅چرابزرگترین سند افتخار آنها وجود نام کوروش در تفاسیر کتاب مقدس عربی یعنی قرآن کریم است!؟

✅چراحافظ وسعدی ومولانا و رودکی وحتی فردوسی یک بیت شعر در مدح کوروش نسروده اند ومگر اینها شاعران ایرانی نبودند؟ویا کوروش اینقدر کوچک بوده که اصلا دیده نشده!؟ ویا اینکه هرگز وجود خارجی نداشته است!؟

✅چرا کوروش پرستان 40سال است جرائت عرض اندام برای اثبات حقانیت کوروش ندارند درصورتیکه مذهبیون برای اثبات دینشان هزاران شهید والامقام همانند حججی را به داخل خاک اعراب وحشی و داعش خونخوار میفرستند وجوانمردانه در راه دینشان شجاعانه سر وجان میدهند؟!

✅چرا کوروش پرستان دروقت گرفتاری ویا بریدن ترمز ماشین به جای مدد گرفتن از کوروش دست به دامان امام حسین ع وحضرت عباس ع ونوادگان انها میشوند؟!

✅چرا کوروش پرستان حقوق زن و مرد را یکسان میدانند اما رفتن مردان به ترکیه وتایلند را افتخار! ولی رفتن زنان به دبی را ننگ میدانند؟!

✅چرا کوروش پرستان مدعی اند که حجاب را آخوندها اختراع کرده اند!؟ در صورتیکه حتی یک مجسمه زن بی حجاب در تخت جمشید وجود ندارد؟

✅چرا کوروش پرستان که اینهمه دلاور وجنگ آور وقهرمانی بزرگترین امپراطوری ساسانیان را داشتند در برابر اعراب ملخ خور تسلیم شدند و یزدگرد سوم بدست ایرانیان کشته شد نه بدست اعراب، درحالیکه آن زمان نه امریکا بود نه اسراییل که به عربها کمک کنند.

♨️درپایان عرض میکنم که ماهم ایران و هم تاریخ پرافتخارمان را دوست داریم و کوروش را هم به عنوان یک ایرانی ودر جایگاه خودش، نه بیشتر دوست داریم ولی دشمن جماعت کوفی صفت و سدراه نقشه های شوم دشمنان خارجی و عوامل داخلی آنها هستیم.

0
0