۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۹۴۲۷۴
کنکاشی در وضعیت اخلاق در حوزه (۸)؛

طلاب امروز از طلاب گذشته بهتر هستند

طلاب امروز از طلاب گذشته بهتر هستند
افرادی که به حوزه مراجعه می کنند تا طلبه شوند برخاسته از همین جامعه هستند از همین رو وقتی جامعه به سمت آخر الزمان رفته باشد طلاب برخاسته از جامعه هم متأثر از آن هستند.

حجت الاسلام عبدالرضا حسناتی مدیر فاز دوم مدرسه علمیه شهید صدوقی قم در گفت و گو با سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، گفت: کمرنگ شدن فضائل اخلاقی در حوزه علمیه عوامل متعددی دارد؛ افرادی که به حوزه مراجعه می کنند تا طلبه شوند برخاسته از همین جامعه هستند از همین رو وقتی جامعه به سمت آخر الزمان رفته باشد طلاب برخاسته از جامعه هم متأثر از آن هستند.

وی تأکید کرد: طلابی که بهترین های این جامعه هستند اما نسبت به قبل درجه شان پایین تر می شود، چرا که بهترین های یک جامعه با میانگین 80 درصدی رعایت اخلاق قطعا با بهترین های جامعه ای که رعایت اخلاق در آن 60 درصد است تفاوت دارند؛ وقتی مسائل اخلاقی در جامعه به علت ابزار های مدرن فروکش می کند قطعا درجه بهترین افراد جامعه هم پایین تر می شود.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود، طلاب امروز از طلاب گذشته بهتر هستند چرا که نمره 50 الان بهتر از نمره 60 ده سال پیش است؛ کسی که در شرایط فعلی و جامعه حاضر طلبه شود، خیلی بهتر از طلبه ای است که 10 سال پیش وارد حوزه می شد و اگر اخلاق در حوزه کمرنگ دیده می شود از این رو است که درجه اخلاقی جامعه کاهش پیدا کرده است.

حجت الاسلام حسناتی تأکید کرد: رهبری در خصوص جوانان بسیجی اشاره کرد که در دوران جنگ و انقلاب، فضای دیگری بود و فضای کلی جامعه حزب الهی بود و در آن زمان فضائل اخلاقی بیشتر بود و افرادی که طلبه می شدند بیشتر رعایت اخلاق می کردند؛ الان مسأله ای غیر عادی است که کسی بیاید و طلبه بشود و با توجه به شرایط فعلی جامعه یک فرد برای طلبه شدن ایثار کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به این قضیه راهکار این است خود جامعه رشد کند و هرچه طلاب رشد کنند سبب می شود جامعه رشد کند و رشد جامعه سببب می شود طلابی که از این جامعه خاستگاه دارند رشد کنند و این تعامل دوسویه است که هر دو بر یکدیگر تأثیر می گذارند؛ باید چنین برنامه ای برای طلاب با توجه با ابزار های ارتباطی که موجود است تا هم بر جامعه ثأثیر مثبت بگذارد.

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی گفت: در گذشته در حوزه های علمیه یک شخص اخلاقی پیر و مراد آن مدرسه بود مثل مرحوم مجتهدی و بنابی که 24 ساعته حضور داشتند؛ در حال حاضر این حضور بسیار کمرنگ شده است و ندیدن چنین بزرگانی تأثیر دارد که اخلاق در بین طلاب هم کمرنگ شود؛ باید این ارتباط عمیق تر شود و بزرگانی که در قم حضور دارند با تلاش معاونت تهذیب در مدارس حضور داشته باشند که همین امر تأثیر گذار است؛ مثلا آیت الله شب‌زنده‌دار نماز ظهر را در مدرسه اقامه کنند چرا که راه رفتن عالم درس آموز است.

وی افزود: حضور علما و بزرگان در نماز جماعت مدارس امری حداقلی است و می شود حضور پر رنگ تر  و 24 ساعته داشته باشند؛ بنده به نوبه خودم در مدرسه شهید صدوقی به عنوان خادم طلاب حضور دارم و هر شب 9 شب تا اذان صبح یکی از اساتید در مدرسه حاضر است و این حضور تقسیم کار شده، البته که نمی شود یک استاد را کل سال مأمور کرد؛ بزرگانی که وقت کمتری دارند به صورت نماز های جماعت و گعده هایی در میان طلاب حضور داشته باشند و به حجره های طلاب سر بزنند.

حجت الاسلام حسنانی اظهار داشت: علم را باید از دهن مردان گرفت و خود مشاهده کردن استاد گاهی درس آموز است؛ پایه های علمی و اخلاقی طلبه ای که سطح مقدمات را می گذراند با دیدن اساتید بزرگ قوی می شود و وقتی وارد جامعه می شود، جامعه اطراف خود را رشد می دهد و طلاب نسل بعد نیز که قرار است از دل این جامعه وارد حوزه شوند، اخلاقی تر خواهند بود.

وی با تأکید بر حضور بزرگان در اجتماعات مردم و طلاب گفت: بنده به کرات مشاهده می کردم مرحوم شیخ علی پناه اشتهاردی لب گذرخان نشسته بود و مردم کنجکاو نصیحت های او را می شنیدند و این کار ایشان اثرگذار بود و استقبال می کردند؛ حضور آقایان و بزرگان حوزه در بازار ها و رد شدن و سلام کردن با اهالی کوچه و بازار می تواند مؤثر باشد؛ اگر در همین خیابان صفائیه یکی از بزرگان فقط گذر کند به نحوی که سلام و احوال پرسی داشته باشد می تواند این روش و منش در طلاب اثر بگذارد.

ارسال نظرات