۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۶۹۴۳۲۶
در گفت‌وگو با رسا مطرح شد؛

۱۳ آبان، سیاسی‌ترین روز تاریخ ایران

۱۳ آبان، سیاسی‌ترین روز تاریخ ایران
حجت الاسلام حسینی گفت: ۱۳ آبان در طول سال از سیاسی‌ترین روز‌های سال محسوب می‌شود، زیرا در آن روز سه واقعه مهم اتفاق افتاده است.

اشاره: سیزده آبان در طول سال از سیاسی ترین روز های سال محسوب می شود زیرا در آن روز سه واقعه مهم اتفاق افتاده است، تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، واقعه کشتار جمعی دانش‌آموزان تهرانی در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ که بعدها روز دانش‌آموز نام گرفت و در نهایت تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ که امام خمینی(ره) از این اتفاقات به‌عنوان انقلاب دوم نام بردند و با مطالعه اتفاقات رخ‌داده در روز ۱۳ آبان می‌توان به بخش مهمی از دلایل تحقق و وقوع انقلاب اسلامی پی برد.

به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی با حجت الاسلام سیدفضل الله حسینی، امام جمعه طالقان داشته است که به شرح زیر است:

رسا- نظر آمریکا در مورد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چه بود؟

در زمانی که در ایران انقلاب اتفاق افتاد دو دیدگاه در آمریکا نسبت به ایران بوجود آمد، اولی سرکوب انقلاب ایران که ژنرال های زیادی با این نظر همراه بودند. دید گاه دوم هم را وزیر امور خارجه ونث مطرح کرد که باتوجه به اطلاعاتی که سفیر خود فرستاده بود، می گفت شما نمیتوانید این انقلاب را با این همه گستردگی که دارد سرکوب کنید، بلکه باید در آن نفوذ کرد و از درون آن را تغیر داد؛ این اختلاف نظرها ادامه پیدا کرد تا اینکه فرصت را برای ایران خرید و انقلاب پیروز شد.

آمریکا در آن موقع سلاح سرکوب و نفوذ را در اختیار داشت ولی دعوای سرکرده های این دو دیدگاه بود که برای ایران بی اثر شد؛ حتی عده ای را برای سرکوب میفرستادند اما کمکی از طرف جناح مقابل دریافت نمی کردند و منجر به شکستشان در عملیات ها میشد. البته درعملیات گروگان گیری این دو جناح باهم پیش رفتند و آمریکا با مدیریت ژنرال ورجنسکی طرحی رو پیاده کردند، که همان عملیات طبس بود و در این کار ونث را به دلیل اینکه مخالف خشونت بود، در جریان نگذاشتند. در ادامه که شکست میخورند ونث متوجه می شود و بسیار ناراحت شد زیرا از جهتی به او خبر نداده بودند و از جهتی این کار و این شکست سبب ازبین رفتن سیاست های او در ایران شد که در آخر استعفای خود را اعلام کرد.

در قضیه گروگان گیری تمام فشار های خود را اعمال کردند اما نتیجه ای نگرفتند، هرچه هم صحبت از مذاکره می کردند بازهم اتفاقی حاصل نشد که نشد. و این انقلاب نشان داد که با دیگر انقلاب ها تفاوت دارد و سیاست های آمریکا و متحدانش کاری از پیش نخواهند برد وتسخیر لانه جاسوسی این امر را به اثبات رساند که این انقلاب را نه توان شکست و نه توان نفوذ در آن میسر نیست.

13 آبان، سیاسی ترین روز ایران

رسا- پیامدهای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا چه بوده اند؟

اتفاق مهمی در زمان تسخیر لانه جاسوسی صورت گرفت و کسی از پیامد های بزرگ آن اطلاعی نداشت اما امام در همان زمان فرمودند انقلابی بزرگ تر از انقلاب اول است اما آن زمان نه ما و نه تحلیل گران سیاسی متوجه اهمیت آن نبودیم؛ که بعدها متوجه حکمت بزگ امام شدیم.

این حرکت اولین ضربه را به هیمنه آمریکا وارد کرد و این قدر این ضربه محکم بود که خود انقلاب همچین اتفاقی را رقم نزده بود؛ قبول داریم که قبل انقلاب آمریکا در ایران چهار هزار مستشار از کشور های دیگر در ایران حکومت می کردند و ایران بزرگترین مرکز جاسوسی در غرب آسیا در زمان جنگ جهانی در مقابل جماهیر شوروی محسوب می شد.

کارتر نیز ایران را جزیره ثبات میخواند؛ همه این ها درست ولی آمریکا میخواست با این کار، ایران را به سمت خود بکشاند مثل کشور هایی که در زمان ما انقلاب کردند و به سمت آن ها می رفتند، اصلا سیاستی داشتند به نام هویج و چماق که هم تهدید کن و هم تطمیع.

رسا- نقش دانش آموزان در این روز و به طور کلی در انقلاب چه میزان بوده است؟

در حال حاضر وقتی جوانان ما می شنوند که دانش آموزانی حماسه آفردیند و در صحنه های جگ هم حضور پر رنگی داشته اند بسیار متعجب و متحیر میشوند! بنده خودم آن زمان دانش آموز بودم و می دیدم که این ها نه تنها درشکل گیری انقلاب حتی در زمان جنگ هم چه رشادت ها و نقش هایی را ایجاد میکردند؛ و اینکه الان برای بعضی ها تعجب آور است که یک جوان دوازده یا سیزده ساله چطور می توانست در جبهه شرکت کند؟ از تانک و توپ هراسی نداشته باشد و بنده درجواب میگویم این دانش آموزانی که حتی بسیاری از آنها از رفتن تنهایی به دستشویی ترس داشتند، چطور در جبهه نمی ترسند و این یکی دیگر از گوشه نگاه های حضرت موعود(عج) بود، امام دست به سر مردم می کشید و مردم عاقل می شدند.

ما در جنگ تعداد شهدای دانش آموزمان کم نیست و همینطور حماسه آفرینی هایی که این عزیزان انجام داده اند، تاریخ گواه این رشادت و از خود گذشتگی آن هاست؛ این ها بار سنگین افراد دیگر و نادانی های آن ها را یک تنه به دوش می کشیدند و متحمل میشدند.

13 آبان، سیاسی ترین روز ایران

رسا- چگونه تبعید حضرت امام موثر در شکل گیری انقلاب بود؟

این تبعید امام به ترکیه بعد از آن سخنرانی معروف امام  که هیچ شخصیت سیاسی جرات نمی کرد که درباره آن صحبت کند، مرحوم جلال احمد که یک آدم آزاده ای بود و خیلی هم مذهبی نبوده اما سخنرانی امام را در کتاب خود به نام "در خدمت و خیانت روشنفکران" به صورت کامل می آورد.

البته در آن زمان وقتی به چاپ می رسید به صورت ناقص و سانسور ارائه می دادند؛ برای وی بسیار شگفت انگیز بوده است که روشنفکری مثل امام با چه جراتی و با چه کلماتی سخنرانی می کند و به چه راحتی به شاه خطاب می کرد. به طور مثال امام در آن سخنرانی فرمود: کاری نکن که مردم همانطوری که پدرت را بیرون کردند و شادی پیشه آوردند به چنین سر نوشتی دچار شوی؛ که این سخنرانی باعث تبعید امام می شود. بعد از تبعید امام تصور بسیاری از افراد این بود که انقلاب تمام شده است ولی می توان گفت این انقلاب یک فرصت پانزده ساله پیدا کرد تا آمادگی خود را پیدا کند، کادر هایی را تربیت و نیرو هایی را آماده کند.

تبعید امام باعث کادر سازی و تشکیل نیروهای مورد نیاز خود شد. در ظاهر انقلاب مثل شمعی خاموش شده بود ولی شمع الهی هیچوقت خاموش نمی گردد.

رسا- ممنون از اینکه وقتتان را دراختیار ما قرار دادید./گ404/

ارسال نظرات