۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۶۹۴۳۴۸

وبینار «فهم فراتاریخی فرهنگ» برگزار شد

وبینار «فهم فراتاریخی فرهنگ» برگزار شد
وبینار تخصصی مطالعات اسلامی سازی علوم انسانی، فهم فراتاریخی فرهنگ با ارائه محمدحسین رامشت، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، عصر امروز وبینار تخصصی مطالعات اسلامی سازی علوم انسانی؛ فهم فرا تاریخی فرهنگ با ارائه دکتر محمدحسین رامشت، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

سیدمحمدعلی غمامی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) دبیری علمی این نشست را برعهده داشت.

گفتنی است که این نشست توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی با همکاری دانشکده فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد.

محمدحسین رامشت با اشاره به مطالعات فراوان در حوزه فرهنگ گفت: برخی معتقد بودند فرهنگ یک پدیده ژنتیکی است.

وی ادامه داد: در ادامه اثبات کردند که فرهنگ یک پدیده آموختنی است؛ چرا که آموزش در تولید فرهنگ رتبه پیدا می‌کرد و کل سیاست‌هایی که درباره فرهنگ تدوین می‌شد را تقلیل می‌داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به تغییر عمده فرهنگ در عصر حاضر اظهار داشت: در این زمانه جابه‌جایی قدرت در فرهنگ تجلی پیدا می‌کند. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که امروزه می‌توانند با تولید فرهنگ به‌عنوان ابزار قدرت این تغییر قدرت را انجام دهند.

وی افزود: بعد از مشخص شدن این قدرت موجود در عرصه فرهنگ، حجم عظیمی از فعالیت‌ها درباره آن آغاز شد.

رامشت با اشاره به نظریه یوستین اگارد در کتاب دنیای صوفی بیان کرد: او در این کتاب فلسفه را به زبان یک دختر شش هفت ساله که پدر او ملوان کشتی است بیان می‌کند. در این کتاب مباحث فلسفی مهم به زبان ساده که یک بچه هم بتواند آن را بفهمد، بیان می‌کند. در بخشی از این کتاب به کانون‌های تولید فرهنگ می‌پردازد.

وی ادامه داد: او می‌گوید که ما در دنیا سه کانون فرهنگی مهم داشته‌ایم؛ یکی کانون فرهنگی آتن، دیگری کانون فرهنگی هلال خصیب یا بین النهرین و دیگری کانون فرهنگی چین و ماچین است. کانون فرهنگی آتن، همواره با کانون فرهنگی هلال خصیب در تقابل بوده است./پ202/

ارسال نظرات