۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۹۴۳۸۱
تحلیلگر شیلیایی:‌

ایران سیلی محکمی به آمریکا زد

ایران سیلی محکمی به آمریکا زد
پابلو خوفره لئال تحلیلگر شیلیایی اقدام اخیر آمریکا در ربودن نفتکش ایرانی را «راهزنی آشکار» دانست و گفت: بدون تردید واشنگتن با این اقدام به دنبال تحریک ملت ایران است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، پابلو خوفره لئال کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با شبکه هیسپان تی وی گفت: آمریکا به خوبی از آنچه مرتکب شده آگاه است. ایالات متحده به دنبال ایجاد بی ثباتی و تحریک کشورهایی است که با آنها درگیری دارد.

این تحلیلگر بین المللی افزود: درخصوص رویداد اخیر نیز بدون تردید واشنگتن با این اقدام به دنبال تحریک ملت ایران در آبهایی برآمده که محل تردد دائم نفتکش های ایرانی است. بنابراین ایالات متحده به عنوان یک شخص حقوقی، مجرم دریایی بوده و اقدام او راهزنی آشکار است.

به گفته این کارشناس شیلیایی «واکنش ایران یک سیلی محکم بود» به آمریکایی که با جهت گیری «جنگ طلبانه» و «تهاجمی» در تلاش برای بی ثبات کردن آسیای غربی (خاورمیانه) است. «ایران به خوبی نشان داد که قادر به دفاع از حاکمیت خود است.»

خوفره لئال مجدداً با بیان اینکه این برنامه «اقدامی از پیش طراحی شده برای تحریک جمهوری اسلامی» بود ادامه داد: این نوع جنایت ها «کار خاص دزدان دریایی است».

در همین راستا، این تحلیلگر مسائل سیاسی در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد که تهاجم آمریکا علیه «یک کشور مستقل» باید توسط سازمان های بین المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل مطرح و رسیدگی شود.

یاد اوری می شود که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: با اقدام به موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه، عملیات نیروی دریایی تروریست آمریکا برای سرقت نفت ایران در دریای عمان شکست خورد. نفتکش که حامل نفت ایران است در تاریخ ۲۵ اکتبر در بندر عباس ایران پهلو گرفته است.

آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را بسوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد.

همزمان دلاور مردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را بسوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.

در ادامه نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند. نیروهای آمریکایی مجددا با امکانات بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند.
این نفتکش هم اکنون در آب‌های سرزمینی ایران است./۹۸۸/

ایران سیلی محکمی به آمریکا زد

ارسال نظرات