۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۶۹۴۲۹۹

افزایش تنش میان عربستان و آمریکا بعد از بحران لبنان و کشور‌های خلیج‌فارس

افزایش تنش میان عربستان و آمریکا بعد از بحران لبنان و کشور‌های خلیج‌فارس
منابع عربی اعلام کردند بعد از آغاز بحران لبنان با کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس مشاور امنیت ملی آمریکا با ریاض تماس گرفته، اما این تماس دوستانه نبوده است.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، بنا بر گزارش‌های وزارت ارتباطات آمریکا در پی بروز بحران میان عربستان و کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس با لبنان «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان تماس تلفنی برقرار کرده، اما آنچه مورد توجه قرار گرفت این است که این تماس دوستانه نبوده است.

گویا اقدام عربستان درخصوص لبنان بدون هماهنگی با آمریکا بوده است و بر اساس گزارش منابع آگاه غربی روابط واشنگتن و ریاض که از ماه‌ها پیش به دلیل افزایش قیمت نفت دچار تنش شده بود با این رفتار عربستان در قبال لبنان به سمت التهاب پیش رفته و تماس غیردوستانه سالیوان با بن سلمان شاهدی دیگر بر این قضیه است.

این منابع آمریکایی اعلام کردند در ادامه همین تنش‌ها بود که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دستور داد پدافند‌های موشکی این کشور حین افزایش حملات موشکی یمنی‌ها از خاک عربستان خارج شوند.

پرونده لبنان طی تماس تلفنی بن سلمان و جیک سالیوان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و به نظر می‌رسد در میان تلاقی برنامه‌ها به ویژه وضعیت لبنان، اوضاع پیچیده‌تر می‌شود.

اطلاعات منتشر شده از واشنگتن نشان می‌دهد که آخرین تماس با ریاض دوستانه نبوده و شامل موارد مورد اختلاف بوده است زیرا طرف سعودی از پایبندی خود نسبت به آمریکا کاسته است. نشست‌های برگزار شده در پایتخت آمریکا به وضوح نشان می‌دهد که دولت بایدن و عربستان بر سر نحوه برخورد با پرونده لبنان توافق ندارند.

پیش از این در پی سخنان «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درخصوص پوچ خواندن جنگ یمن عربستان، امارات، کویت و بحرین سفرای خود را از لبنان فراخوانده و عذر سفیر‌های لبنان را خواستند.

مقامات لبنانی نیز اعلام کردند برای بهبود این شرایط به آمریکا متوسل شده‌اند، گویا بعد از بالا گرفتن تنش میان واشنگتن و ریاض، آمریکا دیگر تاثیر به سزایی در تصمیمات عربستان نمی‌تواند بگذارد./۹۸۸/

منبع:رای الیوم

ارسال نظرات