۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۶۹۴۲۳۷
میدل ایست مانیتور:

تشدید تنش‌های عربستان علیه لبنان سردرگمی بن‌سلمان را ثابت می‌کند

تشدید تنش‌های عربستان علیه لبنان سردرگمی بن‌سلمان را ثابت می‌کند
وب سایت میدل ایست مانیتور با اشاره به تنش‌های اخیر در لبنان اعلام کرد که اقدام ریاض علیه بیروت ناکارآمدی و سردرگمی ولیعهد سعودی را ثابت می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، یک وب‌سایت غربی اعلام کرد که تشدید تنش‌ها علیه لبنان به دنبال اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاعات لبنان سردرگمی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و ناکارآمدی دولت شکست خورده وی را ثابت می‌کند.

میدل ایست مانیتور در گزارشی اعلام کرد: «چرا بن سلمان در مقابل توهین‌های مداوم رهبران غربی سکوت می کند؟ اما در لبنان که از بحران‌های متعدد خسته شده، تنش ایجاد می کند؟»

این وب سایت افزود، چرا محمد بن سلمان زمانی که « دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا عربستان سعودی را گاو شیرده توصیف کرد، احساس توهین نکرد ؟

این وب سایت به رنج لبنان از بحران‌ها تاکید کرد و گفت: ملت این کشور از قطعی برق و کمبود سوخت رنج می‌برند. گویا همه این‌ها کافی نبود و اکنون می‌بینیم که اظهارات جورج قرداحی در خصوص جنگ یمن، ناخواسته لبنان را به سوی بحران جدیدی سوق داده است.

جورج قرداحی طی یک مصاحبه تلویزیونی که در ماه آگوست (مردادماه) ضبط شده بود، اظهار داشت که انصارالله یمن در برابر حملات عربستان سعودی و امارات از خود دفاع می‌کند و متجاوزان باید دست از تجاوز خود در یمن بردارند.

این اظهارات درباره جنگ یمن سر و صدای زیادی به پا کرد و موجب ناراحتی ائتلاف متجاوز عربی آمریکایی به یمن به سرکردگی عربستان و حامیان آن شد.

عربستان از اظهارات قرداحی انتقاد کرد درحالی که این عربستان بود که هشت سال پیش عملیات نظامی خود را با نام «عملیات طوفان قاطع» علیه یمن آغاز کرد و در باتلاق جنگ یمن فرو رفت.

ولیعهد سعودی در آن زمان مدعی شد که نبرد تنها چند ساعت طول خواهد کشید و طی آن انصارالله یمن را از بین می‌برد و « عبد ربه منصور هادی» دولت مستعفی یمن را بازمی‌گرداند .درحالی‌که امروز می‌بینیم در جنگ یمن شکست خورده و همچنین نتوانسته در برابر انصارالله پیروز شود.

اکنون بن سلمان از برخی کشورهای غربی می‌خواهد که با انصارالله یمن برای اعلام آتش بس مذاکره کنند.

این وب سایت آمریکایی نوشت: قرداحی تنها فردی نیست که معتقد است جنگ در یمن بیهوده است. سیاستمداران و مقامات دولتی در غرب، تحلیلگران و نویسندگان نیز همین اعتقاد را دارند.

بیشتر کشورهای جهان خواستار توقف فوری جنگ شده‌‌اند زیرا ده‌ها هزار یمنی بی‌گناه در طول جنگ ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان کشته و زخمی شده‌اند و این جنگ باعث ویرانی و فاجعه انسانی شده است.

چرا عربستان سعودی به شدت از سخنان قرداحی انتقاد کرد؟ چرا عربستان و امارات سفرای لبنان را از کشورهای خود اخراج و سفرای خود را در بیروت احضار کردند؟

تحلیلگران بر این باورند که این موضوع چیزی فراتر از اظهارات قرداحی است . به اعتراف «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان، از نظر سعودی‌ها مشکل اصلی عربستان در لبنان اظهارات جورج قرداحی نیست؛ بلکه حزب‌الله و سلاح آن و حضور قدرتمند این جنبش در عرصه سیاسی لبنان است.

موضع عربستان در قبال لبنان نشان‌دهنده عدم بلوغ سیاسی سعودی‌هاست

میدل ایست مانیتور نوشت: چرا ولیعهد جوان سعودی موضع محکمی در برابر کسانی که در غرب جنگ علیه یمن را بیهوده دانستند، اتخاذ نکرد و چرا زمانی که ترامپ در سخنرانی‌های خود با ادبیات تحقیر آمیز به عربستان توهین کرد و گفت: اگر آمریکا نباشد، عربستان سعودی دو هفته بیشتر دوام نمی‌آورد سکوت اختیار کرد و یا زمانی که وی با تحقیر شاه سعودی و کشورش گفت که عربستان سعودی به جز پول، هیچ چیز دیگری ندارد، احساس توهین نکرد؟ چرا در مقابل توهین‌های مداوم رهبران و مقامات غربی سکوت کرده‌است؟

قرداحی برای استعفا تحت فشار است، اما اصرار دارد که لبنان کشوری مستقل است و تسلیم باج خواهی نمی‌شود، بنابراین استعفای خود را ارائه نخواهد کرد.

به‌گفته منابع لبنانی، وزیر رسانه این کشور قبول نمی‌کند که قربانی سیاست‌های عربستان شود و همچنان از استعفا امتناع می‌ورزد.

نجیب میقاتی پیشتر اعلام کرد: من از جورج قرداحی خواسته بودم که احساس میهن‌دوستی خود را بر هر چیز دیگری ترجیح دهد اما این درخواست من عملی نشد. ما اکنون در لبه یک پرتگاه بزرگ هستیم و اگر این موضوع را اصلاح نکنیم به چیزی گرفتار می‌شویم که هیچ کس آن را نمی‌خواهد./۹۸۸/

ارسال نظرات