۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۱
کد خبر: ۶۹۴۴۹۴
یادداشت؛

اقدام عملی رئیسی علیه فساد

اقدام عملی رئیسی علیه فساد
اظهارات دیروز آقای رئیسی، رئیس‌جمهور محترم در جلسه هیات دولت در‌خصوص موضوع مقابله با فساد اقتصادی و بیان این مطلب که در برخورد با این مفسده هیچ خط قرمزی را نمی‌شناسد بسیار امید‌آفرین بود.
به گزارش خبرگزاری رسا، اظهارات دیروز آقای رئیسی، رئیس‌جمهور محترم در جلسه هیات دولت در‌خصوص موضوع مقابله با فساد اقتصادی و بیان این مطلب که در برخورد با این مفسده هیچ خط قرمزی را نمی‌شناسد بسیار امید‌آفرین بود. در یک ارزیابی کلی اگر فساد در هر جایی رسوخ پیدا کند طبیعتا فعالیت‌های سالم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و رقابت را از بین می‌برد و زمینه را برای کار و فعالیت‌های اقتصادی کاملا سخت و دشوار می‌کند و باعث از بین رفتن و هدر رفتن منابع و امکانات می‌شود. این‌که قوه مجریه پیگیر موضوع باشد و هیچ خط قرمزی را برای خود در‌نظر نگیرد و رئیس دولت سیزدهم اعلام کند که «هیچ‌کدام از معاونان، معاون اول و مسؤولان دفتر، خط قرمز من نیست و اگر کسی درگیر فساد شد باید با او برخورد شود»، این موضوع را باید یک نقطه‌قوت در عملکرد دولت دانست.
 
با این نگاه و نظر طبعا هر‌کدام از دستگاه‌های اجرایی حساب کار خود را خواهند کرد و در ادامه کار مراقبت‌های لازم را انجام خواهند داد تا پس از این دیگر مسؤولی جرأت نکند که درگیر مسائل فساد و مفسده‌های اقتصادی شود؛ بنابراین نیاز است که این نگاه به‌صورت جدی در دستور کار قوای مختلف قرار گیرد.

معتقدم هم مجلس در این زمینه تلاش کند و قوه قضاییه هم پیگیری‌های لازم را انجام دهد و قوه مجریه هم مراقبت‌های لازم را به‌عمل آورد تا فضا برای فساد به‌صورت جدی از سیستم‌های دولتی و اجرایی تنگ‌تر شود. اگر قوای سه‌گانه با همت، کار، تلاش و جدیت خود به هماهنگی‌های لازم برای برخورد با فساد دست پیدا کنند گمان می‌کنم شرایط برای فعالیت‌های سالم و مولد در جامعه به نحو مطلوب فراهم شود و تولید رشد و توسعه پیدا کند. طبعا رسیدن به این هدف باعث خواهد شد که از بزرگ‌ترین سرمایه کشور که همان افزایش اعتماد عمومی نسبت به عملکرد دستگاه‌های تقنینی، قضایی و اجرایی است به‌خوبی پاسداری کنیم.

در کنار اظهارات دیروز رئیس‌جمهور در هیات دولت، اقدام مثبت دیگری هم صورت گرفت و آن هم این‌که آقای درویشیان با حکم رئیس قوه مجریه به‌عنوان رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور و نماینده ویژه او در مبارزه با فساد منصوب شد. این اقدام حاکی از آن است که قوه مجریه به این جمع‌بندی رسیده است که این جایگاه باید احیا شود و این مسأله نشان داده که قوه مجریه در برخورد با مسأله فساد جدی است و این عزم دولت به قوه قضاییه کمک می‌کند تا با جدیت بیشتری پیگیر مقابله با فساد باشد. اگر مثل دولت گذشته، قوه مجریه برای برخورد با فساد گارد بگیرد و به هر دلیلی از مفسدان دفاع کند طبیعی است که کار قوه قضاییه سخت خواهد شد. پیشگامی قوه مجریه برای برخورد با فساد، اقدامی میمون و مبارک است.
 
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات / روزنامه جام جم 
ارسال نظرات