۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۶۹۴۶۰۵

معرفی 14 کتاب اسلامی در آستانه هزار و صدمین سالگرد پذیرش اسلام در روسیه

معرفی 14 کتاب اسلامی در آستانه هزار و صدمین سالگرد پذیرش اسلام در روسیه
در آستانه هزار و صدمین سالگرد پذیرش رسمی اسلام از سوی روس‌ها، اداره دینی مسلمانان روسیه در مسجد جامع مسکو سلسله کتاب‌هایی با موضوع الهیات درباره تئولوژی، معرفی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، در آستانه هزاروصدمین سالگرد پذیرش رسمی اسلام از سوی روس‌ها، اداره دینی مسلمانان روسیه در مسجد جامع مسکو سلسله کتاب‌هایی با موضوع الهیات درباره تئولوژی، تاریخ و فرهنگ اسلامی معرفی کرد.

در میان 14 عنوان کتاب معرفی شده، مونوگرافی دمیر محی‌الدین دکترای الهیات و معاون اول رییس اداره دینی مسلمانان روسیه با نام «اسلام روسی: در جستجوی ذهن‌گرایی سیاسی» توجه زیادی به خود جلب کرد.

موضوع اصلی کتاب این است که یک مسلمان روس چه جایگاهی برای خود در نظر می‌‌گیرد: شهروند و بعد مسلمان، یا در ابتدای امر بر هویت قومی‌اش تاکید می‌کند. نویسنده نظر جامعی پیرامون «آگاهی اسلام روسی از ماهیت خودش» بیان می‌کند.

محی‌الدین در این کتاب به بررسی ارتباط اسلام روسی به عنوان یک پدیده اجتماعی‌-‌‌فرهنگی با جایگاهش در قانون فرهنگی حاکم بر روسیه می‌پردازد و اثبات می‌کند که سرنوشت این پدیده به توانایی مسلمانان کشور روسیه در بازتعریف قوانین فرهنگی بستگی داشته و این امر مستلزم توسعه معنوی و فکری اسلام در روسیه است.

کتاب دیگری که اداره دینی مسلمانان روسیه معرفی کرد، ترجمه کتاب «الإسلام، عقیده و شریعت» اثر شیخ محمود شلتوت اندیشمند مصری است که در نسخه روسی از مجموعه «التجدید و الإصلاح» چاپ شده است.

طرح اصلی تطبیق جنبه‌های درونی و بیرونی دین در شرایط جدید تاریخی ناشی از دیجیتالی شدن، پیشنهاد این عالم مشهور است. هدف این طرح پیشنهادی، هماهنگی با دیجیتالی شدن و برگرداندن مولفه اخلاق- معنویت به شریعت است؛ مولفه‌ای که زیربنایی تئولوژیک دارد. کارکردی شدن اعتقاد در زندگی جدید مسلمانان از نتایج این طرح خواهد بود.

در این جلسه شامیل آلیاوتدینوف خطیب مسجد «یادواره» منطقه پاکلونایا گورا‌ در مسکو کتاب «مجموعه فتواهای شورای علمای اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه» را معرفی کرد. این مجموعه شامل بیست نظر فقهی است که از 2017 تا 2020 توسط شورای علمای اداره دینی مسلمانان در روسیه طرح شده‌اند. تمام این فتواها مربوط به عبادت یعنی قوانین انجام فرایض دینی توسط یک مسلمان هستند که به زندگی و فرهنگ آنها پیوند می‌خورند.

در کنار کتاب‌های حوزه الهیات، مجله علمی «اسلام در دنیای جدید» مجموعه «حج مسلمان‌های روس» و سالنامه مذهبی‌‌-فلسفی «اندیشه اسلامی» نیز در مسجد جامع مسکو معرفی شدند. همچنین آلبوم‌های «سایه‌های خان‌نشینِ کاسیموفسکی» و «مساجد روسیه» به مرحله انتشار رسیدند.

لیونید سوکیانین استاد گروه تئوری و تاریخ حقوق از مدرسه عالی اقتصاد دانشگاه ملی تحقیقات اظهار داشت: تمام این کتاب‌ها پتانیسل فکری یا علمی امّت روسیه در آستانه جشن 1100 سالگی پذیرش رسمی اسلام توسط مردم روسیه هستند.

این جشن در سال 2022 در سطح ملی برگزار خواهد شد و از این نظر دارای اهمیت ویژه است که اسلام در پاوالژ با انتخاب آزادانه مردم بلغارستانِ والگا تثبیت شد و بعد، به طور مسالمت‌امیزی گسترش یافت. همین روند قرن‌ها ماهیت اسلام «نرم» را با لهجه روسی تعیین کرد و در توسعه فکری دنیای اسلام موثر واقع شد./۹۸۸/

منبع: رایزنی فرهنگی ج اا در روسیه

ارسال نظرات