۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۶۹۴۷۴۶
روحانیون هندی مطرح کردند؛

علم بدون تذکیه نفس، عامل تباهی انسان ها می شود + تصویر

علم بدون تذکیه نفس، عامل تباهی انسان ها می شود + تصویر
روحانیون ایالت اتراپرادیش هندوستان در مراسمی همگان را بر مراعات تقوای الهی و تذکیه نفس تاکید کردند و گفتند: علم بدون تذکیه نفس عامل تباهی انسان ها می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، حجج اسلام والمسلمین سید تنویر عباس رضوی، سید منور حسین رضوی و مولانا محمد عباس معروفی روز گذشته در همایش دانش آموزان علوم دینی که به همت مرکز آموزش های دینی (تنظیم المکاتب) در شهر کانپور شمال هندوستان برگزار شد، تاکید کردند: علم بدون تذکیه نفس عامل تباهی انسان ها می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید تنویر عباس رضوی از سخنرانان این همایش با بیان این که اولیای گرامی، رهبران و بزرگان جامعه، آموزش دینی جوانان را جدی بگیرند، تصریح کرد: رسول الله صل الله علیه وآله وسلم و اهلبیت علیهم السلام بر آموزش جوانان و خردسالان توجه ویژه ای داشته اند، چون جوان نهالی سبز اند و زودتر می پذیرند.

وی افزود: قرآن کریم درآیه 9 سوره زمر می فرماید: هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ آیا آنان که اهل علم و دانشند با مردم جاهل نادان یکسانند؟ منحصرا خردمندان متذکر این مطلبند، لذا همه برای آموزش و تربیت فرزندان جامعه تلاش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید منور حسین رضوی از سخنرانان دیگر این همایش در سخنان خود در ضمن روایتی از پیامبر اسلام(ص) گفت: رسول اسلام فرمودند خداوند متعال به بندگان دستور نه چیز را داده است که یکی از آنها مراعات عدالت هنگام رضا و ناراضگی است، اما معمولا ما برعکس آنرا ملاحظه می کنیم، می بنیم که اگر انسان از فردی راضی باشد از خطا آن نیز چشم پوشی می کند و اما اگر از کسی ناخشنود باشد در نیکی ها آن نیز دنبال ایراد و اشکال می گردد.

مولانا محمد عباس معروفی از اساتید حوزه علمیه امامیه در سخنان خود با اشاره به آیه 2 سوره جمعه: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ اوست خدایی که میان عرب امّی (یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمی‌دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک می‌سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی می‌آموزد و همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند، بیان داشت: در این ایت کریمه اول سخن از تذکیه به میان آورده شده است و مفهومش این است که علم تا به همراه طهارت نفس نباشد سودی ندارد و ممکن است اسباب تباهی را نیز فراهم کند.

آخر این همایش حجت الاسلام والمسلمین سید صفی حیدر زیدی دبیر کل مرکز آموزش دینی(تنظیم المکاتب) هند از علما، روحانیون، اساتید، دانشجویان و شرکت کنندگان تقدیر و تشکر کرد./988/

ارسال نظرات