۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۶۹۴۹۴۳
در گفت‌وگو با رسا بررسی شد؛

سفارش امام رضا به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم

سفارش امام رضا به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
خراسان رضوی - حجت الاسلام پسندیده به بهانه میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از پیام امام رضا(ع) به شیعیان و دستوراتی که ضامن دخول در حصن حصین رضوی می شود، سخن گفت.

حجت الاسلام عباس پسندیده، کارشناس اعتقادی اداره پاسخگویی به سوالات حرم مطهر رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، پیرامون چگونگی داخل شدن در حصن حصین رضوی و بهره مندی از آن به قرائت «لَایَجْعَلُوا لِلشَّیْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَه وَ مُرْهُمْ بِالسُّکُوتِ وَ تَرْکِ الْجِدَالِ فِیمَا لَایَعْنِیهِمْ» بخشی از فرمایشات امام رضا به عبدالعظیم حسنی پرداخت و گفت: باید به فرمایشات حضرت عمل کرد تا بتوانیم در حصن ایشان وارد شویم.

وی بیان داشت: حضرت(ع) می فرمایند شیعیان ما باید راه نفوذ شیطان بر نفسشان را ببندند از آنچه که سبب نفوذ و تاثیر شیطان بر آنها می شود دوری کنند.

کارشناس اداره پاسخگویی در ادامه به راستگویی و امانت داری به عنوان دیگر سفارش امام رضا(ع) به شیعیان اشاره کرد و گفت: راستگویی هرچند به ضرر انسان باشد در مقابل سبب اعتبار وی در بین مردم شده و باعث امنیت روانی دیگران در برخورد با او می شود.

وی افزود: از سوی دیگر امانت داری هم همین نتیجه را در اجتماع خواهد داشت وآسودگی خاطری برای کسانی که با انسان در ارتباط هستند ایجاد کرده و شخصیت معتبری از انسان به نمایش می گذارد.

حجت الاسلام پسندیده مغز، زن و شوهر نسبت به یکدیگر، فرزند را در کنار مال ثروت امانت دانست و گفت: طلبه ای که دین و خدا را تبلیغ می کند این امانت دار است بنابراین باید با عمل به گفتار و تبلیغاتش این امانت را پاس بدارد، استادی که بچه های مردم را تعلیم می دهد امانت دارد بوده و نسبت به تعلیم و تربیت آنها باید دقت کند.

وی افزود: همین صداقت و راستگویی نیز یک امانت است که سبب اعتماد دیگران می شود. مسؤولیت دردست مسؤولان که اگر عمل به وعده و وظیفه خویش کنند منجر به اعتماد و امنیت می شود الان می بینیم اعتماد بین مردم و مسؤولان کم شده، چرا؟ چون امانت داری و صداقت وجود ندارد.

کارشناس اداره پاسخگویی با توجه به ایام میلاد پیامبر اکرم(ص) به فرمایشی از ایشان پیرامون نقش صداقت و امانت در تشخیص دین و ایمان اشاره و بیان داشت: حضرت می فرمایند« لا تَنْظروا إلى كَثرةِ صَلاتِهِم و صَومِهِم ، و كَثرةِ الحَجِّ ، و المعروفِ ، وَ طَنطَنَتِهِم باللّيلِ! و لكنِ انْظُروا إلى صِدقِ الحديثِ و أداءِ الأمانةِ» به کثرت نماز و روزه و حج و امر به معروف و ناله های شبانه افراد نگاه نکنید بلکه به صدق گفتار و امانت داری آنها بنگرید.

وی افزود: متاسفانه ما می بینیم بیشتر گزینش ها در انتخاب نیروی کار یا در ازدواج همه شده کثرت اعمال نام برده و هیچ کس روی صداقت و راستگویی و امانت داری توجه ندارد اولویت، صداقت و راستگویی است کسی که چنین باشد روحیه عبادات فردی را هم دارد اما اگر چنین نباشد اعتمادی به او نسبت به سپردن کار یا بار یک زندگی نمی توان داشت.

حجت الاسلام پسندیده بیان داشت: امام رضا(ع) سفارش به سکوت و ترک جدال دارند. ما خیلی حرف می زنیم دنیای ما خیلی شلوغ شده، شبکه های اجتماعی زیاد شده، کثرت اطلاعات و شلوغی ذهن سبب عدم فکر و امنیت خاطر و آرامش در زندگی می شود.

وی افزود: سکوت باعث نورانیت باطن می شود یک جاهایی لازم است و باید حرف زد اما برای سکوت و آرامش هم وقت بگذاریم. جایی که مجادله است باید سکوت کنیم جایی که فایده ندارد و بحث بی معنی است لازم است ترک جدال کرده و سکوت کنیم.

حجت الاسلام پسندیده ادامه داد: امام توصیه به سکوت و ترک جدال کردند در حالی که بگو مگو در خانواده ها زیاد شده همه با هم در حال مراء و مجادله هستیم اینطوری صمیمیت و صفا و خلوص از بین می رود حتی اگر حق باشماست در برخی موارد سکوت کنید مجادله نکنید بگذارید همسر شما فکر کند او پیروز بحث شده است!

وظیفه ما در حوزه کلام چیست؟

کارشناس اداره پاسخگویی با اشاره به سؤال چگونگی دخول در حصن رضوی گفت: فقط زیارتنامه کافی نیست اگر می خواهیم در حصن امام وارد شویم باید فرمایشات ایشان را رعایت کنیم همین نکات را بکار ببندیم. راه های نفوذ شیطان را ببندیم صداقت و امانت داشته باشیم سکوت کنیم و مجادله نداشته باشیم این ها شاخص های مناسبات اجتماعی است که ما را از آفات روابط اجتماعی دور می کند.

وی افزود: وظیفه ما در حوزه کلام چیست؟ آنجا که حق است تکلم افضل از سکوت است باید روشنگری کرد اما جایی که به مجادله کشید باید سکوت کرد جایی که فایده ای در بحث کردن نیست باید سکوت کرد. در بابا نصیحت و خیرخواهی اگر تاثیر دارد صحبت کنید. در بحث سیاسی در فضای مجازی کسی دنبال حق نیست فقط حرف و شبهه یا شایعه خود را بیان می کنند و دنبال جواب نیستند اینجا جای صحبت نیست جدال پیش می آید.

وی ادامه داد: اگر مسولی نمی تواند از عهده کاری برآید چرا وعده می دهد؟ چرا بیش از آنچه می تواند نشان می دهد؟ در ازدواج پسر و یا دختر چرا بیش از آنچه هستند نمایش می دهند این نشان از آسیب اجتماعیست به فرموده امام رضا صداقت داشته باشید هر آنچه هستید نشان دهید!

حجت الاسلام پسندیده با اشاره به اینکه عدم صداقت دولتها سبب عدم صداقت مردم می شود، گفت: در مقابل هم روایت است که می فرماید هرجور باشید حاکمی مثل خودتان بر شما حکومت می کند! یعنی این دوطرفه است اما نکته اش این است که عدم صداقت مردم اگر باعثش مسؤولان باشد توجیه شرعی برای مردم در مقابل خداوند وجود ندارد حجت شرعی نیست فقط اثرگذار است.

وی در پایان بیان داشت: نکته جالب توجه آن است که برای ورود به حصن حصین رضوی نیاز نیست برای شخص امام رضا(ع) کاری انجام بدهیم یا نفعی به ایشان برسانیم بلکه سفارش ایشان برای خودمان و نسبت به روابط اجتماعی منفعت دارد همین که ما در ارتباط با دیگران این نکات را رعایت کنیم به امام رضا نزدیک می شویم./933/ت301/

جواد رستمی
ارسال نظرات