۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۶۹۴۹۷۸

یارانه جدید ۱۱۰هزارتومانی به ۶۰میلیون نفر در راه است؟

یارانه جدید ۱۱۰هزارتومانی به ۶۰میلیون نفر در راه است؟
در پی ارسال لایحه تأمین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر به مجلس شورای اسلامی، پرداخت یارانه جدید ۱۱۰هزارتومانی به ۶۰میلیون نفر از آذرماه قوت گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسا، سید ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهور در مکاتبه‌ای با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی لایحه تأمین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر را که به‌پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه 1400/8/5 هیئت وزیران با قید دوفوریت به تصویب رسیده است، برای انجام تشریفات قانونی تقدیم کرد.

در بخشی از این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود در صورت تغییر نرخ ارز نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از محل درآمدهای حاصل از تغییر نرخ کالاهایی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شود تا مبلغ دویست و هفتاد هزار میلیارد (270000000000000) ریال به حساب خاص سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. این مبلغ تا پایان سال صرف پرداخت یارانه به افراد مشمول قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی ـ مصوب 1399 ـ خواهد شد.

این لایحه که برای تغییر در نحوه بازتوزیع یارانه دلار 4200تومانی نهاده‌های دامی است، در صورت تصویب نهایی در مجلس مقدمات کار را برای بازتوزیع یارانه جدید از آذرماه فراهم می‌کند.

بر اساس میزان رقم 27هزار میلیارد تومانی که دولت برای 4 ماه آخر سال در این لایحه درخواست مجوز کرده است، حدود 60 میلیون نفر طی چهارماه آخر سال ماهانه 110هزار تومان یارانه جدید دریافت خواهند کرد.

به گزارش تسنیم، دلار 4200تومانی که به دلار جهانگیری معروف شده است، از سال 97 به واردات برخی کالاهای اساسی داده می‌شد که بنا بر نظر بسیاری از فعالان عرصه تولید و بازار و اقتصاددانان، منافع این یارانه ارزی به مردم نمی‌رسید و قیمت کالاهای اساسی که دلار 4200تومانی دریافت می‌کردند، همچنان در حال افزایش بوده است، بنابراین دولت تصمیم گرفت به‌جای تخصیص این ارز ارزان به واردکنندگان، یارانه ریالی آن را به مردم اختصاص دهد.

این در حالی است که دلار 4200تومانی برای واردات گندم و دارو فعلاً حذف نمی‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات