۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۶۹۴۶۲۹

۸۵ درصد از مشترکان، زیر ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند

۸۵ درصد از مشترکان، زیر ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند
در حالی که روز گذشته نماینده کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها خبر داد، اما امروز مسئولان توانیر این موضوع را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، همه ساله هیئت وزیران مصوبه تعرفه آب و برق را به وزارت نیرو ابلاغ می‌کند. امسال هیئت وزیران با توصیه رئیس جمهور، وزارت نیرو را در افزایش سالیانه تعرفه آب و برق که هر سال مقداری نسبت به سال قبل اضافه‌تر می‌شد به رقم ۷ درصد محدود کرد.

هم اکنون طرحی در دولت در حال بررسی است تا تعرفه مشترکان پرمصرف برق به شدت افزایش یابد، اما در این طرح، مشترک پرمصرف کیست؟ و تعرفه او چگونه محاسبه می‌شود؟

کمبود برق، پدیده‌ای بود که امسال به طور ملموس در بخش خانگی مشاهده شد و رنگ خطر را برای اصلاح زیرساخت‌ها و الگوی قیمتی هزینه برق به صدا درآورد. 

 بر اساس طرحی در دولت که مراحل کارشناسی آن به پایان رسیده و در انتظار تصویب هیئت دولت است، تعرفه برق مشترکان بسیار پرمصرف که بیش از دو برابر الگو، برق مصرف می‌کنند، برای مصارف مازاد بر این مقدار با تعرفه‌ای معادل بهای تمام شده محاسبه خواهد شد.

مشخصات ۴ گروه مشترک برق

طبق دسته بندی‌های موجود، مشترکان برق به طور کلی به چهار دسته کم مصرف، خوش مصرف، پرمصرف و بسیارپرمصرف تقسیم بندی می‌شوند. در مناطق عادی (یعنی غیر گرمسیر کشور)، کم مصرف‌ها آن‌هایی هستند که کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف برق دارند و بر این اساس، هزینه برق آنان رایگان است. خوش مصرف‌ها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف می‌کنند و قبض برق آن‌ها تا ۳۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

پرمصرف‌ها آن‌هایی هستند که بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات ساعت برق در ماه مصرف می‌کنند، اما بسیار پر مصرف‌ها که به تازگی قبض چند میلیونی برخی از آن‌ها در ماه‌های اخیر خبرساز شده و تعداد آن‌ها از بین ۳۰ میلیون مشترک خانگی، ۸۵۰ هزار مشترک (معادل کمتر از ۳ درصد کل مشترکین برق خانگی) تخمین زده می‌شود، بیش از دو برابر الگو یعنی بیش از ۶۰۰ کیلو وات ساعت در ماه، برق مصرف می‌کنند.

۸۵ درصد از مشترکان، زیر ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند

بررسی و ارزیابی اطلاعات قبض مشترکان مناطق عادی کشور نشان می‌دهد ۸۵ درصد از مشترکان زیر ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند و ۱۵ درصد باقی‌مانده نیز مصرف برق بالای ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه داشتند و به‌عنوان مشترکان پرمصرف شناخته می‌شوند.

نکته قابل توجه، اما این است که در بین مشترکان پرمصرف حدود یک درصد از مشترکان نیز وجود دارند که مصارف برق آن‌ها به‌صورت بسیار غیر متعارف بوده، به‌طوری که متوسط مصرف آن‌ها بیش از ۱۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه است. اگر چنانچه قیمت برق متوسط قیمت برق صادراتی به کشور‌های همسایه ۵/ ۹ سنت در نظر گرفته شود، با احتساب قیمت دلار سامانه سنا، یارانه برق این یک درصد از مشترکان بسیار پرمصرف بیش از یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان در ماه خواهد بود.

این در حالی است که روز گذشته شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از محاسبه تعرفه آزاد برق برای مشترکان پرمصرف خبر داد که بر این اساس شریعتی نیاسر افزود: نکته اول این است که پلکان‌های تعریف شده هیچ مبنای علمی ندارند، اما موضوعی است که حدود ۱۰ سال پیش بعد از هدفمندی یارانه‌ها اعمال و در نهایت مبنا شد؛ به هر حال تغییر به‌خصوص مبنای پلکان‌های اول کار بسیار دشواری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نکته دوم مربوط به شیب افزایش تعرفه‌هاست که در پلکان‌های مختلف متناسب با کم‌مصرفی، خوش‌مصرفی یا پرمصرفی دیده نشده است. شیب در پله دوم به سوم ۱۱۵ درصد افزایش یافته در حالی که پله پنجم به ششم ۳۰ درصد اعمال می‌شود و این منطقی نیست.

شریعتی گفت: بند "ی" تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۰ تکلیف کرده، تعرفه‌ها پلکانی افزایشی باشد. پلکانی افزایشی یا آی بی تی به این معناست که هر چه پله مصرف بالاتر می‌رود، میزان افزایش تعرفه نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین حتماً باید این موضوع در دستور کار باشد.

بر این اساس مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص انتشار خبری مبنی بر محاسبه تعرفه آزاد برای مشترکان پرمصرف گفت: این موضوع  اصلا صحت ندارد و به هیچ عنوان افزایش چند برابری قیمت برق درست نیست.

او ادامه داد: این رقم بالای افزایش قیمت در قبض برای استفاده از کولر‌های گازی در فصل گرما است، در غیر این صورت تحت هیچ شرایطی ما رقمی را ناگهانی برای مردم لحاظ نمی‌کنیم.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: مردم اگر از نحوه قبوض خود گله‌مند هستند می‌توانند از نحوه محاسبه قبوض خود در سامانه برق من با خبر شوند.

با این حال  از روز گذشته خبری در رابطه با کاهش یارانه پرمصرف‌ها منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
تفسیر این امار چیست؟
0
0