۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۶۹۵۰۱۸
امام جمعه موقت کرمانشاه:

سرانه مطالعه یکی از مؤلفه های اصلی فرهنگ است

سرانه مطالعه یکی از مؤلفه های اصلی فرهنگ است
کرمانشاه ـ حجت الاسلام و المسلمین حجتی گفت: این فرهنگ است که بر سایر حوزه ها تاثیر می گذارد که در این بین مطالعه و انس با کتاب یکی از مؤلفه های اصلی فرهنگی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حجتی صبج امروز در دیدار جمعی از نویسندگان و ناشران کرمانشاهی که به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از عوامل توسعه هر جامعه ای جدای از اقتصادی قوی، فرهنگ بالای آن جامعه می باشد.

امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: در این میان شاید به جرات بتوان گفت که این فرهنگ است که بر سایر حوزه ها تاثیر می گذارد که در این بین مطالعه و انس با کتاب یکی از مؤلفه های اصلی فرهنگی محسوب می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین حجتی ادامه داد: مطالعه و انس با کتاب نه تنها در جایگاه خود یک عمل مفید و سودمند برای افزایش معلومات افراد می باشد، بلکه تجربه نشان داده است کسانی که با مطالعه مانوس هستند، در مسایل فرهنگی همواره پشتیاز می باشند و بسیار کمتر دچار ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی در بُعد فردی و اجتماعی می گردند.

این عالم کرمانشاهی تصریح کرد: با این حال باید اذعان کرد که یکی از معضلات فرهنگی در کشورمان پایین بودن سرانه مطالعه است که این امر می تواند به ساختار فرهنگی کشور ضربات جبران ناپذیری وارد کند.

حجت الاسلام والمسلمین حجتی تاکید کرد: عوامل بسیاری در به وجود آمدن این وضعیت و جایگاه مطالعه در کشور دخیل هستند، برخی از این عوامل برمی گردد به سیاست های فرهنگی دولت و بخشی هم به خود ما مرتبط می شود.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: متاسفانه در بحث نهادینه سازی مطالعه در کشور کاری که به بتوان از آن نام برد انجام نداده ایم و اکنون جوان ما به جز کتاب های مدرسه و دانشگاه با دیگر کتب و آثار نویسندگان داخلی و خارجی به گونه ای غریبه است که این ضعف بزرگ فرهنگی است.

امام جمعه موقت کرمانشاه تاکید کرد: موضوع دیگری که باعث شده است که جایگاه کشورمان در بحث مطالعه نامناسب باشد، عدم حمایت های کافی دولتها از نویسندگان و ناشران است، بسیاری از نویسندگان برای انتشار اثر خود مجبورند هزینه های بسیاری را تقبل کنند که این امر باعث به مرور باعث دلزدگی نویسنده از تداوم کارش می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حجتی عنوان داشت: این مشکل به ناشران و چاپخانه ها هم سرایت کرده است، افزایش افسارگسیخته قیمت کاغذ و... باعث شده است که هزینه های نشر بسیار بالا برود به گونه که امروز هر آنچه که باید از چاپخانه ها و مراکز انتشاراتی بیرون بیاید، با کاهش محسوسی روبروست و نباید اجازه دهیم که این وضعیت استمرار داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پایین بودن تنوع کتاب ها در کشور هم گریزی زد و گفت: متاسفانه تنوع کتاب ها، قیمت بالای کتاب، مشکلات اقتصادی و عوامل بسیار دیگری دست به دست هم داده اند که مردم ما امروز با کتاب غریبه باشند که این یک مصیبت فرهنگی محسوب می شود.

امام جمعه موقت کرمانشاه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: آشتی دوباره جامعه با فرهنگ مطالعه با برگزاری یک همایش یا نشست حل نمی شود، باید برای ایجاد فرهنگ مطالعه در کشور تمام بخش های متولی چه در حوزه دولتی و چه خصوصی باید پای کار باشند./1400/پ۲۱۰/

ارسال نظرات