۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۶۹۵۰۴۱

برنامه طولانی آمریکا و متحدانش ضد مقاومت تاکنون به جایی نرسیده است

برنامه طولانی آمریکا و متحدانش ضد مقاومت تاکنون به جایی نرسیده است
تحولات لبنان از ۱۶ سال گذشته یعنی از زمان ترور رفیق حریری و بعد از آن جنگ جولای ۲۰۰۶ همگی حاکی از برنامه طولانی آمریکا و متحدانش ضد مقاومت است که تاکنون به جایی نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، آشفتگی اوضاع کنونی لبنان در سایه محاصره و تحریمهای غرب و همچنین کمپین خصمانه جدیدی که عربستان سعودی ضد لبنانی‌ها به راه انداخته، در سایه ناتوانی مسئولان این کشور در مقابله با چالشها و دفاع از حاکمیت و استقلال لبنان موجب شده تا بسیاری درباره ورود این کشور به یک مرحله خطرناک هشدار دهند.

در همین چارچوب «ابراهیم امین» سردبیر روزنامه الاخبار و تحلیگر شناخته‌شده جهان عرب در مقاله‌ای به بررسی اتفاقات دو دهه گذشته لبنان که اکنون این کشور را به مرز فروپاشی رسانده پرداخت و نوشت، 16 سال قبل همزمان با ترور «رفیق حریری» نخست وزیر فقید لبنان، این کشور کاملاً زیر و رو شد. در آن زمان برخی طرف‌های خارجی وارد عرصه لبنان شده و شروع به سناریو پردازی درباره این حادثه کردند. برخی طرف‌های داخلی لبنان نیز که در انتظار قیمومیت آمریکایی -فرانسوی بر کشورشان بودند از این اتفاق خوشحال شدند.

این طرفها به عنوان متحدان آمریکا از چندین دهه قبل در خدمت خواسته‌ها و سیاست غرب و آمریکا، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی بوده‌اند. بنابراین طرفهای مذکور حادثه ترور رفیق حریری در لبنان را به عنوان فرصتی برای اجرای برنامه‌های خود غنیمت شمرده و بدون توجه به پیامدهایی که برای لبنانی‌ها به بار خواهد آمد در برابر مقاومت اعلان جنگ کردند.

از آن زمان به بعد اوضاع به همین شکل ادامه داشته و هر سال یا دو سال یک بار شاهد دور جدیدی از مانورهای طرف‌های مذکور هستیم. در واقع این طرفها برای خدمت به غرب آماده خودکشی هستند و بدون اینکه از فکر خود استفاده کنند فریاد جنگ در لبنان سر داده و قتل و کشتار در کشور را نسل به نسل ادامه می‌دهند و تا آخرین نفس متوقف نمی‌گردند. چند روز بعد از ترور رفیق حریری ابزارهای غربی در داخل لبنان شروع به اتهام زنی ضد حزب‌الله کردند اما این اتهامات به جایی نرسید. بعد از آن انتخابات پارلمانی برگزار و دولت جدید تشکیل شد و این طرفها پیشنهاد مضحکی به حزب الله دادند: سلاح خود را زمین بگذار، آنچه که می خواهی بردار و یکی از ما باش.

اما مقاومت این توطئه را خنثی و یک توافق بزرگ با میشل عون(رئیس جمهور کنونی لبنان) و جریان آزاد ملی امضا کرد که شکست بزرگی برای غرب و ابزارهای آن در داخل لبنان بود. پس از آن آمریکا تصمیم گرفت که رژیم صهیونیستی را برای آغاز یک جنگ گسترده ضد لبنان آماده کند؛ جنگی که در جولای 2006 رخ داد. در طول یک سال و نیم یعنی از 14 فوریه 2005 تا 14 آگوست 2006 دشمنان مقاومت بدترین کابوس‌های عمر خود را تجربه کردند و بعد از شکست خفت بار اسرائیل در برابر حزب‌الله در جنگ جولای همه تلاشهای سیاسی و نظامی دشمنان با شکست مواجه شد.

اما به نظر می‌رسد که این طرفها درس عبرت نگرفته و برای اجرای توطئه خود ضد حزب الله به ایجاد هرج و مرج داخلی در لبنان متوسل شدند که مجدداً این برنامه‌ها نیز به جایی نرسید. بعد از آن زمان ما با واقعیت جدیدی در لبنان روبرو هستیم که مربوط به تحریم‌های ایالات متحده علیه افراد و موسسات لبنانی است. آمریکا از همه محاصره‌های خفقان آور و تحریم‌های ظالمانه که ضد لبنان تحمیل کرده یک هدف را دنبال می‌کند: متقاعد کردن افکار عمومی لبنان به این که یک هیولا در کشور آنهاست به نام حزب الله.

بعد از پیروزی مقاومت لبنان در جنگ جولای 2006 شرایط مقاومت فلسطین نیز تغییر کرد. همچنین وضعیت عراق نیز به گونه دیگری شد و قدرت جنبش انصارالله یمن به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد و صحبت از مقاومت و قدرت آن به موضوع اصلی در همه نشستهای مردمی و نخبگان لبنان تبدیل شد. سوریه نیز به عنوان یکی از طرف های اصلی محور مقاومت تحت حمایت ایران معرفی گردید.

اما توطئه علیه مقاومت از زمان ترور رفیق حریری و بعد از آن تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان همچنان ادامه داشت تا اینکه یک جنگ ناگهانی با ابزار تروریسم در سال 2011 ضد سوریه آغاز شد. این جنگ زمینه لازم را برای طرفها و گروه های لبنانی ضد مقاومت فراهم کرد تا پایگاهی برای یک کودتای کامل جهت رسیدن به اهدافشان تشکیل دهند.

ابراهیم امین در ادامه مقاله خود اشاره کرد، من هنوز سوال یکی از مسئولان ارشد عربی را به یاد دارم که در زمان آغاز جنگ سوریه از من پرسید: بعد از سقوط نظام سوریه، دوستان شما در حزب الله چه خواهند کرد؟ و من پاسخ دادم: من به شما می‌گویم که حزب الله برای جلوگیری از سقوط نظام سوریه چه خواهد کرد.

در آن زمان قبل از اینکه مقاومت نیروهای خود را برای دفاع از سوریه بفرستند، متحدان آمریکا و اسرائیل بزرگترین جبهه سیاسی را در لبنان تشکیل دادند که شامل همه مخالفان مقاومت بود و ما امروز نیز آنها را می‌بینیم که هنوز هم حمایت از نیروهای مسلح باقیمانده در سوریه را کنار نگذاشتند. حمایت این گروه‌ها از تروریست‌ها در سوریه صرفا مربوط به مواضع رسانه‌ای آنها نبود بلکه شامل حمایت مالی و ارسال سلاح و ارائه خدمات امنیتی نیز می‌شد.

برخی از این طرفها در میان کسانی که برای جنگ در کنار تروریست‌ها به سوریه رفتند، فعال بودند و گروه بزرگی را از صیدا و طرابلس و بیروت علیه نظام سوریه و حزب الله بسیج کرده و مقاومت را به عنوان یک نیروی فرقه‌ای معرفی کردند که برای کشتن سنی‌ها و غلبه اهل تشیع بر لبنان تلاش می‌کند.

ماشین رسانه‌ای این گروه‌های ضد مقاومت از دو دهه گذشته همچنان فعال است و طی این مدت ده‌ها اقدام تحریک آمیز و فتنه جویانه ضد حزب الله و حامیان آن ترتیب داده است. با این حال حزب الله چه کرد؟ تنها کاری که حزب الله انجام داد امتناع از گرفتاری در دام دشمن و همچنین تلاش برای جلب رضایت دستگاه قضایی و اداره ارتش در پرونده مربوط به فتنه‌هایی بود که ابزارهای آمریکایی ضد مقاومت در لبنان به راه انداخته بودند.

در مرحله فعلی نیز طی چند ماه گذشته دیدیم که حزب‌الله چگونه با گروهی از مزدوران دشمن که در منطقه «شویا» به رزمندگان مقاومت حمله کردند، رفتار کرد؛ رزمندگانی که در حال دفاع از حاکمیت لبنان در برابر تجاوزات رژیم اشغالگر صهیونیستی بودند. همچنین دیدیم که حزب الله با جنایتکاران و مزدوران در منطقه «خلده» که با حمله به مراسم تشییع پیکر یکی از نیروهای حزب الله شماری از مردم بی گناه را کشتند، چگونه رفتار کرد.

همین موضع حزب الله را در جنایت اخیر ابزارهای آمریکایی- سعودی در منطقه «الطیونه» بیروت دیدیم که بدون انجام هیچ گونه حرکت تحریک آمیز تنها منتظر حکم دادگاه ماند و پرونده را به اداره ارتش سپرد. با این وجود می‌بینیم کسانی که مشتاق کشتار لبنانی‌ها هستند همچنان از تلاشهای خود دست بر نمی‌دارند و مشتاق شنیده شدن صدای گلوله و فریاد مردم و دیدن صحنه ریخته شدن خون لبنانی‌ها هستند.

ابراهیم امین در ادامه تاکید کرد، به این این افراد می‌گوییم شما سعی دارید با امنیت فلسطینی‌ها در لبنان بازی کنید در حالی که می‌دانید جریان مقاومت بیشترین حضور را در میان آنها دارد. آیا شما نتایج نبرد «شمشیر قدس» را مشاهده نکردید. شما روی گروه‌هایی حساب باز می‌کنید که باقیمانده برخی احزاب و نیروهای شکست خورده و بازنده هستند. در حالی که می‌دانید طرف مقابلتان برخلاف همه کسانی که با شما سروکار دارند -چه از نظر ایدئولوژیک و -چه سیاسی و سازمانی منسجم تر و توانمندتر بوده و محور آن از لبنان و فلسطین تا سوریه و عراق و یمن همچنان امتداد دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار آنهاست. این محور بر خلاف شما از بحران حمایت مردمی یا سیاسی و یا ایدئولوژیک رنج نمی‌برد. آیا نمی‌بینید که دشمنان محور مقاومت، از اسرائیل گرفته تا آمریکا با همه ادعاهایی که در زمینه برتری نظامی دارند همواره از قدرت محور مقاومت با وجود همه محاصره ها و فشارها و جنگهایی که به آن تحمیل شده، صحبت می کنند؟

سردبیر روزنامه الاخبار در ادامه صحبت‌های خود خطاب به دشمنان مقاومت در داخل لبنان اظهار داشت، شما از آزادسازی لبنان از دست گروه‌های ایرانی (حزب الله) صحبت می‌کنید، در حالی که می‌دانید این گروه‌ها لبنانی‌تر از شما هستند. شما با اولین تکان و بحران در لبنان چمدان خود را برداشته و به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای غربی فرار می‌کنید. بیایید نگاهی به برنامه ریزی امروز شما بیاندازیم. شما «سعد حریری» (نخست وزیر پیشین لبنان) را در بین انتخاب دو گزینه تعهد به خواسته‌های خودتان یا کناره گیری از زندگی سیاسی قرار می‌دهید در حالی که می‌دانید او شبانه روز نمی‌خوابد و فراموش نکرده که 4 سال قبل با او چه کردید.

ابراهیم امین افزود، شما «ولید جنبلاط» ( رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه) را تحت فشار قرار می‌دهید تا با «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی ضد حزب‌الله متحد شود؛ درحالی که می‌دانید جنبلاط توهین‌های جعجع را فراموش نکرده است. آیا شما واقعاً گمان می‌کنید که قدرت جادویی برای ایجاد تغییر در لبنان دارید؟ به احتمال زیاد شما احمق هستید اما مشکل در شما نیست بلکه مشکل این است که چه کسانی برنامه‌های شما را باور می‌کنند و چه کسانی دوباره پیرو شما می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات