۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۶۹۵۱۶۷

سه مرحله اصلی برای رسیدن واکسن به دست مردم وجود دارد

سه مرحله اصلی برای رسیدن واکسن به دست مردم وجود دارد
روند سختگیرانه ای برای ساخت و عرضه واکسن کرونا وجود دارد. هیچ واکسنی قرار نیست به راحتی و بدون انجام آزمایشات بالینی به مرحله استفاده عمومی برسد. سه مرحله اصلی برای رسیدن واکسن به دست مردم وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین ، تا امروز واکسن های متعددی در ایران برای مقابله با کرونا ساخته شده که در این میان برکت نخستین واکسنی به شمار می رود که در چرخه واکسناسیون عمومی جمعیت در کنار دیگر واکسن ها قرار گرفت.

اما به همان میزان سخت گیری زیادی که برای واکسن برکت وجود داشت برای سایر واکسن ها نیز وجود دارد.

یک واکسن برای اینکه به دست عموم برسد چه مراحلی باید طی کند؟ این روند شامل سه مرحله است. البته مرحله چهارمی هم می توان برای آن در نظر گرفت که شامل تزریق واکسن به عموم مردم است.

 

مرحله اول: آیا واکسن بی خطر است؟

این مرحله بسیار حساس است چرا که میزان بی خطر بودن واکسن در این مرحله باید مشخص شود. به دلیل حساسیت برانگیز بودن این مرحله از آزمایشات تعداد محدودی داوطلب برای آن در نظر گرفته می شود، به عنوان مثال فقط 100 داوطلب. در این مرحله محققان باید اطمینان حاصل کنند که واکسن کرونا بی خطر است و عوارض جدی جانبی ندارد. پس از اینکه بی خطر بودن واکسن اثبات شد محققان به سراغ مرحله دوم می روند. اما اگر در این مرحله خطرناک بودن واکسن اثبات شود دو راه وجود دارد، یا توقف کلی فعالیت های ساخت واکسن و یا آغاز آزمایشات با روش دیگر و تجدیدنظر در ساختار واکسن.

 

مرحله دوم: آیا واکسن موثر است؟

اینجا دلیل ساخت واکسن باید نتیجه مثبتی داشته باشد. یعنی اینکه محققان اطمینان حاصل کنند آیا واکسن تاثیری بر جلوگیری از بیماری دارد یا خیر. در این مرحله عوارض خفیف و کوتاه مدت واکسن نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

واکسن در این مرحله به 100 تا 1000 نفر از داوطلبان تزریق می شود تا واکنش بدن آنها نسبت به واکسن مورد بررسی قرار بگیرد. اگر تمام این آزمایشات پاسخ موثر و مثبتی به همراه داشت همه چیز برای آغاز مرحله سوم آزمایشات آماده است. شکست در این مرحله نیز همان شرایط مرحله اول را دارد، یعنی توقف کلی فعالیت های ساخت واکسن و یا آغاز آزمایشات با روش دیگر و تجدیدنظر در ساختار واکسن.

 

مرحله سوم: آیا واکسن قدرت دارد؟

تاثیرگذاری نسبی واکسن مقابل بیماری در مرحله قبلی اثبات شد. اما هرگونه تاثیرگذاری قرار نیست مجوز ساخت واکسن را بدهد. در واقع تاثیرگذاری داریم تا تاثیرگذاری. میزان کم و ناچیز آن اصلا کافی نیست و روند ساخت واکسن را با توقف روبرو می کند. در این مرحله واکسن باید قدرت خود را نشان بدهد. در این مرحله واکسن به بیش از 1000 نفر تزریق می شود و بررسی های همه جانبه ای بر روی آن صورت می گیرد.

 

مرحله پایانی: واکسن برای همه

بعد از اینکه مرحله سوم هم با موفقیت پشت سر گذاشته شد آنگاه همه چیز وارد مرحله پایانی می شود؛ یعنی قرار گذاشتن واکسن در دسترس عموم. در واقع واکسن با نظارت سیستم بهداشتی کشور در دسترس عموم مردم قرار گرفته است و عوارض بسیار نادر احتمالی آن همچنان رصد می شود.

ارسال نظرات