۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۹۵۱۹۶

مسلمان نسبت به گرفتاری برادرش بی تفاوت نیست

مسلمان نسبت به گرفتاری برادرش بی تفاوت نیست
استادحوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری یکی از ویژگی‌های مؤمن را نفع رساندن به برادران دینی خود دانست و گفت: انسان حق ندارد نسبت به دیگران بی‌تفاوت باشد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،حجت الاسلام والمسلمین محمد سعیدی‌آریا در مراسم جشن میلاد امام حسن عسکری(ع) که شنبه شب در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: امام عسکری علیه السلام می فرمایند برای انسان مؤمن دو ویژگی وجود دارد که بالاتر از این ها چیزی نیست که اول ایمان به خدا و دوم نفع رساندن به برادران دینی است.

وی با اشاره به ویژگی ایمان به خدا گفت: ایمان یعنی اعتقاد قلبی محکم که هیچ شکی در آن راه ندارد بنابراین شیطان همیشه به دنبال این است که در ایمان ما خدشه وارد کند و نفس انسان هم مدام ایمان انسان را مورد هجمه قرار می‌دهد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اعتقاد ما این است که خداوند رزق انسان را می‌دهد و کارهای خدا از روی حکمت است، افزود: اثر ایمان به خدا این است که از مالی که خدا داده است به دستور خداوند انفاق کنیم ولی اگر اعتقاد و ایمان ما ضعیف باشد شیطان به ما وعده فقر می‌دهد و لذا به رزاقیت خدا شک می‌کنیم و از انفاق دست می‌کشیم.

وی با تأکید بر اینکه غذای حرام و شبهه‌ناک روی ایمان انسان تأثیر می‌گذارد، گفت: شنیده‌های ما هم روی ایمان اثر دارد و در روایت دارد موسیقی حرام در ایمان تزلزل ایجاد و غم غصه انسان را دنیایی می‌کند.

سعیدی آریا بر لزوم مراقبت از نفس برای سلامت ایمان تأکید کرد و افزود: در روایت است کسی که مراقبت از نفس خود ندارد از ما نیست و باید توجه داشت که مراقبت از نفس تنها به پرهیز از گناه نیست بلکه گاهی سکوت انسان هم تأیید گناه دیگران است و در روایت است که به گناه دیگران نخندید زیرا تشویق گناهکار به ادامه گناه است.

وی در ادامه به تبیین ویژگی دوم مؤمن که نفع رساندن به برادران دینی است پرداخت و گفت: انسان حق ندارد حتی در قلب خود بی‌تفاوت نسبت به دیگران باشد و نفعی به دیگران نرساند بنابراین در روایت است کسی که روزگار بگذراند و اهتمامی به رفع گرفتاری مسلمین نداشته باشد مسلمان نیست.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حتی اگر توان مالی برای کمک به دیگران نداریم و یا نمی‌توانیم به یاری کسانی که در گوشه و کنار دنیا به آنها ظلم می شود برویم همین که در دل خود نیت کمک داشته باشیم و دلمان برای وضعیت آنان بسوزد خداوند ثوابش را به ما می‌دهد و حتی امام صادق علیه السلام فرمودند افرادی که با آرزوی دیدار امام زمان(عج) از دنیا می‌روند خداوند بعث آنها را در زمان ظهور قرار می‌دهد.

 وی با بیان اینکه ما نباید با هیچ ظلمی کنار بیاییم و همواره باید یاری‌گر مظلوم باشیم، گفت: در روایت داریم که بترسید از زمانی که هیچ کسی برای کمک به شما مراجعه نمی‌کند و نشان می دهد که خدا نظر رحمت خود را از انسان برداشته است.

سعیدی آریا افزود: اگر می‌خواهیم به کسی کمک کنیم جوری نباشد که آبروی دیگران را ببریم و حتی در زمینه نصیحت در روایت داریم که در جمع نصیحت نکنید؛ نباید با منت گذاشتن و اذیت کردن دیگران کار خیر خود را از بین ببریم.

ارسال نظرات