۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۶۹۵۲۲۸
آیت الله فاضل لنکرانی:

تحصیل علم بدون تهذیب نفس خسارت محض است

تحصیل علم بدون تهذیب نفس خسارت محض است
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: طلاب مسائل اخلاقی، تربیتی و تهذیبی را در هیچ حالی فراموش نکنند چرا که تحصیل علم بدون تهذیب نفس خسارت محض است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله فاضل لنکرانی امروز در مراسم طلاب ورودی خارج فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سال تحصیلی 1400 که در سالن جلسات این مرکز در قم برگزار شد در سخنانی به تبیین اهمیت جدیت در درس و تحصیل پرداخت و گفت: هدف از تشکیل این جلسه این است که برنامه دروس مرکز بهتر و قوی تر از قبل تشکیل شود و مشکلات طلاب کمتر شود.

وی کمبود اساتید خوب و قوی برای اینگونه مراکز را یک مشکل مهم دانست و افزود: برای اجرای برنامه هایی که ما در این مرکز مدنظر داریم استاد خیلی کم است و این کمبود استاد قوی در طی این سالها یکی از مشکلات بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشتن انگیزه قوی از تحصیل را مهم برشمرد و خاطرنشان ساخت: باید بسنجید که انگیزه شما طلاب چقدر است؟ اگر انگیزه کم یا متوسطی دارید هرچقدر هم که استاد قوی همانند امام راحل یا شیخ انصاری داشته باشید بهره ای نمی برید اما برعکس اگر یک انگیزه قوی داشته باشید و دغدغه علم اندوزی داشته باشید بهره مند خواهید شد.

استاد کسی است که زوایای جدیدی از هر بحث را در ذهن طلبه باز کند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان ساخت: برخی دروس خارج کاملا منطبق بر بعضی کتب و نوشته هاست و احیانا استاد نیز مطلبی را اضافه می کند که در این صورت شاگرد برای این گونه از اساتید در حد یک هم مباحثه خواهد بود اما برخی دیگر از دروس خارج کاملا مطالب مهمی را اضافه کرده و یا اصلا سبک را تغییر می دهد که این بسیار مهم است.

وی گفت: استاد کسی است که زوایای جدیدی از هر بحث را در ذهن طلبه باز کند و این نکات اضافه نیز خود دو گونه است برخی نکات مخصوص همان بحث است اما برخی نکات نیز مربوط به همه فقه است و شما طلاب از اساتید خود بخواهید این نکات بیشتر را برایتان مطرح کند، از اساتید خود بخواهید نکات اجتهادی مسائل را برایتان مطرح کند چرا که در این صورت بالا خواهید آمد البته به شرطی که خود شما نیز این دغدغه را داشته باشید، اگر به این مطلب مهم توجه کنید ذهن اجتهادی قوی خواهید داشت.

آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: درس خارج برای این است که طلبه ذهنش به اجتهاد برود، افق در نظرگرفته برای شما در این مرکز فقهی این است که مجتهد شوید و به کمتر از آن نیز قانع و راضی نیستیم، هدف ما این است که شما یک استاد برجسته درس خارج شوید و به کمتر از این قانع نشوید.

تحصیل علم بدون تهذیب نفس خسارت محض است

این استاد حوزه در ادامه سخنان خود به ذکر برخی نکات مهم در جهت تقویت بنیه علمی طلاب پرداخت و گفت: هر طلبه وقتی بحثی تمام می شود و می خواهد سراغ موضوع بعدی برود لازم است که اظهار نظر کند و نظر خود را نیز بیان کند.

وی ممحض شدن در دروس را نکته مهم بعدی دانست و گفت: علی رغم همه مشکلاتی که جلوی پای یک طلبه هست اما برای موفقیت باید کاملا در درس و بحث ممحض شود و همه وقت خود را برای این دروس بگذارد تا موفق شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار خاطرنشان ساخت: ضوابط و مقررات مرکز فقهی ائمه اطهار برای همه دانش پژوهان این مرکز لازم و ضروری است چرا که این ضوابط در طی سالها و با تجربه و دقت کافی وضع شده اند.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان در توصیه ای اخلاقی به طلاب یادآورد شد: مسائل اخلاقی، تربیتی و تهذیبی را در هیچ حالی فراموش نکنید چرا که تحصیل علم بدون تهذیب نفس خسارت محض است چرا که ما درس نمی خوانیم تا دنیایمان آباد شود یا پست و مقامی دریافت کنیم و البته اعتقادی قلبی به این حقیقت سخت است و تنها به زبان آسان است.

ارسال نظرات