۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۶۹۵۲۴۱
گزارش؛

جنوب ایران ۶ بار لرزید/ آمادگی گروه های جهادی و نیروهای مسلح برای اعزام

جنوب ایران ۶ بار لرزید/ آمادگی گروه های جهادی و نیروهای مسلح برای اعزام
هرمزگان و دیگر استانهای همجوار امروز 2 زمین لرزه بالای 6 ریشتر و 4 پس لرزه را تجربه کردند و در حال حاضر نیروهای امدادی، جهادی و مسلح آماده اعزام به این مناطق هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، ساعت 15 و 37 دقیقه امروز دو زمینه لرزه 6.4 و 6.3 ریشتری به فاصله یک دقیقه استان بندرعباس و دیگر استان های همجوار را به شدت لرزند و به گفته مسؤولان و کارشناس شدت این زمین لرزه به حدی بود که در  بخش هایی از کشور امارات، قطر، بحرین، کویت و عربستان نیز این زمین لرزه احساس گردید.

براساس اطلاعیه مرکز زلزله نگاری دانشگاه تهران کانون این زمین لرزه «فین» هرمزگان بوده است که بعد از این دو زلزله شدید مردم هرمزگان 6 پس لرزه دیگر را تجربه کردند که کانون این پس لرزه ها، «فین»، «قلعه قاضی» «فارغان» و «قشم» بوده است.

بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله ۶.۴ ریشتری امروز یکشنبه در فین هرمزگان ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۴ ثانیه و در عمق ۱۵کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه نیز زلزله دیگری با قدرت ۶.۳ ریشتر این منطقه را لرزاند و پس از آن دو زلزله ۴ ریشتری در قلعه قاضی هرمزگان به وقوع پیوست که اولی در ساعت ۱۶ و ۱۰ دقیقه و دومی در ساعت ۱۶ و ۲۲ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ثبت شده است.

مردم فین هرمزگان پس از وقوع دو زلزله با قدرت بالای ۶ ریشتر شاهد پس لرزه ۳.۹ ریشتری در ساعت ۱۶و ۴۳ دقیقه نیز بودند که موجب افزایش اضطراب شهروندان این منطقه  از هرمزگان شده است.

زمین لرزه فارغان ۳.۴ ریشتر به ثبت رسیده است و قلعه قاضی نیز آخرین بار با زلزله ۴.۵ ریشتر و فین هم با قدرتی ۳.۵ ریشتری به لرزه در آمده است.

ساعت ۱۷ و ۵۴ دقیقه و هفت ثانیه نیز گزارش شد که زلزله ای با قدرت ۴ ریشتر جزیره قشم را به لرزه در آورده است.

مجتبی خالدی؛سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره خسارت جانی و مالی این زلزله در همان لحظات نخستین این زمین لرزه، گفت: تاکنون فوت یکی از شهروندان هرمزگانی بر اثر سقوط تیربرق اعلام شده است و تعدادی هم مصدوم در این حادثه با مراجعه به مراکز درمانی به صورت سرپایی درمان شده اند.

خالدی با اشاره به اعزام تیم های امدادی از استان های همجوار، تاکید کرد: از استان کرمان 5 دستگاه آمبولانس و 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس و از استان فارس 5 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به مناطق زلزله زده در هرمزگان و شهر «فین» اعزام شده اند.

مختار سلحشور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان نیز در گفت وگو با رسانه ها و بخش خبری شکبه خبر به برخی از اقدامات انجام شده در این خصوص اشاره کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان با اشاره به اینکه در بررسی های اولیه خسارت به دیوارها و برخی از منازل و ساختمان ها در این استان مشاهده شده است، گفت: بررسی برای برآورد خسارت های این چند زلزله و پس لرزه در سطح استان هرمزگان در حال انجام است و نتیجه کلی به اطلاع هم وطنان خواهد رسید.

با این حال این زمین لرزه ها نه تنها باعث ایجاد وحشت و ترس مردم استان هرمزگان گردید، بلکه تا ساعاتی باعث قطعی برق و تلفن در مناطقی از بندعبارس شد.

در این میان، مهدی دوستی، استاندار هرمزگان نیز در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: با توجه به شدت زمین لرزه و پس لرزه‌ها نمی‌توان به کسی توصیه کرد در منازل بمانند و به همین جهت سالن‌های سرپوشیده برای اسکان مردم آماده شده است و این حق را به مردم می‌دهیم که شب را در منازل خود حضور نداشته باشند، به بخشداران هم گفته شده شرایط را برای حضور مردم در فضای باز آماده کنند.

استاندار هرمزگان افزود: براساس بررسی های میدانی خسارت‌ها بیشتر ریزش دیوارها بوده است و منازل مردم سالم بوده و تلفات جانی از این بخش گزارش نشده است و نیروی انتظامی در شهر بندرعباس جهت تامین امنیت مردم در خیابان ها، پارک‌ها و محوطه‌های عمومی هستند حضور دارد.

با این حال نوروزیان؛ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سخنانی به آمار دقیق تر خسارت های این زلزله ها و پس لرزه ها اشاره کرد و گفت: تاکنون 27 مصدوم به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که 14 تن از آنها پس از رسیدگی ترخیص شدند.

آماده باش دستگاه‌های امدادی و گروهای جهادی و نیروی های مسلح

اسماعیل نجار؛ رییس سازمان مدیریت بحران کشور از آماده‌باش تمامی نیروهای امدادی، مسلح، گروه های جهادی و... در پی زمین لرزه های امروز در استان هرمزگان خبر داد و گفت: تا کنون گزارشی از خسارات احتمالی ناشی از این زلزله گزارش نشده است. اما تمامی تیم‌های امدادی و خدماتی در استان هرمزگان و استان‌های معین به حالت آماده باش درآمده‌اند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود:‌ تیم‌های ارزیاب نیز به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده‌اند و به زودی گزارش آن اعلام می‌شود.

وی از مردم خواست که خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند و ادامه داد: مردم از توجه به شایعات پرهیز کرده و از تماس طولانی مدت با تلفن همراه پرهیز کنند تا ظرفیت خطوط اشغال نشود. همچنین لازم است پروتکل‌های بهداشتی نیز از سوی مردم رعایت شود.

جعفر میعادفر؛ رییس سازمان اورژانس کشور نیز در گفتگو با شبکه خبر از آماده‌باش کامل نیروهای اورژانس در جنوب کشور و منطقه زلزله زده لافت استان هرمزگان خبر داد و بیان داشت: اورژانس کشور برای کمک رسانی به مناطق زلزله زده جنوب کشور در حالت آماده باش هستند و همچنین بیمارستان های استان های کرمان و هرمزگان نیز آماده میزبانی از مصدومان احتمالی هستند.

میعادفر تصریح کرد: ارزیابی آسیب دیدگان حادثه آغاز شده و همچنین پرواز بالگردهای اورژانس کشور در مناطق درگیر زلزله نیز ادامه دارد و 2 قایق آمبولانس برای بازدید و کمک رسانی منطقه زلزله زده اعزام شده است.

براساس این گزارش با توجه به تعداد بالای زمین لرزه ها و پس لرزه و نیز اظهارنظرهای متنوع از سوی مسؤولان و مدیران مربوطه هنوز به صورت تجمیعی اخبار دقیق و کاملی از خسارت های جانی و مالی این حادثه اطلاع رسانی نشده است و همچنان اخبار این زمین لرزه شدید در جنوب ایران و استان هرمزگان در حال تکمیل شدن می باشد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ذوالفقار نژاد
Iran, Islamic Republic of
۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
خدا به دادشون برسه تواین گرونی وتواین وضعیت اقتصادی . خدای خودت هواشونوداشته باش
0
0
زمان زاده - امیرمهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
خدا مردم بی پناه رو از شر بلاها و فتنه های آخرالزمان مصون نگه دارد.
0
0