۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۶۹۵۳۰۷
با مشارکت دفتر خبرگزاری رسا در مازندران برگزار شد؛

نشست علمی تبیین تداوم حیات علمی در حلقه شاگردان علامه طباطبایی

نشست علمی تبیین تداوم حیات علمی در حلقه شاگردان علامه طباطبایی
مازندران - نشست علمی «تبیین تداوم حیات علمی در حلقه شاگردان علامه طباطبایی(ره) با تأکید بر حیات علمی علامه حسن زاده آملی» با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، نشست علمی تبیین تداوم حیات علمی در حلقه شاگردان علامه طباطبایی(ره) با تأکید بر حیات علمی علامه حسن زاده آملی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

حجت الاسلام محمود دیانی، عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران و از اساتید حوزه علمیه استان در این نشست علمی با گرامیداشت یاد و خاطره علامه طباطبایی(ره) تبیین سیره علمی و عملی این شخصیت برجسته برای تشنگان معارف دینی و قرآنی را امری ضروری دانست و گفت: نشست ها و کرسی های علمی در جهت تبیین آراء و اندیشه های علامه طباطبایی باید بیشتر در مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار شود.

وی در ادامه سخنان خود به مهم ترین اقدامات علمی علامه طباطبایی اشاره کرد و افزود: این شخصیت برجسته تلاش کرد فضای عقل گرایی را به حوزه تفکر مسلمین به طور عام و شیعیان به طور خاص بازگرداند.

استاد حوزه علمیه، یکی از گرفتاری های اخیر جهان اسلام را نگاه های سلفی و تکفیری برخواسته از دامن تفکر عقل ستیز اشعری عنوان کرد و بیان داشت: علامه طباطبایی(ره) با اقدامات علمی خود تلاش کرد عقل گرایی را در حوزه تفکر امت اسلامی احیاء کند.

حجت الاسلام دیانی با بیان این که دومین مسأله ای که علامه طباطبایی در جهت احیاء و تقویت آن کمر همت بسته بود، بازگرداندن قرآن به حوزه استدلال های ما بود، تصریح کرد: متأسفانه در آن مقطع به قرآن استدلال نمی شد، اما علامه طباطبایی با تلاش های ماندگار خود کاری کردند که امروز طلبه و دانشمند حوزه دین ما نمی تواند بگوید من با قرآن کاری ندارم بلکه قرآن باید محور همه امور باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران، سومین اقدام علامه طباطبایی در آن مقطع حساس را به میدان آوردن فلسفه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل این که زمان ایشان، دوره اوج گیری و جولان دادن تفکرات تجریدی بود، علامه طباطبایی فلسفه اسلامی را به میدان آورد و آن را برجسته کرد و این یک اقدام به هنگام بود.

وی با بیان این که علامه طباطبایی در کنار برجسته کردن فلسفه اسلامی به فلسفه یونان نیز اهمیت داد، افزود: ایشان با این اقدام خود خواست به مادی گراها بگوید که شما مادیون از قرن 17 و 18 آمده اید و اصالتی ندارید.

حجت الاسلام دیانی در ادامه سخنان خود یکی از شاخصه ها ویژگی های برجسته علامه طباطبایی را شاگرد پروری ایشان دانست و خاطرنشان کرد: این علامه بزرگ در طول عمر با برکت خود شخصیت بزرگی را پرورش و تحویل جامعه اسلامی داد که هر کدام از آن شخصیت ها مایه افتخار جامعه اسلامی هستند.

استاد حوزه علمیه به فروتنی و خضوع علامه طباطبایی اشاره کرد و افزود: به طور حتم آثار علمی به جای مانده از این علامه بزرگ گنجینه ای ارزشمند است که برای همه نسل ها قابل استفاده و بهره برداری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به شخصیت برجسته علامه حسن زاده آملی به عنوان یکی از افتخارات مردم این دیار یاد کرد وگفت: به طور حتم فقدان چنین شخصیت های برجسته ای خسارت بسیار سنگینی برای جامعه دینی است.

حجت الاسلام دیانی همچنین به آثار علمی ارزشمند علامه حسن زاده آملی(ره) اشاره کرد و بیان داشت: باید این آثار ماندگار بیش از پیش از سوی مراکز حوزوی و دانشگاهی مورد بهره برداری علمی قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت توجه به حوزه فرهنگ دینی در جامعه تأکید کرد و گفت: اگر در این حوزه دغدغه وجود داشته باشد می توان با حداقل هزینه و اعتبارات معمول، کارهای بزرگ و فاخر انجام داد.

گفتنی است، نشست علمی تبیین تداوم حیات علمی در حلقه شاگردان علامه طباطبایی(ره) با تأکید بر حیات علمی علامه حسن زاده آملی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و با همکاری جمعی از نهادهای علمی و فرهنگی به ویژه مؤسسه میراث مشترک ادیان و همچنین دفتر خبرگزاری رسا در مازندران برگزار شد./950/پ201/

ارسال نظرات