۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۹۵۳۱۵
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

جنگ امروز، جنگ شناختی است

جنگ امروز، جنگ شناختی است
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جنگ امروز، جنگ شناختی است که فضای شناختی آن خیال، عقل و لب انسان را آلوده می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از نسخه جدید پایگاه کتابخانه دیجیتال نور، دوشنبه ۲۴ آبان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در این مراسم گفت: این پایگاه یک کار بسیار بزرگ بوده و اهل تحقیق می‌دانند که در فرایند پژوهش این پایگاه تا چه میزان می‌تواند به پژوهشگران کمک کند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: وقتی به تاریخ ایران نگاه می‌کنیم، یکی از بزرگترین نشانه‌های تمدنی در جهان کتابخانه‌ها هستند و بزرگترین کتابخانه‌ها مربوط به ایرانیان بوده است.

وی در ادامه اظهار داشت: ارسطو نیز برای تفکرات خود از کتابخانه‌های ایران استفاده کرده و در ایران قبل از اسلام در تاریخ نام کتابخانه‌های بزرگ ایران ذکر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: بعد از اسلام هم، اسلام احیاگر تمدن بوده و به کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت فراوان داده است و ما در تاریخ نمونه این کتابخانه‌ها را داشته ایم، مثل: کتابخانه دیلمی ها، کتابخوانه نوح بن منصور که از این موراد شمرده می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: شهید مطهری به این کتابخانه‌ها توجه داده است و در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران این کتابخانه‌ها را بیان کرده و به تأثیر گذاری آن‌ها توجه داده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: بعد از انقلاب پرشکوه اسلامی به بحث کتابخانه‌ها توجه زیادی شد که نمونه‌های زیادی از این کتابخانه‌ها یا به وجود آمد و یا دارای اتقان بیشتری شده است.

وی در ادامه به کتابخانه‌های موفق در ایران اشاره کرد و گفت: یکی از این کتابخانه ها، کتابخانه آستان قدس رضوی است که از علوم غریبه در آن کتاب وجود دارد تا کتاب‌هایی در علوم حوزوی، همچنین از کتابخانه‌های موفق می‌توان به کتابخانه حضرت معصومه (س)، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی (ره)، کتابخانه ملی ایران و کتابخانه مجلس اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: در بعد از انقلاب مراجع معظم تقلید و در رأس آن‌ها رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به کتابخانه‌ها داشتند و آن را با یک نگاه تمدنی می‌دیدند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: ما امروز با یک نگاه جدیدی در امر کتابخانه مواجه هستیم، این نگاه جدید می‌تواند، به محققین ما کمک زیادی کند و آن‌ها را در امر تحقیق یاری دهد.

وی در ادامه افزود: من یادم هست برای نقد درونی پلورالیسم، مجبور شدم، چهارماه فعالیت برای ارائه مقاله آن انجام دهم و حاصل آن مقاله ۱۵ تا ۲۰ صفحه بود که منتشر شد، اما اگر با این پایگاه این کار را انجام داده بودم این کار زمان کمتری از من می‌گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: استفاده از این پایگاه‌ها و هوش مصنوعی به کار برده در آن‌ها باعث می‌شود افراد عمر خود را هدر نداده و نتایج و تحقیقات جامعی را نیز بدست آورند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: امروز فضای مجازی زندگی انسان را فرا گرفته و دچار اختلال کرده و فضای مجازی جزء حفظ نظام معیشتی و زندگی انسان شده است.

وی در ادامه افزود: دشمن هم در فضای مجازی بیکار ننشسته و سکولاریزم، ابتذال و دوری از مسیر حق را در این مسیر دنبال می‌کند و متأسفانه آمدن ویروس کرونا نیاز به فضای مجازی را بیشتر کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: فضای مجازی باعث شده جنگی در حوزه تصمیم گیری انجام شود و نسل بعد از ما به واسطه این تغییر، هویتش تغییر پیدا کند.

وی در ادامه افزود: امروزه جنگ، جنگ عبدالله و عبد شیطان است و جنگ در فضای مجازی جنگ نرم بوده و این جنگ بسیار مهم‌تر از جنگ سخت است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: جنگ نرم امروز، جنگ شناختی است که فضای شناختی آن خیال، عقل و لب انسان را آلوده می‌کند و در نهایت قلب انسان را تصرف می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: همین امروز هم آموزش ما مجازی شده و سیستم‌های هوشمند را ما بدون هیچ پیوست فرهنگی در اختیار فرزندان و دلبندان و آینده سازان خود قرار داده ایم و این ضعفی است که ما داشته ایم و شورای انقلاب فرهنگی هیچ پیوست فرهنگی برای فضای مجازی در دوران کرونا انجام نداده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: امروز جنگ اصلی جنگ شناختی است و جنگ شناختی، جنگ شناختی را می‌طلبد و به قول معروف کل شی بحسبه است.

وی در ادامه افزود: در زمان جنگ تحمیلی هم ما وقتی به مبارزه با دشمن می‌پرداختیم بحسب آنچه دشمن استفاده می‌کرد ما هم مجبور بودیم ابزار شبیه به آن را استفاده کنیم، کما اینکه شهید تهرانی مقدم هم به همین دلیل به سراغ موشک رفت تا ابزار لازم را در مقابل دشمن قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: برای جنگ امروز، باید علوم قرآنی، حدیث، کلام، اصول و فقه را در فضای مجازی برد و باید دقت داشت که دشمن اولین تحریم‌ها را در مورد اندیشمندان مورد استفاده قرار داده است.

ارسال نظرات