۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۹۵۶۳۰

دارالقرآن علامه میزبان چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی شد

دارالقرآن علامه میزبان چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی شد
چهلمین سالگرد ارتحال مفسر بزرگ قرآن علامه طباطبایی، مراسم باشکوهی با حضور جمع کثیری از علماء، اساتید و طلاب حوزوی در دارالقرآن علامه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال مفسر بزرگ قرآن علامه طباطبایی، مراسم باشکوهی با حضور جمع کثیری از علماء، اساتید و طلاب حوزوی  و با سخنرانی آیات عابدی، تحریری و عبدالهیان در دارالقرآن علامه برگزار شد.

آیت الله عابدی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به شخصیت مفسر بزرگ اسلام اظهار داشت: علامه فیلسوف بزرگ و جامع است، حقیقتاً هیچ کتابی در دنیای اسلام در حوزه های مختلف تاثیرگذار تر از المیزان نبوده و این کتاب برکات فراوانی داشته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه علامه نگارش المیزان را برخود واجب می دانست، ابراز کرد: برای نوشتن این کتاب هیچکس به او کمک نکرده است و برای آن کاغذ را هم به سختی فراهم کرده و با چنین شرایط دشواری این کتاب گرانبها و ارزشمند را به رشته تحریر در آورده است.

وی تصریح کرد: این مجلس مزین به نام علامه حسن زاده نیز است، کسی که بیش از 130 کتاب تالیف کرده و این بزرگ مرد در علوم مختلف صاحب نظر بود و در عین حالیکه عالم، مجتهد و صاحب نظر در علوم بود، همانند استادشان علامه طباطبایی زاهد بودند.

دارالقرآن علامه میزبان چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی شد

آیت الله تحریری استاد اخلاق حوزه علمیه  با اشاره به ویژگی های تفسیر المیزان خاطرنشان کرد: شاخصه اصلی المیزان رجوع به منبع اصلی الهی  و ارتزاق علمی و معنوی در اعماق آن است.

وی با بیان خطبه 87 نهج البلاغه عنوان کرد: محبوبترین بندگان نزد خدا کسی است که از تمایلات نفس در این عالم خارج شده باشد، همت والا برای رسیدن به درجات عالیه نفس انسانی که این نفس الهی شود از ویژگی های علامه طباطبایی بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه علامه در مکتب قرآن زانو زدند، اذعان داشت: در مکتب قرآن باید زانو زد و قرآن را نباید با کتب دیگر یکسان دانست، مرحوم علامه طباطبایی در آن زمان که شبهات کمونیست ها به جهان اسلام سرازیر شده بود با علم برگرفته از کلام الهی پاسخ داده و از دین خدا دفاع کرد.

آیت الله عبدالهیان با اشاره به شخصیت علامه حسن زاده آملی گفت: ازجمله شاگردان سیر و سلوک علامه طباطبایی، علامه ذوالفنون حسن زاده آملی است که بنده این افتخار را داشتم نزد این عالم وارسته کتاب شفا و مصباح الانس را بخوانم.

وی در با اشاره به اساتید معنوی علامه حسن زاده ادامه افزود: یکی از اساتید علامه حسن زاده آیت الله طباطبایی مفسرقرآن و نویسنده المیزان بود، استقامت علامه حسن زاده را کوه ها نداشتند، ساعات طولانی را به عبادت می پرداخت و هرکس به جایی رسیده براثر عبادت ططولانی است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ذوالفقار نژاد
Iran, Islamic Republic of
۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مرحوم علامه طباطبایی خدمات زیادی به نهضت اسلام سیاسی کرد. اندیشه های اجتماعی ایشون رو زنده نگهدارید.
0
0