۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۹۵۸۱۱

توصیه «نشنال اینترست» به آمریکا؛ نیروی دریایی ایران را دست کم نگیرید

توصیه «نشنال اینترست» به آمریکا؛ نیروی دریایی ایران را دست کم نگیرید
احاطه ایران بر خلیج فارس و دریای عمان موجب می‌شود تا هرگونه اقدامی از سوی کشور‌های غربی مخصوصا آمریکا در منطقه، توأم با احتیاط باشد و نقش بازدارندگی را ایفا کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، احاطه ایران بر خلیج فارس و دریای عمان و در عین حال آمادگی این کشور چه از نظر نیروی رزمی و چه توان نظامی جهت مقابله با تهدیدات علیه خود در این منطقه، موجب می‌شود تا هرگونه اقدامی از سوی کشور‌های غربی مخصوصا آمریکا در منطقه، توأم با احتیاط باشد، زیرا ایران توان ضربه زدن سنگین بر دشمنانش را دارد.

توصیه پایگاه خبری «نشنال اینترست» به دولت آمریکا: قدرت نیروی دریایی ایران را دست کم نگیرید

به گزارش خبرگزاری دانشجو؛ پایگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست" در گزارشی به قدرت نیروی دریایی ایران در آب های جنوبی این کشور(خلیج فارس و دریای عمان) پرداخته و به طور خاص بر این مسئله تاکید کرده که ایران قادر است حتی با اقدامات محدود خود در این منطقه نیز تا حد زیادی به کشورهای غربی و به ویژه آمریکا، از جنبه‌های نظامی و اقتصادی آسیب وارد کند. نشنال اینترست به مقام‌های آمریکایی توصیه کرده که به هیچ عنوان توان و قدرت دریاییِ ایران را دست کم نگیرند.

این پایگاه خبری در این رابطه می‎نویسد: «اینطور به نظر می‎رسد که جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی این کشور به خوبی توانسته‎اند آمریکا را در صحنه دریاییِ مطلوب خود در خلیج فارس و دریای عمان، به شدت گرفتار کنند. امری که واشنگتن قویا از آن فراری است. باید پذیرفت که آمریکا اکنون برای حضور در آب‎های جنوبی ایران، بهای سنگینی را می‎پردازد و عملا از هیچگونه آزادی عملیِ نامحدودی نیز در برابرِ حضور نیروهای ایرانی برخوردار نیست.

این درد و چالشِ مزمن آمریکا در برابر ایران، موجب نارضایتیِ دموکرات‎ها و همچنین جمهوری‎خواهان است. دولت‌های آمریکا اعم از دموکرات یا جمهوری‎خواه، تلاش‎های زیادی را انجام می‎دهند تا حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس را محدود کنند و در عوض به دغدغه‎های جدی ترِ آمریکا در عرصه بین المللی (نظیر مهار چین) بپردازند. سال 2012 "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا و دولت وی متعهد شدند که تمرکز آمریکا را از خاورمیانه به سمت منطقه آسیا-پاسیفیک، جهت مقابله با تهدیدات چین تغییر دهند. "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا و معاونانش نیز اعلام می‎کردند که "عصرِ رقابت میان قدرت‎های بزرگ در راه است و باید برای آن آماده شد". از این رو، آن‎ها نیز همچون رقبای دموکرات خود، قائل به تغییر نقطه تمرکز استراتژیک آمریکا از خاورمیانه به سمت اوراسیا و یا شرق آسیا بوده اند.

با این حال اگر آمریکا بنا داشته باشد تا با روسیه و چین مقابله کند، به سختی می‎تواند از منطقه‌ای راهبردی نظیر خلیج فارس خارج شود. منطقه‌ای که ایران در آن یک قدرت قابل توجه است. ایرانی‌ها به دلایل زیادی مایل نیستند که آمریکا در حیاط خلوت آن‌ها، حضوری فعال داشته باشد. آمریکا نیز در موضوعات مختلفی از جمله برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور و تنش‌های نظامی با تهران چالش‌هایی اساسی با ایران دارد که این مسائل در نوع خود واشنگتن را همچنان در منطقه نگه می‌دارند. این عوامل موجب شده است تا ایران و غرب در سال‌های اخیر روابط پرتنشی را داشته باشند. در این رابطه، ایران و آمریکا در خلیج فارس، تنش‌های نظامی زیادی را تجربه کرده‌اند و حتی ایران در چند نوبت اقدام به ساقط کردن پهپادهای آمریکایی در منطقه نیز کرده است.

خلیج فارس جهنم آمریکایی‌ها

ایران تاکنون بارها اعلام کرده که از توانایی مسدودسازی تنگه هرمز برخوردار است و حتی برخی منابع اعلام می‌کنند که این کشور در صدد است تا در تنگه هرمز به عنوان یکی از مهم‌ترین آبراه‌های جهان، دریافت عوارض از کشتی‌های عبوری انجام دهد. به طور خاص اخیرا ایران در جریان یک تنش دریایی با نیروهای آمریکایی، اقدام به هلی برن نیرو روی یک نفت کش بزرگ که در حال انتقال نفت بود و تهران اعلام کرده که در حالِ سرقت نفت ایران با حمایت نظامیان آمریکایی بوده، کرده است. ایران در شرایطی دست به این عملیات زده که نیروهای آمریکاییِ زیادی در قالب ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، در بحرین مستقر هستند.

در شرایط کنونی، بخش قابل توجهی از تمرکز آمریکا در خلیج فارس، معطوف به ایران است و اینطور به نظر می‌رسد که ایرانی ها به خوبی توانسته‌اند آمریکا را در صحنه دریایی که مطلوب خودشان است درگیر کنند. همین مسئله موجب شده تا معاون فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سردار امیر فدوی بگوید: "وقتی نیروهای خارجی وارد خلیج فارس می‌شوند، در میان خود می گویند که وارد جهنم شدیم و وقتی می‌خواهند از این منطقه خارج شوند نیز می‌گویند که در حال خروج از جهنم هستیم".

تمام حرکات در خلیج فارس باید توأم با احتیاط باشد

باید اذعان کرد که نیروهای ایرانی قادرند در خلیج فارس و دریای عمان خسارات قبل توجهی را به آمریکا وارد کنند. نیروی دریایی ایران در شرایط کنونی با استفاده از مجموعه‌ای از موشک‌های قدرتمند و همچنین قایق‌های تندرویِ خود می تواند برای هر نیروی خارجی در خلیج فارس دردسر درست کند. جدای از همه این‌ها نباید فراموش کرد که موقعیت راهبردی ایران و مجاورت آن با یکی از مهمترین آبراه های بین المللی که بخش قابل توجهی از نفت جهان از آن می‌گذرد نیز موجب شده تا این کشور با اندک اقدامات خود در خلیح فارس و دریای‌عمان، موجب ایجاد چالش‌های جدی در تامین نفت جهانی و متعاقبا، بالارفتن قیمت انرژی و ایحاد تورم‌های سنگین در طیف گسترده‌ای از کالاهای تولید و مصرفی در کشورهای مختلف جهان شود. امری که می تواند موجب ایجاد اعتراضات و ناامنی های فراوان در کشورهای مختلف جهان مخصوصا کشورهای غربی  شود و عملا موقعیت رهبران سیاسی این دسته از کشورها را به خطر بیندازد. درست به همین دلیل است که ایرانی‌ها به نحو قابل ملاحظه‌ای اقدام به توسعه و گسترش نیروهای نظامی دریایی خود در آبهای مجاورشان می‌کنند.

به طور کلی، احاطه ایران بر منطقه خلیج فارس و دریای عمان و در عین حال آمادگی این کشور چه از نظر نیروی رزمی و چه توان نظامی جهت مقابله با تهدیدات علیه خود در این منطقه، موجب می‌شود تا هرگونه اقدامی از سوی کشورهای غربی مخصوصا آمریکا در منطقه، توأم با احتیاط باشد، زیرا نیروی دریایی ایران قادر است با بهره گیری از توانمندی‌های موشکی، استفاده از قایق‌های تندرو، استفاده از مین‌های دریایی و همچنین نیروهای ویژه خود، زخم‌های جدی و عمیقی را بر تنِ هر دشمن خارجی که بخواهد منافع آن را به خطر اندازد، برجا گذارد»./۹۸۸/

ارسال نظرات