۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۶۹۵۸۲۷
تحلیلگر لبنانی:

ادعای خروج آمریکا از عراق تنها یک نمایش است

ادعای خروج آمریکا از عراق تنها یک نمایش است
خلیل نصرالله تحلیلگر سیاسی و روزنامه‌نگار معروف لبنانی می گوید که اعلام خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر آینده تنها یک بازی و نمایش صرف است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، خلیل نصرالله تحلیلگر سیاسی و روزنامه‌نگار معروف لبنانی امروز یکشنبه در سخنانی اظهار کرد که گفت‌وگوی راهبردی واشنگتن و بغداد تنها یک بازی و نمایش برای دور زدن تصمیم پارلمان عراق در اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور است.

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از عراق تنها یک مانور برای مشروعیت بخشیدن به اشغالگری در این کشور است، افزود که آمریکایی ها از عراق خارج نمی شوند و به صراحت اعلام کرده اند که به حضور نظامی خود ادامه می دهند.

مقام های واشنگتن پیشتر اعلام کرده بودند که نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی (۳۱ دسامبر) خاک عراق را ترک خواهند کرد.

در تازه ترین اظهار نظر هفته گذشته مقام های آمریکایی مدعی شدند که دولت بغداد خواستار تمدید و ماندن نظامیان این کشور در عراق شده اند.

در پی این اظهار نظرها د، فرماندهی عملیات مشترک روز گذشته (شنبه) در اظهاراتی مطبوعاتی تمدید حضور نیروهای آمریکایی از عراق را تکذیب کرد.

سرلشکر «تحسین الخفاجی»، سخنگوی عملیات مشترک گفت که حرف و حدیث‌ها درباره تمدید حضور و زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق نادرست و غیر دقیق است.

وی تاکید کرد که تاریخ خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق ۳۱ دسامبر ثابت بوده و هیچ تغییری در این زمان انجام نشده است.

الخفاجی در عین حال اظهار کرد که رابطه عراق و آمریکا پس از خروج نظامیان این کشور، مستشاری و در بخش ‌های آموزشی، تسلیحات و رد و بدل اطلاعات امنیتی و رزمی علیه گروه تروریستی داعش خواهد بود.

از سوی دیگر، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا دیروز (شنبه) در دیدار با «جمعه عناد سعدون»، وزیر دفاع عراق در حاشیه اجلاس منامه در بحرین ادعا کرد تا پایان سال میلادی جاری (۲۰۲۱) هیچ نیروی نظامی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، جان کربی سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه ای مدعی شد آمریکا به تعهدهای خود در گفت و گوهای راهبردی آمریکا و عراق در ماه جولای ۲۰۲۱ عمل خواهد کرد و تا پایان سال میلادی جاری هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.

در بیانیه پنتاگون ادعا شده است که وزیر دفاع آمریکا در این دیدار بر قدرت و اهمیت مشارکت راهبردی واشنگتن و عراق و همچنین تعهد پایدار آمریکا به ماموریت شکست گروه داعش تاکید کرد.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که آستین در این دیدار تایید کرد که نیروهای آمریکایی به دعوت دولت عراق برای حمایت از نیروهای امنیتی این کشور حضور خواهند داشت.

بر پایه برخی گزارش ها، مقام های آمریکایی بر خلاف توافق با بغداد در هفته های اخیر نه تنها از شمار نیروهای خود نکاسته اند بلکه به تقویت نظامیان این کشور در عراق ادامه داده اند.

پارلمان عراق در پی اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید حاج «ابومهدی المهندس» نائب رئیس پیشین سازمان «الحشد الشعبی» عراق در دی ماه ۹۸، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد اما آمریکا بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار دارد./۹۸۸/

منبع:المعلومه

ارسال نظرات