۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۶۹۶۰۴۷
رئیس عقیدتی سیاسی ستادکل نیروهای مسلح:

فرهنگ بسیج، امتیاز نیروهای مسلح ایران است

فرهنگ بسیج، امتیاز نیروهای مسلح ایران است
حجت‌الاسلام والمسلمین گواهی گفت: نیروها و کارکنان ما با اعتقاد و چشم باز وارد می‌شوند و برای شهادت لحظه شماری می‌کنند و این امتیاز ویژه‌ای برای نیروهای مسلح است.

بسیج یک فرهنگ و به‌واقع شجره طیبه‌ای است که تمام شؤون یک جامعه را در بر می‌گیرد. به‌حق گفته‌اند که بسیج مهم‌ترین بستر و ظرفیتی است که می‌تواند ظهور امام زمان(عج) را تسریع بخشد. بسیجی بودن تنها به عضویت در سازمان بسیج نیست، بلکه هر مسؤول و هر فردی در هر جایگاهی می‌تواند با تفکر بسیجی، ایثارگرانه وارد میدان شود و مخلصانه برای اعتلای اسلامِ انقلابی بکوشد.

رهبر معظم انقلاب نیز درباره ارتباط بسیج و ظهور فرموده‌اند: «بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان ارواحنافداه و این انقلاب مقدّس به آن نیازمند است؛ لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر ارواحنافداه - مهدی موعود عزیز - یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است.»

از این رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی، رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح به بررسی تأثیر فرهنگ بسیج در جهان پرداخت.

رسا ـ امروز فرهنگ بسیج چه تأثیری در منطقه و جهان اسلام گذاشته است؟

در حقیقت بسیج یک شجره طیبه‌ای است که اصلها ثابت و فرعها فی السماء. بسیج یک موجود پویا و زنده است. پویایی و زنده بودن بسیج در تمام عرصه‌ها به‌طور کامل مشاهده می‌شود. بسیج در حقیقت یک موضوع وارداتی نیست، بلکه موضوعی کاملاً بومی و منحصر به فرد داخلی است؛ یعنی هیچ وارداتی درباره ایده و فرهنگ بسیج وجود نداشت.

تفکر بسیجی امتیار نیروهای مسلح ایران است

البته در عوض بسیج صادرات فراوانی را از خود نشان داده است. ما امروز می‌بینیم مشابه تفکر بسیج در عراق تحت عنوان حشد الشعبی، در یمن انصارالله، در سوریه قوات الوطنیه، افغانستان و در جاهای مختلف می‌بینیم که گروه‌هایی با الگوبرداری از جریان بسیج اتفاقات خوبی را رقم زده‌اند.

تفکر، روحیه، ایمان و ایثار و عشق به ملت در بسیج موجب شده تا دیگر ملت‌ها نسبت به این جریان فکری و تاریخ ساز، رغبت پیدا کنند و امروز ما شاهد ده ها تشکل مردمی در کشورهای مختلف در دنیا باشیم.

رسا ـ اگر مسؤولان ما با فرهنگ بسیجی مأنوس شوند چه تأثیری در روند مدیریتی کشور شاهد خواهیم بود؟

امام راحل می‌فرمایند اگر در جامعه‌ای که ندای طنین انداز بسیجی، سر داده شود، کمالات فراوانی را با خود همراه می‌کند. اگر مدیران ما مدیران بسیجی مانند فرماندهان دفاع باشند، با اینکه آن فرماندهان کم سن و سال، کم تجربه، دارای تحصیلات پایین؛ اما با اراده و ایمان بسیار قوی، در مقابل همه دشمنان ایستادگی کردند و پیروز شدند.

تفکر بسیجی امتیار نیروهای مسلح ایران است

هرگاه تفکر بسیجی در جامعه‌ای به وجود بیاید و تفکر و فرهنگ بسیجی در آن جامعه طنین انداز شود، برکات فراوانی را به دنبال خواهد داشت. این برکات موجب پیشرفت، عمران و آبادانی کشور می‌شود. نکته دیگری که قابل توجه است این که بسیج کم هزینه و کم مؤونه است. کسی در بسیج برای خودش جایگاهی قائل نیست، آن چیزی که برای بسیجی اهمیت دارد، توجه به مردم است.

امام فرمود کسانی که به تفکر بسیجی پشت کنند، به عواقب دردناکی دچار می‌شوند. حقیقتاً این نکته بسیار اهمیت دارد. کسی که به تفکر بسیجی توهین و اهانت کند و این افراد را مورد بی‌مهری قرار دهد، قطعاً دچار گرفتاری‌های فراوانی خواهد شد. اگر ما واقعا گام‌ها و موانع پیش روی انقلاب اسلامی را به‌خوبی احصا کنیم، می‌بینیم که با حضور بسیج می‌توانیم تمام این مسائل را به آرامی حل و فصل کنیم.

نکته دیگری که درباره بسیج برای مسؤولان باید مورد توجه قرار بگیرد، اعتماد به نفس و عزم بر ایستادگی در مقابل مشکلات است. اگر روحیه مدیران ما بسیجی باشد، اعتماد به نفس بالایی خواهند داشت. افراد بی روحیه، مردد، ترسو، فرصت طلب، خود کم بین و ضعیف در این میدان کم می‌آورند و نمی‌توانند کاری کنند؛ اما بسیج و تفکر بسیجی خود را در همه عرصه‌ها توانمند می‌بیند.

اگر مدیران ما، روحیه و تفکر بسیجی را داشته باشند، می‌توانند در تمام عرصه‌ها توفیقات فراوانی را کسب کنند.

رسا ـ جایگاه بسیج و فرهنگ بسیجی در نیروهای مسلح باعث چه امتیاز و تفاوتی با سایر نیروهای مسلح کشورهای جهان می‌شود؟

وقتی ما می‌گوییم بسیج، درباره یک مجموعه از تعالیم در بسیج صحبت می‌کنیم. یکی از این تعالیم ایمان به خداست. ایمان به خدا باعث شد تا ما در دفاع مقدس پیروز شویم. امروز ایمان مردم یمن باعث می‌شود که در مقابل دشمنان تا بن دندان مسلح ایستادگی کنند. نکته دومی که مورد توجه قرار دارد، بحث ایثارگری است.

تفکر بسیجی امتیار نیروهای مسلح ایران است

قاعده مرسوم در نیروهای مسلح کشورهای دیگر، این است که یک عده از افراد خاص را برای نیروهای مسلح استخدام می‌کنند؛ اما در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مردم با اعتقاد، عشق به ولایت، مکتب، وطن و ملت در میدان حضور پیدا می‌کنند و به این مسأله افتخار می‌کنند. این ویژگی مختص نیروی مسلح کشور ما است که از تفکر بسیجی نشئت می‌گیرد و ما در دنیا چنین چیزی را نداریم.

برای افراد استخدام شده در نیروی مسلح سایر کشورها مهم این است که حقوقی را دریافت کند، اگر کاری شد، شد؛ اما نشد نیز مهم نیست. چنین نیرویی انگیزه‌ای جز پول برای کار ندارد. برای نیروی مسلح ما حفظ مردم، نوامیس، آب و خاک و هستی مردم اهمیت به‌سزایی دارد. اما وقتی کسی در نیروهای مسلح سایر کشور می‌رود در افغانستان تا آن کشور بگوید که من آقا و کدخدای منطقه هستم برای آن نیروی مسلح چنین خواسته‌ای ارزشی ندارد؛ چه انتهایش شکست باشد یا پیروزی.

تفاوت عجیبی در نیروهای مسلح کشور ایران با سایر نیروهای مسلح در دنیا وجود دارد. نیروهای ما با اعتقاد و چشم باز وارد نیروهای مسلح می‌شوند و به این مسأله افتخار می‌کنند. کارکنان نیروهای مسلح با اعتقاد راسخ وارد میدان می‌شوند و یکی از گزینه‌های پیش روی آن‌ها در حفظ از ارزش‌ها و دستاوردها شهادت است. نیروی مسلح ما می‌داند که حتما در این راه کشته خواهد شد و به این موضوع را به عنوان افتخار دنبال می‌کنند. گاهی اوقات نیروی مسلح ما برای رفتن به جبهه‌ها لحظه شماری می‌کنند. ما این موضوع را در دفاع مقدس، دفاع از اهل بیت و دفاع از مرزها می‌بینیم.

رسا ـ به‌نظر شما  بارزترین ویژگی‌های امامین انقلاب به‌عنوان الگوی بسیجی برای طلاب و سپس سایر اقشار جامعه چیست؟

اولاً امامین انقلاب افتخار کرده‌اند که بسیجی‌اند. زمانی که من رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون بودم، عکس رهبر معظم انقلاب و کارت بسیجی ایشان را برای حضرت آقا و همچنین سایر مراجع عظام تقلید آماده و تقدیم ایشان کردم. هنگامی که کارت بسیجی رهبر انقلاب را به ایشان تقدیم کردم، حضرت آقا فرمودند که الحمدلله که ما را به عنوان بسیجی قبول دارید.

تفکر بسیجی امتیار نیروهای مسلح ایران است

این تفکر یک رهبر با عظمت در جهان اسلام، با وجود مرجعیت، شوکت و بزرگواری که دارد، به این شکل به تفکر بسیج پایبند است. وقتی خدمت مراجع رسیدیم، آیات عظام مکارم شیرازی، علوی گرگانی، سبحانی، صافی و جوادی آملی با افتخار کارت بسیجی خودشان را گرفتند و بوسیدند.

منطق امامین انقلاب بر این بود که باید تفکر بسیجی هر روز در جامعه و در تمام عرصه‌ها بیشتر شود. امروز ما بسیج علمی، حقوقدان، اصناف، پزشکی، روحانیت، خواهران، دانشجویی، اساتید دانشگاه، اساتید حوزه‌های عملیه و بسیج در تمام اقشار را داریم. هر چه اقشار نبوغ تفکر بسیجی در جامعه پیدا کنند، به این معنا که تفکر بسیجی یعنی بیشتر از دیگران کار و فعالیت کند، یعنی دیگران را ببیند و خود را نبیند، یعنی آگاه و هر لحظه در میدان آماده باشد، تفکر بسیجی یعنی داشتن بصیرت کامل و واقعی. امروز مسأله تفکر بسیج مورد تأکید رهبر انقلاب و دیروز نیز مورد تأکید امام راحل بود.

رسا ـ ممنون از اینکه فرصتتان را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
درود بر غرورآفرینان بسیج
0
0