۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۹۶۱۱۸
یادداشت؛

بسیج؛ ایده ناب امام برای امت

بسیج؛ ایده ناب امام برای امت
بسیج تنها یک ارگان نیست. بسیج تفکر و فرهنگی است که ۱۴۰۰ سال ایدئولوژی اسلام، آرزوی تحقق آن را داشت. تفکری که هر جا آمد، اسلام ناب و حقیقی را برای مردم نمایش داد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بعد از هجوم دانشجویان و دانش آموزان به لانه جاسوسی آمریکا، موجی از تهدیدات نظامی آمریکا در قبال انقلاب نوپای اسلامی شکل گرفت. حضرت امام خمینی(ره) در پاسخ به تهدیدات آمریکا، فرمان مشهوری را به‌جهت تأسیس بسیج در پنجم آذرماه سال ۱۳۵۸ صادر کردند.

به‌حق از آغاز تأسیس و شکل گیری بسیج، نمی‌توانیم تنها آن را یک سازمان یا ارگان مردم نهاد بدانیم، بسیج ایده ناب امام خمینی(ره) در راستای تحقق ظهور امام زمان بود. ۵۹ زعیم پیش از امام خمینی تا ۱۰ امام معصومی که رنج و مرارت‌های فراوانی را برای دستیابی به حکومت اسلامی کشیدند و توفیق آن را پیدا نکردند؛ اما امام خمینی به‌خوبی از فرصت حکومت اسلامی استفاده کرد و با تأسیس بسیج، شبکه ارتباطی مستقیمی با مردم ایجاد کرد. بسیج لشکری ۲۰ میلیونی شد تا هر زمان به میدان بیاید. به همین دلایل ادعا می‌کنم که بسیج یک سازمان نیست، بلکه یک تفکر و ایدئولوژی بوده و ۱۴۰۰ سال تلاش اسلام، در بسیج تحقق یافت.

بسیج در دفاع مقدس

اولین و مهم‌ترین مقطعی که بسیج توانست خود را در میدان نشان دهد، مسأله جنگ تحمیلی بود. سازمان بسیج در آن زمان زیرنظر سپاه پاسداران وارد میادین نبرد شد. هرچند در آغاز نبرد طبق خاطرات شهید حسن باقری، بسیج سازماندهی نشده بود و بعضی درگیری‌ها بین نیرو‌های مردمی و بسیجی انجام می‌شد؛ اما آرام آرام با تسلط، آموزش دیدن و سازماندهی بسیج، با همان شکل و سازوکار ایثارگرانه، جنگ ادامه پیدا کرد و ارتش بعث عراق درحالی که تصور می‌کرد می‌تواند ۳ روزه به تهران برسد، ولی با گذشت ۳ هزار روز از جنگ نیز نتوانست حتی یک وجب از خاک ایران را تصرف کند.

بسیج؛ ایده ناب امام برای امت

بخش عمده نیرو‌های بعثی، اعتقادی نبودند و به زور به میدان جنگ آمده بودند؛ اما نیرو‌های بسیجی از بزرگ‌مردان کوچک ۸ و ۱۳ ساله تا پیرمرد‌های دل جوانی مانند حاج بخشی همگی با اعتقاد و جان دل و برای اطاعت از فرمان امام خمینی (ره) به میدان جنگ آمده بودند. حتی هنگامی که ارتش عراق می‌خواست زیر شکنجه از اسرای زیر ۱۸ سال بسیجی اعتراف بگیرد که بگویند زیر ۱۸ سال هستند تا از شکنجه خلاصی یابند؛ اما آن‌ها با افتخار اعلام می‌کردند که بالای هجده سال هستند.

بسیج در فتنه

بسیج نقش فعالی در فتنه‌های مختلف نیز ایفا کرد. چه از اولین فتنه که در سال ۱۳۷۸ رقم خورد چه تا فتنه‌های ۱۳۸۸، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ که با عنوان‌ها و بهانه‌های مختلف شکل گرفت. فتنه ۱۳۸۸ بارزترین نقش، توسط بسیج شکل گرفت و بسیج یکی از نهاد‌هایی بود که آسیب دید. حوزه بسیج مقاومت ۱۱۷ نینوا و شهادت چندتن از بسیجیان در این درگیری در روزی که مشهور به راهپیمایی سکوت بود، یکی از مسائلی است که برخی تلاش می‌کردند تا سال‌ها مسکوت گذارند.

هنوز کسی از رشادت‌های بسیجیان در دفاع از صداوسیما اطلاع چندان و دقیقی ندارد. همان بسیجیانی که خانواده هایشان حتی نتوانستند یک سوگواری یا مجلس ختم درستی برای بسیجی‌شان داشته باشند. هنوز فیلم‌های سوختن بسیجی‌هایی که برای تأمین نظم و امنیت به میدان آمده بودند، در ذهن‌ها نقش بسته است. فیلم‌هایی از دلسوزی‌های نیرو‌های بسیجی هم موجود است که برای دفاع از مردم بی‌گناه، خود و ابزار خود را سپر می‌کنند.

بسیج؛ ایده ناب امام برای امت

آخرین فتنه‌ها در دهه نود نیز، با حضور قاطعانه بسیج کنترل شد. اما در همان فتنه نیز بسیجیان با جان و دل ایستادند، شهادت خود و مردم را به چشم دیدند، درحالی که حق را با مردم می‌دیدند، در کنار مردم ایستادند؛ اما عده‌ای آشوب‌گر راحتی مردم را نمی‌خواستند هم معترضین و هم نیرو‌هایی که برای تأمین امنیت آمده بودند را به رگبار گلوله بستند.  

بسیج مردمی در منطقه

ادعا کردم که بسیج یک ارگان و نهاد تنها نیست. بسیج یک تفکر و یک ایدئولوژی ۱۴۰۰ ساله است. مدرک این ادعا نیز، تشکیل بسیج مردمی در کشور‌هایی مانند عراق، سوریه، یمن، لبنان است. در حالی که ارتش‌های این کشور‌ها در مقابل دشمنان و تهدیدات نظامی و امنیتی، حرفی برای گفتن نداشتند، بسیج مردمی تشکیل شد و درمقابل دشمن ایستاد. زمانی که ارتش‌های آموزش دیده عراق و سوریه از مقابل داعش می‌گریختند، بسیج مردمی پا به میدان می‌گذاشت و در مقابل آن‌ها می‌ایستاد.

روزی که رژیم اشغالگر قدس، به دنبال ادامه اشغال‌گری‌هایش در منطقه لبنان بود، در حالی که ارتش لبنان و سوریه عقب می‌نشستند، حزب الله لبنان پیش روی کرد و اسرائیلی‌ها را بیرون انداخت. امروز نیز همه دنیا شاهد است که ارتش اسرائیل با این وجود که جزو برترین ارتش‌های دنیا به حساب می‌آید؛ اما دربرابر یک گروه کوچک مقاومت در فلسطین، هیچ حرفی برای گفتن ندارد؛ چه برسد به حزب الله ریشه دوانده در لبنان.

بسیج؛ ایده ناب امام برای امت

بیش از شش سال از آغاز جنگ یمن توسط عربستان می‌گذرد، یمنی‌ها در تحریم‌های شدیدی قرار دارند؛ اما بسیج مردمی یمن با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران توانسته تا امروز دربرابر هجوم ائتلاف عربستان سعودی مقاومت‌های جانانه‌ای داشته باشد. با وجود شیوع بیماری‌های مختلف واگیردار و اختلاف‌ها و درگیری‌های داخلی در یمن؛ اما نه تنها عربستان نتوانسته بخشی از خاک یمن را اشغال کند، بلکه هر روز تعداد سربازان به درک واصل شده عربستان و ائتلاف حاضر علیه یمن در این جنگ، بیشتر می‌شود.

بسیج در حوادث

حوادث طبیعی و غیرطبیعی نیز با حضور بسیج کنترل و مدیریت شد. بسیج از سیل و زلزله تا شیوع ویروس کرونا در کنار مردم ایستاد. شیوع کرونا نیز تا امروز آخرین میدانی است که بسیج در آن حاضر شد و به مردم خدمت رسانی کرده است. با وجود سختی‌ها و ترس ایجاد شده از کرونا، بسیج شجاعانه به میدان آمد و با رزمایش‌های مواسات و همدلی، در به دست آوردن دل مردمی که از هشت سال بی‌تدبیری دولت یازدهم و دوازدهم به تنگ آمده بودند، کوشید.

بسیج امروز حقیقتی است که هر چند بیش از ۴۰ سال عمر ندارد؛ اما آرزوی تحقق شده ایدئولوژی ۱۴۰۰ساله اسلام است. بسیج و تفکر بسیجی همیشه بیشترین سختی‌ها را در نظام تحمل کرده، بیشترین فحش‌ها و تهمت‌ها را به جان خریده؛ ولی هیچگاه از میدان پا پس نکشیده و با خون خود، شجره طیبه انقلاب اسلامی را آبیاری کرده است. بی‌شک اگر بسیج نبود؛ انقلاب اسلامی تا امروز تداوم نمی‌یافت.

محمدحسین کتابی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد.
1
1