هجوم عضو سکولار موسسه تنظیم و نشر به الگوی حکمرانی امام در محرومیت زدایی
به گزارش سروسی سیاسی خبرگزاری رسا، یکی از سیره های رفتاری امامین انقلاب رسیدگی به مستضعفان و اقشار آسیب پذیر جامعه است. حضرت امام خمینی (ره) بار سنگین انقلاب اسلامی را بر دوش قشر مستضعف می دانستند[1] و در رفتار و گفتار خود همواره نسبت به اطلاع از سطح زندگی (درآمد، هزینه، اشتغال، تحصیلات، امنیت) اقشار ضعیف و نیز رفع محرومیت از مستضعفان دغدغه مند بودند، تا آن جا که کلید واژه گفتمانی «پابرهنگان» را در برابر «مرفهین بی درد» به کار می بردند؛ علاوه بر این، در شبکه ارزشی رویکردهای کلان نظان اسلامی به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران خطاب به پابرهنگان و مستضعفان فرمودند: «من شما را، گودنشینان را، از آن کاخ نشنیان بالاتر مى دانم ... یک موى سر این کوخنشینان و شهید دادگان به همه کاخ ها و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد.»[2]
مرحوم حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر اسلامی تربتی، همسایه امام عظیم الشان در قم نقل می کند «روزی با امام در حال رفتن به درس مرحوم آقای شاه آبادی بودیم، فصل زمستان بسیار سردی بود از کنار مدرسه حجتیه عبور می کردیم، دیدیم خانمی کنار رودخانه نشسته و دارد پارچه ها و کهنه هایی را می شوید. نمی دانم مال خودش بود یا کلفت بود. می دیدیم که یخ های رودخانه را می شکست و کهنه می شست، بعد دستش را از آب بیرون می آورد و مقداری با دمای بدنش گرمش می کرد و دوباره لباس می شست. امام قدری به او نگاه کرد بعد به من فرمود: شما بروید بعد من می آیم. عرض کردم چه کاری دارید؟ اگر امری هست بفرمایید. گفتند: نه، شما بروید و خودشان ایستادند و به کمک آن خانم لباسها را شستند و کنار گذاشتند».[3]
محرومیت زدائی و رهائی مستضعفان از دست مستکبران جهان در منظومه اندیشه ای و بیانات رهبر معظم انقلاب جایگاه والائی دارد و معظم له همواره در دیدار با سران قوا، مسئولان کشور و موثران اجتماعی، همگان را به کار فوقالعاده، مضاعف و نشناختن شب و روز در کار برای محرومان، رسیدگی به مستمندان، بروز استعدادهای مردم مناطق محروم و نیز رفع آسیبهای اجتماعی سفارش می کنند[4] و می فرمایند: «مسؤولان باید دنبال عدالت و دنبال آسان کردن زندگی برای طبقات مستضعف و محروم و پابرهنه باشند».[5]
از این رو یکی از ارزش های ثابت و محکم در الگوی حکمرانی و سیاست گذاری جمهوری اسلامی ایران، محرومیت زدائی و نیز توجه به مستضعفان جهان است. این الگوی حکمرانی البته در داخل مخالفانی هم دارد. در دهه های گذشته، مهم ترین مخالفت ها با الگوی حکمرانی محرومیت زدا، از طریق نفوذ اندیشه دنیوی کردن امور و شئون زندگی با هدف تامین بیشترین رفاه زمینی صورت گرفت.
جریان سکولاریسم نفوذی با تخریب ساختارشکنانه ارزش های هستی شناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی انقلاب اسلامی متخذ از اندیشه های والای امامین انقلاب به توجیه آیات، روایات، سیره معصومان و جملات امام راحل و رهبر معظم انقلاب در نکوهش ظواهر دنیا، ساده زیستی مسؤولان و کم رنگ کردن جنبه های دفاع از حقوق مستضعفان پرداخت و آشکارا شعارها و آمال غرب گرایانه را با ظاهری اسلامی دنبال کرد؛ تا آن جا که لِه شدن طبقات فقیر در زیر چرخ توسعه، از پشتوانه نظری برخوردار گشت، حتی تجملگرائی برای جامعه ایرانی یک ارزش معنوی به شمار رفت. اینگونه پروژه سکولار کردن جامعه ایران در ابعاد عملی و اجرائی همراه با نوعی معنویت کاذب در دوران دولت روحانی دنبال شد.
دولت سازندگی با وجود تغییر رویکرد به سوی اشرافیت، رفاه طلبی و بی توجهی به مستضعفان، دست کم توفیقاتی برای نظام اسلامی در پیشرفت های دنیوی از قبیل سد سازی، بازسازی زیرساخت ها و رشد فناوری داخلی داشت، اما سوگمندانه این روند در دولت یازدهم و دوازدهم کاهش یافت، سرعت قطار توسعه به بهانه مذاکرات و فشار غربی ها کُند و این اواخر نیز سفرهای استانی و رسیدگی به مناطق محروم تعطیل شد.
این در حالی است که انتظار می رفت موسسه تنظیم و نشر آثار امام نسبت به تئوریزه کردن آمال غربگرایان در عدول از ارزش های مصرح در اندیشه امام راحل (ره) خصوصا ساده زیستی مسئولان و رسیدگی به امور مستضعفان واکنش نشان می داد. اکنون به جای جبران سالیان سکوت از طریق تبیین مبانی اندیشه ای امام راحل در حکمرانی اسلامی همراه با رفع محرومیت و رسیدگی به مستضعفان، به تازگی یکی از اعضای پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در گفت وگوئی نسبت به برنامه دولت خدمتگزار در محرومیت زدائی و و سفرهای رییس جمهور محترم آیت الله رئیسی در سرکشی به مناطق محروم انتقاد کرده و گفته است: «این سفرهای استانی یک نمایش پوپولیستی است که در تعارض با برنامههای مطرح شده است. »[6]
دولت روحانی با رویه مرفهپروری و روحیه تکاثر و تفاخر 8 سال نسبت به تاثیر تورم و افزایش بیکاری بر اقشار کم برخوردار و محروم بی توجه بوده و پرونده ترک فعل های وزرا و مسئولان دولت 11 و 12، در مبادی ذی ربط مفتوح و در حال بررسی است. این عضو محترم پژوهشکده وابسته به موسسه نشر آثار امام راحل با دوری گرفتن از سیره، رفتار و اندیشه امام در دفاع از حقوق محرومان نسبت به آیت الله رئیسی انتقادی می کند، در حالی که رسانه وابسته به این موسسه نیز خبر او را با عنوان انتقاد یک فعال اصلاح طلب پوشش می دهد. [7]
[1] امام خمینی، صحیفه امام، ج 15، ص 273.
[2] همان، ج 14، ص 261.
[3] غلامعلی رجائی، برداشت هایی از سیره امام خمینی، ج 1، ص 213.
[4] https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=36784
[5] بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگران و معلمان به مناسبت روز جهانی کارگر و سالگرد شهادت استاد مطهری ۱۴/۰۲/۱۳۷9.
[6] https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1155132
[7] https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1531233