۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۶۹۶۵۳۰

شکار گنج یا فریب مردم؟!

شکار گنج یا فریب مردم؟!
در این گزارش به زوایای مختلف حراج جمعه سیاه یکی از فروشگاه های اینترنتی که ادعا شده تقلبی است پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بلک فرایدی یا جمعه سیاه، آخرین جمعه ماه نوامبر است که در بسیاری از کشور‌های غربی؛ تاریخی برای آغاز خرید‌های کریسمس و سال نو است. در کشور‌های مختلف برندها، مغازه‌ها و حتی فروشگاه‌های اینترنتی، تخفیفات و حراج‌های فوق العاده‌ای روی اجناس خودشان اعمال می‌کنند و همین حراج‌های عجیب و غریب، خریداران را تشویق می‌کند تا خرید کنند.

مردم در برخی از کشور‌ها از شب‌های قبل جلوی فروشگاه‌ها صف می‌کشند تا بتوانند از تخفیف‌های بلک فرایدی استفاده کنند، این هجوم به فروشگاه‌ها برای خرید، درباره فروشگاه‌های اینترنتی هم صدق می‌کند و در برخی از مواقع، سایت‌ها با اختلال عمده روبه‌رو می‌شوند. مهمترین نقطه جذاب در بلک فرایدی، تخفیفات باورنکردنی روی اجناس است. تخفیفاتی که در برخی از مواقع به حدود ۹۹ درصد هم می‌رسد.

با این که بلک فرایدی سنتی آمریکایی است، اما این فرهنگ به سایر کشور‌های دنیا نیز کشیده شده است. این سنت به ظاهر عجیب و جالب به کشور ما و فروشگاه‌های اینترنتی و مغازه‌ها هم رسیده و در این روز و روز‌های پس از آن شاهد تخفیفات عجیبی در کشور هستیم. بلک فرایدی را می‌توان ترویج مصرف گرایی و اسراف نیز نامید. فرهنگی غربی و عجیب که این روز‌ها به فرهنگ ایرانی-اسلامی ما نیز رخنه کرده است.

کافی است چرخی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بزنیم تا تخفیفات گسترده‌ای که از سوی فروشگاه‌ها اعلام شده را ببینید. تخفیفاتی که ادعا شده دروغ است، اما ارائه دهندگان آن هیچ توضیحی درباره آن نداده اند و هنوز هم این تخفیفات ادامه دارد و مردم بدون دانستن داستان پشت این تخفیفات در حال خرید هستند.

شکار گنج یا فریب مردم؟!

یکی از فروشگاه‌های اینترنتی معروف کشور، برای روز بلک فرایدی مسابقه‌ای را با نام «شکار گنج» آغاز کرده که در آن تخفیف ۹۹ درصدی را روی برخی از کالا‌های سایت ارائه می‌کند. کاربران برای پیدا کردن کد تخفیف باید بیش از ۱۵۰۰ کالا را مشاهده کنند تا بتوانند آن را پیدا کرده و استفاده کنند، البته اگر کد تخفیفی وجود داشته باشد!

یکی از کاربران توئیتر فارسی، رشته توئیتی را از تخلفات این تخفیف منتشر و ادعا کرده که با استفاده از سایت‌های تحلیلی و کدنویسی توانسته این تقلبی بودن را پیدا کند. او می‌گوید که توانسته کد تخفیف محصول را سریعا پیدا کند، اما هم کد تخفیف و هم کالایی که ارائه شده فیک و تقلبی است.

توئیت کاربر

توئیت کاربر

توئیت کاربر

در موردی دیگر این کاربر نوشته که برای دو محصول متفاوت که در دو زمان مختلف عرضه شدند، این فروشگاه اینترنتی یک کد تخفیف یکسان ارائه کرده است.

توئیت کد تقلبی

این کاربر در ادامه و برای تایید تقلبی بودن این مسابقه رشته توئیت دیگری را منتشر و ادعا کرد کسانی که برنده این تخفیفات هستند از قبل کدها را دارند و از شرکا و همکاران این فروشگاه هستند.

توئیت تقلبی بودن تخفیف

توئیت تقلبی بودن تخفیف

توئیت تقلبی بودن تخفیف

توئیت تقلبی بودن تخفیف

توئیت تقلبی بودن تخفیف

توئیت تقلبی بودن تخفیف

این فروشگاه اینترنتی اعلام کرده که نام هرکسی که کد تخفیف را پیدا می‌کند را در صفحه اینستاگرامی و سایت خودش اعلام می‌کند، اما برخی از کاربران مدعی شدند که این نام‌ها هم جعلی یا از کارکنان و شرکای همین فروشگاه‌های اینترنتی هستند.

در راستای ادعای منتشر شده و صحت مسابقه‌ای که این فروشگاه اینترنتی برگزار کرده، با روابط عمومی این فروشگاه تماس گرفتیم، اما در جواب سوال ما گفتند که پاسخ این ادعا در توئیتر داده شده و قرار است پس از پایان مسابقه، با برندگان مصاحبه‌ای صورت بگیرد، اما پاسخ دقیق و روشنی به سوالات خبرنگار ما داده نشد.

پاسخ فروشگاه اینترنتی

تاکنون شکایات بسیاری از مشکلات فروش و پشتیبانی این فروشگاه اینترنتی در فضای مجازی منتشر شده، اما هربار حساب‌هایی از پشتیبانی این فروشگاه اینترنتی فقط کد پیگیری کاربران را دریافت کردند، اما هیچ پیگیری صورت نگرفته و پاسخ دقیقی به مشتریانی که به این فروشگاه اعتماد و از آن خرید کرده اند، داده نشده است.

در اینجا لزوم نظارت بر این فروشگاه‌های اینترنتی بیش از پیش احساس می‌شود و باید ساز و کاری اندیشید تا هم مردم بتوانند خرید‌های بهتری داشته باشند و هم نظام خرید اینترنتی بتواند کارش را به درستی انجام بدهد.

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

ارسال نظرات