۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۶۹۶۶۵۸

تکمیل نمونه اولیه راکتور هسته‌ای چینی

تکمیل نمونه اولیه راکتور هسته‌ای چینی
به گفته محققان چینی، راکتور هسته ای_فضایی این کشور ۱۰۰ برابر توانایی بیشتری از راکتور ناسا برای تولید برق دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، تیمی از محققان چینی از تکمیل نمونه اولیه یک راکتور هسته‌ای قدرتمند برای برنامه فضایی چین خبر دادند. توانایی این راکتور برای تولید برق ۱۰۰ برابر بیشتر از راکتوری است که ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ روی ماه نصب کند. به گزارش روزنامه انرژی اتمی، این پروژه با بودجه دولت مرکزی چین در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد. جزئیات فنی و تاریخ راه اندازی این راکتور هنوز فاش نشده است، با این حال طراحی مهندسی نمونه اولیه آن به تازگی تکمیل شده و برخی از اجزای مهم راکتور ساخته شده است.

توییت روسیه در مورد برنامه فضایی چین

برای چین، این یک پروژه بلندپروازانه است که با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه است. تنها وسیله هسته‌ای شناخته شده برای عموم که چین به فضا فرستاده است، یک باتری کوچک رادیواکتیو "Yuytu ۲" است که اولین بار در سال ۲۰۱۹ در سمت دور ماه فرود آمد. این باتری فقط می‌تواند مقدار کمی انرژی برای کمک به مریخ نورد در ماه تولید کند. به گفته محققان چینی، سوخت‌های سنتی و پنل‌های خورشیدی برای برآوردن نیاز‌های انسان و اکتشافات فضایی که انتظار می‌رود گسترش یابد، کافی نخواهند بود و چین به طور جدی در حال بررسی تامین نیاز‌های انرژی آینده در سطح ماه است. برای رفع این مشکل، راکتور از یک ساختار جمع شونده مانند یک سایبان برای افزایش سطح کلی رادیاتور‌های حرارتی در فضا استفاده می‌کند.

راکتور هسته‌ای فضایی چین

این راکتور فضایی در دمای بسیار بالاتر از زمین کار کرده و از لیتیوم مایع به عنوان حامل گرما برای افزایش بازده تولید برق استفاده خواهد کرد. به گفته غول انرژی هسته‌ای روسیه Rosatom، این اولین بار نیست که از انرژی هسته‌ای در فضا استفاده می‌شود. فناوری و تکنیک‌های هسته‌ای برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ بر روی یک فضاپیما نصب شد.

ارسال نظرات