۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۶۹۶۸۱۹
آیت الله مقتدایی عنوان کرد؛

آیت الله یزدی؛ روحانی انقلابی و بازوى تواناى امام و رهبرى

آیت الله یزدی؛ روحانی انقلابی و بازوى تواناى امام و رهبرى
آیت الله مقتدایی گفت: آیت الله یزدی در دفاع از نظام، انقلاب و رهبری روحانی به تمام معنا انقلابی بود و در مواجهه با کسانی که با انقلاب در تعارض بودند بدون تعارف می ایستاد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز رحلت ملکوتی آیت الله محمد یزدی رییس فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت‌وگویی با آیت الله مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه درباره ابعاد مختلف شخصیتی، علمی، اخلاقی و مبارزاتی این فقیه بصیر صورت گرفته است که متن آن به این شرح است:

سوال-  مزاحمت ما از این باب بود که حضرتعالی با توجه به اینکه سابقه‌ی طولانی که با مرحوم حضرت آیت الله یزدی داشتید بفرمایید که ابعاد شخصیتی و علمی مرحوم آیت الله یزدی را چه می‌فرمایید.

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا رسول الله و علی آله آل الله. ما را به یاد رفیق چندین ساله و دوست واقعی حضرت آیت الله یزدی انداختید خداوند ایشان را رحمت کند، آیت‌‌الله یزدی در درس خارج علمای بزرگی همچون آیت الله بروجردی(ره)، همچنین از شاگردان ممتاز درس خارج امام خمینی(ره) بودند. ایشان تالیفات زیادی در علوم دینی و فقهی به تألیف درآمده است.

آیت الله یزدی یکی از استوانه‌های علمی و از استوانه‌های اجتماعی در حوزه بودند سوابق ممتدی در انقلاب داشتند ارتباطشان با حضرت امام، جایگاهی که حضرت امام برای ایشان قائل بودند و جهات دیگر، در قسمت‌های مهمی که مسئولیت داشتند، بالاخره یک انسان عالم فرهیخته و یک انسان اجتماعی و خالص و مخلص در کارها برای خدا بود.

سوال- اگر نقش ایشان را در جامعه مدرسین با توجه به اینکه مدتی هم ریاست جامعه مدرسین را به عهده داشتند در این خصوص هم اگر مطلبی بفرمایید ممنون می‌شوم.

ایشان هر جا بودند وجودشان، وجود بابرکت بود، در جامعه مدرسین از موقعی که حضرت آیت‌الله مشکینی ریاست جامعه مدرسین را داشتند از همان موقع رییس آیت الله مشکینی بود اما اداره کننده حضرت آیت الله یزدی بودند، ایشان اداره می‌کردند جلسات جامعه را، اگر قرار بود مثلا دیداری داشته باشند با گروه‌هایی دیدار داشته باشند بیایند آنها جامعه از نزدیک بخواهند بررسی کنند مطالعه کنند ارتباط داشته باشند طرف مباحثه و طرف مواجه با آنها آیت الله یزدی بودند و خیلی خوب جامعه مدرسین را اداره می‌کردند، جایگاه جامعه مدرسین در زمان حضرت آیت الله یزدی جایگاه بسیار بلند و دارای توسعه و گسترش و ملاقات‌ها و رفت‌و‌آمدها و دیدارهایی با افراد و گروه‌های مختلف از داخل و خارج، حتی از خارج بعضی می‌آمدند آشنایی با جامعه مدرسین پیدا کنند و روش جامعه را پیدا کنند و ببینند چه هست خصوصیات جامعه مدرسین، دیدارشان با آیت الله یزدی بود و نقش بسیار مؤثری در شناخت افراد و گروه‌ها داخل و خارج نسبت به جامعه مدرسین ایشان داشتند در زمان حیات‌شان.

سوال- نقش آیت الله یزدی در شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی چه بود؟

آیت الله یزدی شخصیت ارزشمندی که با حضور فعال خویش در شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تلاش در مسیر تحقّق اهداف حضرت امام خمینی(ره) و نهضت اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی نقش ارزنده‌ای داشت و پس از آن همراهی همه جانبه‌اش با مقام معظم رهبری مدظله العالی می‌توان اشاره کرد.

قبل از انقلاب آیت‌الله یزدی جزء نفرات اولی بودند که در درس خارج فقه امام خمینی (ره) در مسجد سلماسی قم حاضر ‌شدند و همین آشنایی موجب شد تا با شروع نهضت امام با ایشان همراه شوند.

آیت الله یزدی همواره در خدمت نظام و بازوى تواناى امام و رهبرى بود.

در آن دوران ایشان حامل پیام امام راحل (ره) به علمای بلاد بودند. بعد از تبعید امام خمینی در سال ۴۳، آیت‌الله یزدی از مبلغان مرجعیت امام خمینی بودند و در منبر‌ها اقدام به تبلیغ مرجعیت و افکار امام بودند.

آیت‌الله محمد یزدى، پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز همواره در خدمت نظام و بازوى تواناى امام و رهبرى بود و ایشان در مسؤولیت‌هاى بسیار مهمى ایفاى نقش نموده‌اند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و ورود امام به قم در منزل آیت‌الله یزدی سکونت داشتند و هماهنگی ملاقات‌ها در دورانی که امام در قم حضور داشتند را انجام می‌دادند و مسئولیت دفتر امام در قم نیز برعهده ایشان بود.

از دیگر مسئولیت‌های آیت‌الله یزدی بعد از انقلاب عضویت در شورای نگهبان بود و در دهه 60 به عنوان امام جمعه شهر تهران بودند و در چندین دوره نماینده مجلس خبرگان رهبری بودند.

قاب ماندگار

آیت‌الله یزدی در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای همواره به‌عنوان یار و یاور مقام معظم رهبری نقش‌آفرینی کردند و از سال ۶۸ از سوی مقام معظم رهبری به مدت ۱۰ سال ریاست قوه قضائیه را بر عهده گرفت. ایشان از اولین افرادی بود که مرجعیت آیت‌الله خامنه‌ای را مطرح کردند و فقاهت و اجتهاد ایشان را مورد تایید قرار داد.

آیت الله یزدی در دفاع از نظام و انقلاب و رهبری، یک روحانی به تمام معنا انقلابی و در مواجهه با کسانی که با انقلاب در تعارض بودند هیچ تعارفی نداشت و در مقابلشان می‌ایستاد.

آیت الله یزدی زمان ریاست در قوه قضائیه جداً تحول عظیمی در دستگاه قضائی ایجاد کردند.

 

سوال- حضرتعالی عضو عالی قضایی بودید بعد از بازنگری قانون اساسی که تبدیل به قوه شد و آیت الله یزدی ریاست قوه قضائیه را با حکم رهبری به عهده گرفتند بعد از آن حضرتعالی به عنوان دادستان کل کشور با ایشان همکاری داشتید و بعد از آن حضرت آیت الله یزدی شورای عالی حوزه دبیر بودند و عضو بودند حضرتعالی به عنوان مدیر حوزه انتخاب شدید و مشغول بودید، حضرتعالی با این سابقه طولانی که با مرحوم آیت الله یزدی دارید اگر بخواهید ایشان را به عنوان یک شخصیت معرفی کنید چگونه معرفی می‌فرمایید؟

همان طور که فرمودید من عضو شورای عالی قضایی بودم، وقتی ایشان مسئولیت قوه قضائیه را امام به عهده‌شان گذاشتند من آن موقع حقیقتش دیگر یک مدتی در دستگاه قضایی بودم تصمیم داشتم که از دستگاه قضایی بیایم بیرون، حضرت آیت الله یزدی آمدند منزل ما، فرمودند با سوابق و رفاقتی که از قدیم با هم داشتیم و الان من ریاست قوه قضائیه به عهده دارم و شما اگر همه را تنها بگذارید من نمی‌توانم ادامه بدهم با سابقه‌ای که شما در دستگاه قضایی دارید می‌توانید خیلی کمک من باشید، و ایشان اصرار به من اصرار کردند که حالا در قوه قضائیه در یک قسمت دیگر مشغول باشید و از قوه قضائیه بیرون نروید. من گفتم چه مسئولیتی؟ ایشان پیشنهاد کردند ریاست دیوان عالی کشور، آن موقع ما هم پذیرفتیم. به عنوان رئیس دیوان عالی کشور که من بمانم در قوه قضائیه و کمکی باشم برای حضرت آیت الله یزدی، ما هم قبول کردیم ریاست دیوان عالی را که بعدش هم دادستانی کل را پذیرفتیم و همراه ایشان کمک ایشان بودیم و انصافا ایشان در زمان ریاست‌شان در قوه قضائیه تقریبا یک تحول چشمگیری در قوه قضائیه ایجاد کردند یکی از روش‌های ایشان این بود که ملاقات مردمی داشت، ظاهراً هر هفته یک روز ملاقات عمومی با مردم داشتند، مردم می‌آمدند مشکلاتشان را، مشکلات دستگاه قضائی، مشکلات قضات را برای ایشان از نزدیک و حضوری مطرح می‌کردند و ایشان از اطلاعاتی که از مردم می‌گرفت خیلی اهمیت می‌داد و اینها موجب این می‌شد که بتوانند اشکالات برطرف کنند و دستگاه قضائی را به یک دستگاه قوی و مورد استقبال مردم، مورد حمایت حضرت امام رضوان الله تعالی علیه دربیاورند. آن چه من یادم می‌آید از زمانی که ایشان ریاست قوه قضائیه را داشتند همین بود که ایشان از دیدارهایی که با مردم داشت و مردم آزاد اعتراضات خود را می‌گفتند مشکلات را مطرح می‌کردند ایشان ترتیب اثر می‌داد و اشکالات را برطرف می‌کرد، خیلی از قضات آن موقع به دست ایشان پاک‌سازی شدند، مردم شکایت می‌کردند، فلان حکم را ایشان اینطور داده، حضرت آیت الله یزدی برخورد می‌کرد، علی ای حال در زمان ایشان در قوه قضائیه، زمان ریاست‌شان در قوه قضائیه جداً تحول عظیمی در دستگاه قضائی ایجاد کردند و تقریباً دستگاه قضائی را از اشکالات برطرف کردند مشکلاتش برطرف شد، قضات حواس‌شان را جمع کردند که متوجه شدند که کارهایشان و قضاوت‌هایشان زیر نظر رئیس قوه قضائیه است و اگر اشکالی باشد برخورد می‌شود. خیلی مؤثر بود.

سوال- در یک جمله آیت الله یزدی را معرفی بفرمایید.

مرحوم آیت الله یزدی یک فرد جامعی بود من این طور می‌توانم عرض کنم از نظر علمی در سطح بالا بود، و همچنین ایشان فقهی وارسته و شخصیتی جامع و اثرگذار در قبل از انقلاب و پس از انقلاب بودند که آن نشانه ایمان قوی و الهی و پایبند به مبانی اسلام و انقلاب و رهبری بود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
شادی روح این فقیه وارسته فاتحه و صلوات
1
0