۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۶۹۶۹۴۹
امام جمعه موقت تهران:

همه وقت رئیسی خدمت به مردم است/ ملت به کمتر از لغو تحریم‌ها تن نخواهد داد

همه وقت رئیسی خدمت به مردم است/ ملت به کمتر از لغو تحریم‌ها تن نخواهد داد
آیت الله خاتمی با اشاره به تلاش‌های رئیس جمهور گفت: خدا به این سید مخلص و فداکار که تمام وقتش را در راه خدمت به مردم گذاشته نشاط و قوت بیشتر عنایت کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی، خطیب جمعه امروز تهران ضمن عرض تسلیت وفات آیت‌الله سیدرضی شیرازی گفت: 10 آذر سالروز شهادت شهید سیدحسن مدرس بود و ایشان کسی است که در نگاه امام بسیار بزرگ و عظیم بود و بارها امام از ایشان تجلیل کردند؛ بیش از ۱۰ نکته در زندگی شهید مدرس وجود دارد که به چهار نمونه از آنها اشاره می‌کنم.

وی افزود: نکته اول این است که مدرس، الهی و خدایی بود، در گفتار و در اقدام این را می‌دید که آیا خدا راضی است یا خیر و به تعبیر امام، هوای نفسانی در کار او وجود نداشت، «من کان لله کان الله له»، هرکسی برای خدا قدم بردارد خدا نیز او را کمک خواهد کرد؛ این نکته‌ای است که مسئولان باید بیش از سایرین بدان توجه داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: نکته دیگر این است که ایشان شجاعت داشتند؛ ایشان می‌فرمود «خداوند در من دو چیز را قرار نداده است، یکی ترس و یکی طمع»؛ ویژگی سوم ایشان روحیه ستم ستیزی بود که به دستور رضا پهلوی ترور شد ولی مانند کوه ایستادگی کرد و زمانی رضا پهلوی به او گفت مدرس از جان من چه می‌خواهی؟ پاسخ داد «می‌خواهم که تو نباشی».

وی در ادامه با بیان اینکه امروز این روحیه در مردم ایران زنده است خاطرنشان کرد: نکته چهارم، مردم سالاری دینی ایشان بود و او معتقد بود اسلام قدرت پاسخگویی به همه ی مسائل زندگی را دارد و در عین حال مردم نیز سالار هستند؛ او وقتی نماینده مجلس بود گفت ما نماینده مردم هستیم و وکیل هستیم، باید نظر موکلین خود را بدانیم و نظر آنها را بر مسند بنشانیم.

آیت الله خاتمی با اشاره به روز تصویب قانون اساسی در سال ۵۸ اظهار داشت: قانون اساسی، قاعده مستحکم نظام اسلامی است و عمل به قانون اساسی، علاج دردهای اساسی کشور است؛ تخلف از قانون اساسی با انقلابی‌گری همراه نیست و همچنین باید دانست که قانون اساسی ما یک قانون معمولی نیست بلکه مترقی ترین قانون اساسی در دنیا می‌باشد؛ زیرا هیچ قانون اساسی پیدا نمی‌شود که حداقل۵۰ مجتهد و فقیه در حد مرجعیت، ۹۰ روز بر روی کلمه به کلمه آن بحث کنند.

وی تصریح کرد: قانون اساسی ما آینه مردم سالاری دینی است؛ تبلور مردم سالاری دینی در این قانون است و نکته آخر اینکه قانون مداری، یک تکلیف و وظیفه شرعی است؛ میثاق بین مردم و حاکمیت، قانون اساسی است که با پاسداشت عملی این قانون می‌توان این میثاق را حفظ کرد.

این عضو فقهای شورای نگهبان به روز دانشجو اشاره و گفت: ۱۶ آذر روز فریاد اعتراض ضدآمریکایی دانشجویان در سال ۳۲ بود؛ در پرونده جنبش دانشجویی، مسأله مبارزه با آمریکا بسیار جلوه دارد و در آن سال‌ها ماجرای کنسر‌سیوم نفتی پدید آمده بود که دانشجویان در وسط میدان حضور داشتند.

وی با یادآوری مبارزات شهید سعیدی در آن دوران ادامه داد: این جنبش ضدآمریکایی دانشجویان زنده است و با نشاط باید استوار بماند؛ جریان دانشجویی در آن زمان خفقان وارد میدان شد و اکنون نیز که فضای سراسر کشور فضایی ضد آمریکایی است، می‌طلبد که دانشجویان با قوت بیشتری وارد میدان شوند.

آیت الله خاتمی در رابطه با مذاکرات وین عنوان کرد: الحمدلله هیأتی با تجربه برای مذاکره رفته‌اند و مواضع خود را صریح ابراز کردند و مواضع ضد آمریکایی خود را در گفتار و عمل نشان دادند؛ من به این مذاکره کنندگان که پاره تن ملت هستند می‌گویم شما نماینده یک ملت شجاع هستید، شما نماینده مردمی هستید که پای آرمان‌هایش تا آخرین قطره خون و تا آخرین نفس ایستاده‌اند، بدانید این ملت به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهند داد.

وی همچنین به تقدیر و تشکر از دولت پرداخت و تأکید کرد: دولت در مسأله واکسن واقعا خوب وارد شد؛ این دولت خدمات بزرگی را صورت داد و خدا را شکر مردم نیز استقبال کردند و تقاضا می کنم از مردم عزیز که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، زدن ماسک را جدی بگیرند و فاصله اجتماعی را جدی رعایت کنند و همچنین این واکسن که با زحمت زیادی به دست آمده را استفاده کنند.

امام جمعه موقت تهران در پایان با اشاره به تلاش‌های رئیس جمهور گفت: من دعا می‌کنم خدا به این سید مخلص، سید فداکار، کسی که تمام وقتش را در راه خدمت به مردم گذاشته است نشاط و قوت بیشتر عنایت کند و احساس می‌کنم که اگر رعایت‌ها همینگونه ادامه پیدا کند، نفس‌های آخر ویروس منحوس کرونا را خواهیم دید.

ارسال نظرات