۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۶۹۷۰۳۵
حجت الاسلام اثنی عشری در گفت‌وگو با رسا:

تحول اجتهادی در دروس خارج فقه معاصر به وقوع پیوسته است

تحول اجتهادی در دروس خارج فقه معاصر به وقوع پیوسته است
مدیر دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه با اعلام استقبال ۵۰ درصدی طلاب از دروس خارج فقه معاصر گفت: می‌توان گفت تحول اجتهادی در دروس خارج فقه معاصر به وقوع پیوسته است.

حجت الاسلام حسین اثنی عشری مدیر دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در خصوص استقبال طلاب از فقه معاصر گفت: نزدیک ۵۰ درصد از طلاب دروس خارج حداقل از ۱ تا ۵ جلسه در هفته را در دروس خارج فقه معاصر شرکت می‌کنند؛ تعداد کرسی‌های فقه معاصر از همه ابواب فقهی بیشتر بوده از این جهت که هیچ باب فقهی ۵۰ کرسی درس خارج ندارد، اما کرسی‌ها خارج فقه معاصر در حدود ۵۰ عدد است.

وی تأکید کرد: می‌توان گفت تحول اجتهادی در دروس خارج فقه معاصر به وقوع پیوسته است و در تلاش هستیم دروس فقه معاصر را عمق بیشتری ببخشیم؛ برای عمق بخشی بیشتر لازم است لجنه‌ها و کارگروه‌های علمی تشکیل شده و در آن‌ها اساتید دانشگاهی و متخصصین دانش ها، حقوق دان‌ها و اساتید حوزوی را افزایش یابند تا مسائل بیشتری از سؤالات روز بین المللی به بررسی پاسخ گویی بپردازیم.

وی ادامه داد: ۹ کارگروه تا به حال تشکیل داده ایم و در تلاش هستیم تا لجنه‌ها را افزایش داده و با اساتید بیشتری در ارتباط باشیم.

حجت الاسلام اثنی عشر اظهار داشت: ۵ عنوان از ۹ کتابی که اخیرا رونمایی شد توسط شاگردان ممتاز اساتید از درس آن‌ها به طور دقیق پیاده سازی شده و همچنین اساتید، کتب را به دقت مشاهده کرده اند؛ در رفت و برگشت بین اساتید و شاگردان در مدت زمان طولانی این مطالب دقیق‌تر شدند و کتاب نهایی به کتابی که استاد می‌توانست تألیف کند نزدیک شده است؛ در این بین کتاب فقه حقوق و اعتبارات مالی تألیف آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی است.

وی افزود: کتاب شخص حقوقی حاصل ۲ سال کار علمی در شورای علمی دفتر فقه معاصر هست که با اشراف آیت الله شب زنده دار تألیف شده و در دو زبان عربی و فارسی با عنوان «الشخص الاعتباری» در زبان عربی منتشر شده که در حال حاضر به با چند دور ویراستاری تألیف شده که در عربی می‌شود الشخص الاعتباری که چند درس در حال برگزاری است که بعد از بازخوردگیری از اساتید در سال آینده به عنوان متن درسی قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام اثنی عشری گفت: از آن‌جا این کتب ناظر به موضوعات مختلف هستند مورد استقبال مجموعه‌ها و نهاد‌های متفاوت خواهند بود و تا کنون چندین نهاد یک دوره از کتب رونمایی شده دفتر فقر معاصر را درخواست کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: اگر به گذشته بنگریم باید گفت تکامل اجتهادی به طرز معناداری نسبت به گذشته پیشرفت کرده است؛ شورای عالی و مدیریت و همه نهاد‌های حوزوی در راستای تحول فقهی همراهی می‌کنند و مهم این است که سعه صدر و حوصله وجود دارد؛ در بحث علمی کاهش ارزش پول اساتید، نظرات مختلفی دارند و با سعه صدر آن‌ها نظرات مداقه شد؛ اگر جمعیت بیشتری در معرفی و ترویج موفقیت‌ها بکوشند، آرام آرام کارآمدی حوزه اثبات خواهد شد و تأثیرگذاری آن در قالب برنامه‌های بلندمدت دیده خواهد شد.

ارسال نظرات