۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۹۶۶۰۱

اهداف تشکیل «دفتر فقه معاصر حوزه» در کلام آیت الله شب زنده دار

اهداف تشکیل «دفتر فقه معاصر حوزه» در کلام آیت الله شب زنده دار
آیت الله شب زنده دار به تبیین اهداف تشکیل «دفتر فقع معاصر حوزه های علمیه» پرداخت و گفت: حکومت اسلامی با الگوهای غیر اسلامی نمی تواند به پیشرفت برسد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله شب زنده دار، عضو فقهای شورای نگهبان ظهر امروز در آیین رونمایی از آثار اجتهادی و تخصصی دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه که در سالن جلسات این مجموعه علمی برگزار شد، با اشاره به مطالبات موجود در راستای فقه معاصر گفت: سه مطلب و مطالبه از حوزه های علمی در ساحت فقاهت وجود دارد و این غیر از آنچیزی است که حوزه های علمیه متکفل انجام آن است.

وی اظهار کرد: مطالبه اول بیان کردن موقف اسلام در مسائل و وقایع نوپیدا در جهان اسلام و حتی خارج از آن است، با برپایی حکومت اسلامی قهراً این مطالبه بیشتر از حوزه های علمیه و بخش فقاهت است که برای گره گشایی از مشکلات آیا طرح و برنامه ای حوزه می تواند ارائه بدهد و براساس مبانی اسلام شکل گرفته باشد.

وی افزود: مطالبه دیگر تربیت نیروهایی است که بتواند کارآمد و پاسخگو و صلاحیت علمی برای این مطالبات را داشته باشد که قهراً تابع این مطالبه این هست که مواد درسی هم باید یک بازنگری عمیق و جدی انجام بگیرد و این موارد مطالبه به حقی است که از حوزه علمیه وجود دارد.

آیت الله شب زنده دار اذعان کرد: برای انجام وظیفه نسبت به این مطالبات دفتر فقه معاصر تشکیل شد و در این راه از اساتید بزرگوار درخواست شد در مسائل مستحدثه تحقیق و درس داشته باشند.

استاد حوزه علمیه  با اشاره به گام های ابتدایی در تحول نظام علمی حوزه خاطرنشان کرد: در بخش مطالبه دوم طراحی، پیشنهاد و ارائه راه حل برای نسبت مسائل بخش مهمی است که باید از نظر اطلاعات مختلف را بدست آورد و از طرفی استباط فقهی داشت و بهم در آمیزد تا راهکارهایس برای مشاکلی که پیش رواست ارائه بشود.

وی در پایان تصریح کرد: اگر بناست حکومت، حکومت اسلامی و الهی باشد، قهراً نمی توانیم از الگوهای دیگران در این راه استفاده کنیم و باید الگوهایی که از متن کتاب و سنت و سیره اولیاء الهی استفاده می شود استخراج و پیاده بشود./پ202/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حمید صمیم
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
دمتم فی رعایه الله تعالی
1
0