۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۶۹۷۰۵۱

دلیل افزایش نصب نرم‌افزار‌های استالکر

دلیل افزایش نصب نرم‌افزار‌های استالکر
در این گزارش راه‌ های شناخت نرم افزار‌های جاسوسی و نحوه مقابله با آنها آورده شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نرم افزارهای stalkerware برای جاسوسی از افراد در تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طریق این برنامه می‌توان پیام‌ها، موقعیت مکانی، عکس‌ها و فایل‌های دیگران را مشاهده کرد. حتی امکان استراق سمع مکالمات وجود دارد. نرم افزار‌های زیادی در دنیا مثل استالکرور وجود دارند. هکر‌ها با استفاده از این برنامه‌ها و ناآگاهی مخاطبان اقدام به اذیت و آزار آنها می‌کنند. به عنوان مثال یک قربانی را تهدید به پخش عکس‌های خصوصی اش می‌کنند. مهاجمین از قربانی بابت عدم این کار درخواست باج می‌کنند.

نرم‌افزار‌های جاسوسی

دلیل افزایش نصب نرم‌افزار‌های استالکر

اغلب سواستفاده‌ هکر‌ها به خشونت آمیزترین حالت انجام می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از نرم‌افزار‌های استالکر بیشتر از گذشته شده است. مطالعه آزمایشگاه نورتون نشان می‌دهد نصب نرم‌افزار‌های استالکر بر روی دستگاه‌های هوشمند بین سپتامبر ۲۰۲۰ تا می ۲۰۲۱، ۶۳ درصد افزایش یافته است. یکی از دلایل این افزایش چشمگیر قرنطینه افراد و سپری کردن زمان بیشتر در خانه است.

دلیل ممنوع  شدن فعالیت برنامه‌ SpyFone

طی دو سال گذشته گروهی از شرکت‌های ضد ویروس برای قرار دادن stalkerware در ردیف برنامه‌های بدافزار متقاعد شده اند. گوگل در ماه اکتبر، برنامه‌های تشویق به جاسوسی از تلفن همراه را حذف کرد. اغلب والدین از این برنامه‌ها برای کنترل حرکات و پیام‌های فرزندشان استفاده می‌کنند اما در سال‌های اخیر سواستفاده‌ کنندگان برای جاسوسی از آنها بهره می‌برند. یکی از این برنامه‌ها، SpyFone است. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در ماه سپتامبر استفاده از این برنامه را ممنوع اعلام کرد. دلیل این کار جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری داده‌های مربوط به حرکات و فعالیت‌های افراد بود.

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده

نشانه‌های نصب نرم‌افزار stalker

برخی از برنامه‌های stalkerware به صورت آنلاین در دسترس هستند. همچنین FTC در حال بررسی شرکت‌های فروشنده اطلاعات موقعیت مکانی کاربران بدون اطلاع آنهاست. این فناوری ابزاری بسیار قدرتمند برای بازرسان خصوصی جهت ردیابی مکان اهداف خود است. تشخیص برنامه‌های استالکر به دلیل طراحی خاص دشوار است. خالی شدن سریع باتری و راه‌اندازی مجدد و ناگهانی گوشی هوشمند از نشانه‌های نصب نرم‌افزار stalker هستند.

هکرها

بسیاری از سرویس‌ها ادعا می‌کنند با یک شماره تلفن و در ازای چند صد دلار به صورت ارز دیجیتال، گوشی هوشمند شخصی را هک می‌کنند. البته کارشناسان امنیت سایبری معتقدند این وب سایت‌ها احتمالا کلاهبردار هستند. ممکن است در برنامه stalkerware از کاربر خواسته شود تا روی پیوند ارسال شده کلیک کند. حتی هکر‌ها می‌توانند یک برنامه جعلی و ظاهرا قانونی را با آنها به اشتراک بگذارند. گاهی اوقات مهاجمان از تاکتیک ترساندن برای عدم حذف نرم افزار توسط کاربران استفاده می‌کنند. برای جلوگیری از هک شدن تلفن خود را به حالت کارخانه بازنشانی کنید. رمز‌های عبور حساب رسانه‌های اجتماعی خود را تغییر دهید. همیشه از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید.

نرم‌افزار‌ stalkerware

در سال ۲۰۲۰، فرانسه لایحه جدیدی در مورد خشونت خانگی ارائه کرد. ردیابی جغرافیایی شخص بدون رضایت او یک سال زندان و جریمه ۴۵ هزار یورویی برای فرد متخلف به همراه دارد. یکی از راه‌های مقابله با بدافزار‌ها غیرفعال شدن خرید این برنامه‌ها در فروشگاه‌های گوگل و اپل است. همچنین آموزش مردم جامعه هم کارساز خواهد بود. مرکز CETA با همکاری دانشگاه کرنل به طور مستقیم با بازماندگان سواستفاده در ارتباط است.

ارسال نظرات