۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۶۹۷۴۳۰

مغز ۲۰ درصد از سوخت مصرفی بدن را در زمان استراحت مصرف می‌کند

مغز ۲۰ درصد از سوخت مصرفی بدن را در زمان استراحت مصرف می‌کند
مغز ۲۰ درصد از سوخت مصرفی بدن ما را حتی در زمان استراحت مصرف می‌کند و اکنون دانشمندان اعصاب و روان توانسته‌اند در یک مطالعه جدید علت این موضوع را کشف کنند.
‏به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، وجود یک انرژی‌خوار کوچک در نورون‌های مغزی باعث شده است تا مغز، انرژی بیشتری مصرف کند. مطالعه اخیر، نشان می‌دهد مغز برای ارسال اطلاعات از طریق عصب‌ها به این انرژی نیاز دارد. برای ارسال سیگنال از یک نورون درون سلول مغز به نورونی دیگر به سیناپس یا همان شکاف کوچک نیاز است. سیناپس‌ها نیز با کمک وزیکول‌ها می‌توانند انتقال دهنده‌های عصبی را از درون نورون بردارند و همانند یک پاکت نگهداری کنند. پس از پر شدن این پاکت‌ها به لبه نورون منتقل و در آنجا به غشا متصل می‌شوند و سپس انتقال دهنده‌های عصبی در شکاف سیناپسی تخلیه خواهند شد.

به این ترتیب در هر انتقال پیام فرستنده‌ها سلول‌های پیش سیناپسی به گیرنده‌های سلول پس سیناپسی متصل می‌شوند و پیام را انتقال می‌دهند. پیش از این محققان از نیاز انرژی قابل توجه برای این انتقال اطلاعات داشتند. از طرفی در پایانه‌های نزدیک به سیناپس، مولکول‌ها امکان ذخیره انرژی را ندارند و پایانه‌ها انرژی را سنتز می‌کنند تا بتوانند پیام‌های الکتریکی در مغز را انتقال دهند. این سیستم برای یک مغز فعال است، اما چرا در زمان استراحت نیز نیاز به مصرف انرژی خواهد بود.

محققان در تحقیقات اخیر خود متوجه شدند مغز در زمان خواب نیز به چنین انرژی‌ای نیاز دارد، زیرا وزیکول‌ها دائماً به انرژی برای مصرف نیاز دارند. در واقع پمپی که انتقال‌دهنده‌‌ها را می‌مکد هرگز استراحت نمی‌کند و بنابراین به یک انرژی با جریان ثابت نیاز خواهد داشت. با توجه به تعداد زیاد سیناپس‌ها و پایانه‌ها و نیاز به انرژی دائمی حتی در خواب نیز نیاز به سوخت وجود دارد.
ارسال نظرات