۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۹۷۴۸۰

دانشجو همیشه عدالتخواه بوده است

دانشجو همیشه عدالتخواه بوده است
افتخارم این است که همیشه دانشجو بوده و هستم و خواهم بود. تا بوده دانشجو همیشه و در همه جهان فرهیخته، وطن‌دوست و عدالت‌طلب بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، افتخارم این است که همیشه دانشجو بوده و هستم و خواهم بود. تا بوده دانشجو همیشه و در همه جهان فرهیخته، وطن‌دوست و عدالت‌طلب بوده است.

اگر به دلیل نام‌گذاری امروز به نام دانشجو نگاه کنیم، رویدادی که سال 1332 چند ماه بعد از کودتا، به کشته شدن سه دانشجو در دانشگاه تهران منجر شد، به یاد خواهیم آورد که دانشجو همیشه استکبارستیز بوده و در خط مقدم مبارزه با سلطه‌ و نفوذ بیگانگان ایستاده است.

در گذشته و نیز امروز، دانشجو آزاده و حق‌طلب است و از این بابت تفاوتی بین دانشجوی امروز و دیروز وجود ندارد.

شاید امروز جنس خواسته‌های دانشجویان و زبان گفتگو و مطالبه آنها با دانشجویان قدیم متفاوت باشد اما نگاه و خواسته‌هایشان متفاوت نیست.

دانشجویانی که امروز و دیروز فعالیت‌های فرهنگی سیاسی داشتند، هر دو خواستار آزادگی، استقلال، حق‌طلبی و رشد و تعالی کشور بوده‌اند و دانشجویان آینده هم چنین خواهند بود.

این ویژگی با جوانی و محیط دانشگاهی رابطه و پیوند دارد، چراکه در دوران تحصیلم در کشور انگلستان هم شاهد همین روحیه بودم و دانشجویان انگلیسی و آمریکایی و سایر ملیت‌ها را می‌دیدم که به دنبال ارتقای زیست مردم کشورشان هستند.

آنچه دانشجویان امروز را با گذشته متفاوت می‌کند، فضای زیست و شرایط متفاوت آنهاست. دانشجوی امروز در جهانی پیشرفته‌تر زندگی می‌کند، از نظر علمی ابزار و امکانات بیشتر و بهتری دارد و در محیط‌های آموزشی دسترسی به فضای مجازی و رایانه امکان دسترسی او به اطلاعات را بسیار بالا برده است. دانشجوی امروز حتی در نحوه پردازش اطلاعات هم شرایط بهتری دارد.

دانشجوهای امروز نحوه سیاست‌ ورزی کشورها، زندگی و رفاه مردم دیگر کشورها و سطح آزادی‌های اجتماعی مردم دیگر کشورها را می‌بینند؛ چه در کشورهایی مثل عربستان و کویت که سطح آزادی پایین‌تری دارند چه کشورهایی که شرایط بهتری دارند.

این دسترسی به اطلاعات بعلاوه قدرت پردازش و شور جوانی و میل به عدالتخواهی و حق‌طلبی سبب می‌شود دانشجو مطالبه‌گر و متقاضی باشد. دانشجوی امروز می‌داند که دقیقا چه می‌خواهد و روشن و واضح مطالبه‌گری می‌کند درحالی‌که نسل ما شاید مطالبات کلی داشت.

دانشجوی امروز مشخص‌تر حرفش را می‌زند و ضمن این‌که به آینده توجه دارد، به دنبال آرمان‌های بلندمدت نیست.

نسل ما خواسته‌های دور و دراز داشت و حاضر بود یک نسل قربانی شود تا نسل‌های بعدی به آرمان‌های مد نظر دست پیدا کند اما دانشجوی امروز معتقد است که همین امروز و همین حالا باید به خواسته‌هایش دست پیدا کند؛ رفاه، آزادی‌ های اجتماعی، عدالت، تولید ملی، ارتقای سواد و کشاورزی را برای همین امروز می‌خواهد و به دنبال نتیجه محسوس است. او 10 سال آینده را می‌بیند اما به دنبال راهکاری برای امروز است.

دانشجویان امروز در هر جایی از این سرزمین همین خواسته‌ها را دارند و همه آنها فهیم و فرهیخته هستند؛‌ شاید با هم تفاوت نظر و عقیده داشته باشند اما در سه‌مورد با هم مشترک هستند؛ فرهیختگی، وطن‌دوستی و دین‌داری.

شاید بینش و روش سیاسی آنها متفاوت باشد اما خواسته‌هایشان یکی است و این ما هستیم که باید در دانشگاه‌ها تحمل بیشتری در مواجهه با خواسته‌های آنها داشته باشیم و با اعتماد و مثبت‌اندیشی خواسته‌هایشان را بشنویم.

فرهاد دانشجو - رئیس دانشگاه تربیت مدرس / روزنامه جام جم

ارسال نظرات