۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۶۹۷۷۴۰
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

حوزه علمیه، سند افتخار جامعه اسلامی / نیت الهی، شرط موفقیت طلاب حوزه

حوزه علمیه، سند افتخار جامعه اسلامی / نیت الهی، شرط موفقیت طلاب حوزه
مازندران - حجت الاسلام والمسلمین مشایخ، حوزه علمیه را سند افتخار جامعه اسلامی دانست و گفت: نبود حوزه موجب محو اسلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمود مشایخ، عضو شورای حوزه علمیه مازندران در مراسم طلیعه حضور در جمع طلاب جدید الورود مدارس علمیه خواهران مازندران در نوشهر با اشاره به این که نخستین حوزه علمیه در صدر اسلام از سوی نبی مکرم اسلام بازگشایی شد، گفت: 

وی با اشاره به اهمیت علم آموزی در دین مبین اسلام، افزود: پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع) نگاه ویژه ای نسبت به مسأله علم آموزی داشتند و این مسأله در کلام خدا نیز مورد توجه جدی قرار داشته است.

امام جمعه نوشهر در همین رابطه به آیه 122 سوره توبه اشاره کرد و گفت: علاوه بر جهاد، شأن نزول دوم این آیه در مورد مسلمانانی است که در زمان پیامبر اسلام، در روستاها زندگی می کردند و برای آموختن مسائل دینی به شهر می‌آمدند.

حجت الاسلام والمسلمین مشایخ با بیان این که خداوند متعال در این آیه تأکید کرده از هر طایفه تنها تعدادی برای علم آموزی نزد پیامبر بروند تا بتوانند طایفه خود را ارشاد کنند، افزود: در آن مقطع مهم مدینه به مزکزی مهم برای آموختن معارف دین تبدیل شده بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مهم ترین شروط ورود به حوزه های علمیه نیت افراد عنوان کرد و گفت: کسی که وارد حوزه می شود باید نیت او تنها برای خداوند متعال و خدمت به دین باشد.

امام جمعه نوشهر با بیان این که نیت طلاب از ورود به حوزه علمیه باید با فردی که تنها برای اخذ مدرک وارد دانشگاه می شود متفاوت باشد، ادامه داد: نیت طلبه باید از ورود به حوزه خدمت به دین خدا و نجات مردم باشد.

وی با بیان این که یکی از وظایف مهم طلاب و حوزویان تبلیغ دین است، ادامه داد: به همین آگاهی عمیق از دین یک شرط مهم در تبلیغ دین محسوب می شود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که تا زمانی که آگاهی ما نسبت به دین کامل نشد نباید برای مردم مسأله ای طرح کنیم، خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید باید از تفسیر قرآن و نسبت دادن مسأله ای به پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین(ع) به شدت پرهیز کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مشایخ با تأکید براین که فارغ التحصیلان حوزوی باید عالم به زمان خود باشند، از شیاطین عصر خودش آگاه باشد و راه‌های نفوذ دشمن را بدانند، ادامه داد: این که یک روحانی بزرگ به‌عنوان یک رهبر بتواند یک کشور را بیش از چهل سال، در مقابل شیاطین شرق و غرب نگهدارد، یک کار پیغمبری است.

وی، حوزه های علمیه را سند افتخار جامعه اسلامی دانست و با بیان این که اگر این مراکز مهم علمی و دینی نباشد اسلام به تدریج محو خواهد شد، افزود: جایگاه والای امروز دین، احکام و مسائل اسلامی برای جامعه امروز مرهون تلاش ها و مجاهدت های عالمان بزرگ دینی در طول تاریخ است.

حجت الاسلام والمسلمین مشایخ با اشاره به تلاش های گسترده دشمن برای از بین بردن حوزه های علمیه و علمای دین در طول تاریخ، گفت: همه تلاش آیت الله حائری با بیش از 200 طلبه این بود که حوزه علمیه قم را سرپا نگه دارد.

امام جمعه نوشهر، انقلاب اسلامی را عامل رشد و تقویت حوزه های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: پس از انقلاب و به برکت خون شهدا شاهد تقویت حوزه های علمیه برای برادران و خواهران بودیم.

وی بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت بالای حوزه در جهت تقویت دین و معارف اهل بیت(ع) در جامعه تأکید کرد و افزود: امروز راه سعادت ترویج دین است که این وظیفه مهم بر عهده حوزه های علمیه قرار دارد.

امام جمعه نوشهر با بیان این که ثمره تحصیل علوم دینی سعادت دنیا و آخرت است، خاطرنشان کرد: طلاب نباید از مشکلات احتمالی در این مسیر واهمه داشته باشند بلکه با نظم و انضباط و توکل به خدا با قدرت مسیر پیش روی را ادامه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مشایخ با بیان این که نظم به انسان برکت می دهد، ادامه داد: طلاب باید از کتاب های پایه به خوبی استفاده کنند تا بتوانید از کتاب‌های مرجع و منابع اصلی بیشتر بهره گیرند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران بر ضرورت جلب رضایت حضرت ولیعصر(ع) به عنوان صاحب اصلی حوزه های علمیه و طلاب تأکید کرد و افزود: طلاب همه توان خود را به کار گیرند تا در کنار علم آموزی رضایت حضرت را جلب کنند، چون شرط موفقیت جلب رضایت صاحب اصلی حوزه است./950/پ210/

ارسال نظرات