۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۶۹۷۸۳۳
استاد مقابله با اغتشاشات اطلاعاتی عنوان کرد؛

صید لایک، از جمله دلایل رشد فیک نیوز

صید لایک، از جمله دلایل رشد فیک نیوز
اصغری گفت: فیک نیوز داستان و استوری است چون واقعیت ندارد، اخبار جعلی مبتنی بر نیت در دو دسته عمدی و سهوی قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، پنجمین جلسه از سلسله کلاس های کنشگری مؤثر در فضای مجازی با موضوع فیک نیوز با ارائه صالح اصغری استاد مقابله با اغتشاشات اطلاعاتی، به همت سازمان سراج و با همکاری خبرگزاری رسا به صورت آنلاین برگزار شد.

اصغری با بیان رویکرد توانمند سازی مخاطبین در فضای مجازی گفت: سال 2015 چهارمین مهارت از نظر رتبه بندی، تفکر نقاد است که به رتبه چهارم دست پیدا کرده بود و این نشان از اهمیت آن در جهان مجازی است در این سال افراد برای زیست توانمد، با رویکرد توانمند سازی آشنا شدند.

وی با اشاره به فیک نیوز اظهار داشت: این واژه با دونالد ترامپ گره خورده است چرا که او مدعی بود در آمریکا و در آستانه انتخابات بر علیه او اخبار جعلی درست می کنند و  ترامپ، رسانه را ابزاری برای ارتباط مستقیم با مردم نمی دانست و شخصاً از توییت زدن استفاده می کرد.

استاد مقابله با اغتشاشات اطلاعاتی افزود: ترامپ استاد جلب افکار عمومی به سمت و سوی خود بود، او برعلیه رقبایش اخبار جعلی می ساخت و با این وجود مدعی بود فیک نیوزها به ضرر او کار می کنند.

صید لایک از جمله دلایل رشد فیک نیوز

اصغری با اشاره به اینکه آیا فیک نیوز مهم است، عنوان کرد: سرعت انتشار و دیده شدن اخبار جعلی و فیک نیوز 16 برابر بیشتر از اخبار واقعی است و فضای مجازی جنگ روایت ها است و لذا فیک نیوز و اخبار جعلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه فیک نیوز به این دلیل که روایت اول را می سازد مهم است، تصریح کرد: کسی که بتواند قرائت خودش را در اسرع وقت بیان کند، پیروز میدان است، معمولاً فیک نیوز ها اولین خبر را منتشر می کنند.

اصغری با تاکید بر اینکه فیک نیوز چیست، خاطرنشان کرد: فیک نیوز داستان و استوری است چون واقعیت ندارد، اخبار جعلی مبتنی بر نیت در دو دسته عمدی و سهوی قرار می گیرند که ناظر به اهداف متفاوت می شود، فیک نیوز ها برخی برای طنز، تخریب و ... ساخته شده اند.

اصغری با بیان فرق بین شایعه و فیک نیوز اظهار داشت: شایعه به دو دسته دروغ و واقعیت تقسیم می شود یعنی می تواند درست یا غلط باشد، اما فیک نیوز قطعاً دروغ است.

وی در پایان با اشاره به علت اخبار جعلی و فیک نیوز ابراز کرد: صید لایک، پایان دوران دروازبانی خبر، استفاده دولت ها از فیک نیوز، خبرنگار و خبرگزاری های غیرحرفه ای، پایان دوران نخبگی  از جمله دلایل رشد فیک نیوز شمرده می شوند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مزینانی
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
کی گفته دوران دروازبانی خبر تمام شده؟ اساسا وجود فیک نیوزها جزئی از فرایند دروازه بانی و مدیریت خبر است.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
بگمانم فیک نیوز لزوما کذب نیست. میتونه راست هم باشه اما افکار رو به سوی دلخواه هدایت کنه
0
0