۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۶۹۸۱۰۱

در شب یلدا مراقب سلامتی خود باشید

در شب یلدا مراقب سلامتی خود باشید
تا به حال چیزی درباره «پرخوری ناگهانی» شنیده اید؟ پرخوری ناگهانی با پرخوری های معمول فرق دارد. در این مورد یک فرد، بدون سابقه پرخوری یکدفعه حجم زیادی از غذا ، میوه و اقلام خوراکی را می خورد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین ، رفتن به یک مهمانی، روز اول نوروز و البته شب یلدا زمان هایی هستند که برخی از افراد در آن یکدفعه شروع به پرخوری ناگهانی می کنند.

اکنون که شب یلدا را در پیش رو داریم کاملا قابل پیش بینی است که افراد زیادی در بلندترین شب سال بسیار پرخوری می کنند، از میوه و آجیل گرفته تا انواع نوشیدنی های شیرین و کیک و شیرینی و البته غذاهای پرچرب.

برای کسی که عادت به پرخوری ندارد این عارضه آن هم به صورت ناگهانی می تواند برایش در شب یلدا رخ بدهد.

در این رابطه دکتر مجید کاراندیش متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به جام جم آنلاین گفت: در میان تمام مسائلی که در رابطه با شب یلدا وجود دارد و همه آیین و مسائل فرهنگی مربوط به این شب ما باید روی مسئله خورد و خوراک افراد تمرکز کنیم. البته در این شب مسئله اختلال در خواب هم اتفاق می افتد اما ما با بیشتر تغذیه بد روبرو هستیم.

کاراندیش عنوان کرد: پرخوری چیزی است که باید به آن دقت داشت. ما در شب یلدا با انواع آیتم های خوراکی روبرو هستیم. شیرینی، شکلات، کیک، آجیل، میوه و چندین خوراکی دیگر. وعده شام را هم باید در نظر گرفت.

این متخصص تغدیه افزود: دستگاه گوارش انسان ظرفیت محدودی دارد. اگر بیش از اندازه به آن فشار بیاید آنگاه دچار عوارض مختلفی می شود. این موضوع در دراز مدت و کوتاه مدت بر روی فرد تاثیر می گذارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: یکی از اقلام خوراکی که در شب یلدا مصرف می شود میوه است. میوه بهترین و مفیدترین چیزی است که در میان انبوه اقلام شب یلدا وجود دارد.

وی اذعان داشت: تاکید ما همیشه بر این است از آنجایی که در ایامی همانند نوروز و یا شب یلدا مصرف شیرینی جات ناگهان بالا می رود دقت زیادی درباره مصرف این خوراکی مضر وجود داشته باشد. توصیه ما این است که مصرف انواع شیرینی جات در شب یلدا به حداقل برسد.

کاراندیش یادآور شد: آجیل و یا همان مغزهای گیاهی نیز امسال تصور می رود با توجه به قیمت بالا کمتر مصرف شود اما بالاخره افراد زیادی در جامعه هستند که علاقه زیادی به آجیل دارند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: هر 100 گرم آجیل یا مغزهای گیاهی حاوی 600 کیلو کالری انرژی است. از سویی هر کیلو وزن ما نیاز به 700 کالری انرژی دارد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: هر چند آجیل مفید است اما برای کسانی که آجیل و تخمه زیادی مصرف می کنند هشدارهایی داریم. اگر کسی روزانه به طور مرتب 100 گرم آجیل تا مغزهای گیاهی را مصرف کند 11 الی 12 روز دیگر او یک کیلو به وزن خود اضافه می کند. این اعدادی است که نباید فراموش کنیم.

وی هشدار داد: حتی مصرف بی رویه آجیل ها هم می تواند برای افراد مضر باشد و باعث اضافه وزن آنها بشود. بدن ما روزانه به آجیل نیازی ندارد. کسانی که عادت به خوردن آجیل و تخمه دارند دچار اضافه وزن می شوند.

کاراندیش در ادامه گفت: این مقدار کالری که وارد بدن می شود در اکثر موارد نمی سوزد. البته این را هم باید بگویم که پرخوری برای برخی از افراد کم است و فقط در زمان هایی مانند شب یلدا و یا عید نوروز رخ می دهد. برای کسانی که عادت به پرخوری ندارند این اشتهای شدید به خوردن می تواند روز بعد مشکل ساز شود.

متخصص تغذیه در خاتمه گفت: به طور ناگهانی نباید به دستگاه گوارش فشار وارد آورد چرا که این اتفاق باعث بروز مشکلات و ناراحتی هایی برای فرد می شود. هر چیزی باید تعادل داشته باشد از جمله مصرف اقلام مختلف خوراکی در شب یلدا.

ارسال نظرات