۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۶۹۸۲۲۷
حسین پور مطرح کرد؛

جنگ روایت‌ها؛ عرصه تقابل روایت از دید ما و اطلاعات گمراه کننده دیگران

جنگ روایت‌ها؛ عرصه تقابل روایت از دید ما و اطلاعات گمراه کننده دیگران
استاد جنگ روایت‌ها گفت: جنگ روایت‌ها عرصه تقابل جریان اطلاعات از زاویه دید «ما» با اطلاعات گمراه کننده «دیگران» دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هفتمین جلسه از سلسله درس های کنشگری موثر در فضای مجازی با موضوع جنگ روایت ها برگزار شد.

مدرس سرفصل جنگ روایت ها سید پویان حسین پور بود؛ این کلاس به همت سازمان فضای مجازی سراج قم و با همکاری خبرگزاری رسا به صورت آنلاین برگزار شد.

حسین پور با اشاره به اینکه هر رویدادی که به وقوع می پیوندد یک نقطه کانونی و مرکزی دارد، گفت: حول این نقطه کانونی زوایای مختلفی شکل می گیرد، وقتی این روایت ها به تقابل برسند، جنگ روایت ها محقق می شود.

وی با اشاره به پیشینه جنگ روایت ها اظهار کرد: جنگ روایت ها منحصر به عصر کنونی نیست و بشریت در طول تاریخ با آن سرو کار داشته، اما شکل امروزه آن به نوعی جدید و متفاوت از گذشته است.

استاد جنگ روایت ها با تاکید بر اینکه جنگ روایت ها مفهوم گسترده تری به نام جنگ گفتمان دارد، تصریح کرد: جنگ روایت ها در واقع جنگ بین دو گفتمان است که هر کدام سعی می کند نگرش خود را به جامعه منتقل کند.

وی جنگ روایت ها را مانند یک بازی پازل دانست و ابراز کرد: همانند یک بازی پازل ابتدا باید در کنار هم گذاشتن قطعات کوچک موفق بود، یعنی ابتدا در خرده روایت ها باید موفق ظاهر شد تا به یک گفتمان رسید؛ تا تکه های کوچک پازل گونه دوم در کنار هم قرار نگیرند، تابلوی گونه اول رخ نمی نماید.

حسین پور با اشاره به اینکه برای پیروزی در جنگ گفتمانی باید در جنگ رویداد محور موفق بود، خاطرنشان کرد: جنگ روایت ها عرصه تقابل روایت از دید «ما» و اطلاعات گمراه کننده دشمن است؛ می توان جنگ روایت ها را عرصه تقابل جریان اطلاعات از زاویه دید «ما» با اطلاعات گمراه کننده «دیگران» دانست.

وی با اشاره به دفاع در جنگ روایت ها گفت: فریب روایی، تعدد روایت، تاکتیک ضد روایت با ایجاد طرح ابهامات و اشکالات و تحریف روایی از حربه های دفاعی در جنگ روایت ها است.

استاد جنگ روایت ها با اشاره به مراحل طراحی عملیات روایت اظهار داشت: خلق ابر روایت، طراحی خرد روایت ها و تولید و نشر محتوای موثر سه مرحله طراحی عملیات روایت است، در مرحله سوم باید تولید موثر و نشر هم موثر باشد؛ محتوای موثر محتوایی است که یا براحساسات یا اداراک مخاطب اثر بگذارد.

حسین پور در پایان با اشاره به وقایع عاشورا خاطرنشان کرد: آنچه اسلام و عاشورا را زنده نگه داشته، جنگ روایت ها است، حضرت زینب(س) در ماجرای کربلا روایتگری کرد و کاروان اباعبدالله الحسین (ع) با روایتگری حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) پیروز جنگ روایت ها شد.

ارسال نظرات