۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
کد خبر: ۶۹۸۳۲۲

علت آبی شدن رگ ها چیست؟

علت آبی شدن رگ ها چیست؟
با اینکه رگ های خونی بدن هیچ ربطی به رنگ آبی ندارند اما آبی دیده می شوند،شما علت آن را می دانید؟

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، حتما تا به حال توجه کرده اید که رگ های بدن به طور خاص آبی رنگ به نظر می رسند در حالی که نه ساختار رگ ها به رنگ آبی است و نه خون جاری در آن ها به رنگ آبی ارتباطی دارد. در این یادداشت قصد داریم به بررسی دلیل این موضوع بپردازیم.

خون شما رنگ خود را از گلبول های قرمز دریافت می کند که حاوی هموگلوبین است. هموگلوبین، مولکول های غنی از آهن محسوب می شوند که هنگام حمل اکسیژن به رنگ قرمز روشن و هنگامی که اکسیژن زدایی می شوند به رنگ قرمز تیره تر مشاهده می شود. حال این پرسش مطرح می شود که چرا وقتی به رگ های بازوی خود نگاه می کنید، آبی به نظر می رسند؟

پاسخ علمی به این سوال نشان دهنده نوعی خطای دید انسانی است و راز موضوع فوق در این واقعیت نهفته است که رنگ های مختلف نور دارای طول موج های متفاوتی هستند، بنابراین زمانی که این امواج نوری به پوست ما برخورد می کنند جذب و بازتاب متفاوتی پیدا می کنند.

نور قرمز دارای طول موجی بسیار طولانی است، بنابراین می تواند به راحتی از طریق پوست عبور کرده و توسط هموگلوبین موجود در خون جذب شود. از طرف دیگر نور آبی طول موج بسیار کوتاه تری دارد و بنابراین بیشتر توسط پوست منعکس می شود.

به زبان ساده، اگر نور سفید - مخلوطی از تمام طول موج های مختلف - را به بازوی خود، جایی که رگ ها وجود دارد بتابانید، نور قرمز جذب شده و نور آبی منعکس می شود.

این پدیده جالب، بدان معناست که نوری که به چشمان شما باز می گردد، دارای طول موج های آبی بیشتری نسبت به رنگ قرمز خواهد بود و باعث می شود رگ ها در مقایسه با پوست اطراف آبی به نظر برسند.

پزشکان گاهی اوقات از این پدیده با تابش نور قرمز یا مادون قرمز به پوست استفاده می کنند تا به آنها کمک کند تا محل رگ را برای تزریق بهتر پیدا کنند.

به طور مشابه، گاهی اوقات برخی مراکز عمومی که احتمال حضور افراد معتاد در آن وجود دارد از چراغ های آبی در سرویس های بهداشتی خود استفاده می کنند تا کسی از این اتاقک های عمومی ویژه سرویس بهداشتی برای تزریق مواد مخدر استفاده نکند زیرا دیدن رگ ها در نور آبی مشکل بوده و افراد معتاد قادر به انجام تزریق وریدی نخواهند بود.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظرات