۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۶۹۸۲۳۸

آنتی بادی های ضد ایدیوتایپ

آنتی بادی های ضد ایدیوتایپ
گروهی از محققان اخیراً این فرضیه را مطرح کردند که پاسخ‌های ایمنی پیچیده به ویروس کرونا ممکن است اثرات طولانی مدت این بیماری حتی پس از بهبودی را توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، محققان در تازه ترین تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که مکانیسم های ایمونولوژیک و یا فرآیند تاثیرگذاری سیستم ایمنی بدن ممکن است منجر به عوارض جانبی نادر و جدی واکسن کرونا شود.  

در یک مقاله اخیر که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، دو دانشمند به نام های  ویلیام جی مورفی و دان ال. لونگو توضیح می دهنند که چگونه خودایمنی ممکن است اولا باعث طولانی شدن عوارض به جای مانده از کرونا شود و ثانیا عوارض نادری پس از تزریق واکسن کرونا به وجود بیاورد.

 

خودایمنی چیست؟

وقتی بدن ما در معرض یک ویروس  یا هر عفونت دیگری قرار می گیرد، سیستم ایمنی بدن ما پروتئین ها و سایر مولکول های روی ویروس مهاجم را به عنوان چیزی تشخیص می دهد که در واقع جزئی از «ما» نیست.  دانشمندان از این به عنوان یک آنتی ژن یاد می کنند.

در واقع سیستم ایمنی خود را برای حمله به آن آنتی ژن تقویت می کند. در ادامه این سیستم ایمنی در برابر مهاجمان عفونی مانند ویروس کرونا عملیات خنثی سازی را آغاز می کند.

هنگامی که از آنتی بادی ها برای حمله به پروتئین مهاجم ویروسی استفاده می شود، بخش هایی از این کمپلکس های آنتی بادی-آنتی ژن خنثی کننده نیز می توانند توسط بدن ما به عنوان  موجودی مزاحم و بیگانه دیده شوند. بدن انسان  همچنین قادر است آنتی ‌بادی‌ های ثانویه به نام آنتی‌ بادی‌ های «ضد ایدیوتیپ» تشکیل دهد.

 

آنتی بادی های ضد ایدیوتایپ

هدف از آنتی بادی های ضد ایدیوتایپ چیست؟ سیستم ایمنی عملکردهای مشخصی از خود نشان می دهد. پس از اینکه به محض ورود ویروس به بدن ، سیستم ایمنی نخستین واکنش اولیه را نشان می دهد سپس وارد مرحله دوم می شود، یعنی اینکه سعی می کند پاسخ های خود به ویروس را بهبود ببخشد. این فرآیند به عنوان «تنظیم پایین» سیستم ایمنی بدن شناخته می شود.

تولید آنتی بادی ضد ایدیوتایپ یکی از روش های بدن ما برای دستیابی به کاهش تنظیم است. با این حال، وجود آنتی بادی های ضد ایدیوتایپ می تواند اثرات منفی غیر منتظره ای داشته باشد.

اولا، آنها می‌توانند آنتی‌بادی‌های پاسخ‌دهنده اول ما را خنثی کنند بنابراین در توانایی بدن ما برای مبارزه با عفونت در صورت تداوم آن اختلال ایجاد می‌کنند.

ثانیا آنها می توانند ارگانیسم مهاجم اصلی را تقلید کنند و به همان روش به سلول های ما متصل شوند. این علائم مشابه عفونت را تحریک می کند یا باعث حمله سلول های ایمنی به سلول های سالم ما می شود.

مورفی و لونگو گزارش می دهند که این رفتار تقلید شده توسط آنتی بادی های ضد ایدیوتایپ قبلاً در مدل هایی مانند اسهال ویروسی در حیوانات گاو نشان داده شده است.

 

پیچیده ترین فرآیند

باید در رابطه با این موضوع کمی ساده تر صحبت کرد، یک فرد کرونا گرفته اما بعد از مدتی دوره بیماری را پشت سر می گذارد. اما عوارض ناشی از این بیماری همانند سرفه های مکرر و مشکلات تنفسی آزاردهند دست از سر او برنمی دارند. دلیل عمده این مشکلات عملکرد سیستم ایمنی بدن است که هنوز در حال واکنش نشان دادن است. از سویی این سیستم ایمنی در طول بیماری آنچنان واکنش های شدید و پیچیده ای از خود نشان می دهد که به این زودی این عوارض از بین نمی روند.

در رابطه با عوارض واکسن نیز همین مسئله صادق است. در موارد بسیاری نادری یک فرد که قبلا کرونا گرفته و مدتی بعد از بهبودی واکسن می زند دچار عوارضی همچون ناراحتی قلبی می شود که این مشکل نیز ریشه در واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری در زمان دوره ابتلا به کرونادارد.

اکنون به سوالات زیادی در رابطه با اینکه چرا کرونا در برخی افراد عوارض طولانی مدت ایجاد می کند پاسخ داده شده است اما گویا تحقیقات بیشتری لازم است.

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

ارسال نظرات